Aanrekening van Scarlet na overschrijding verbruikslimiet

boerkenaas
Topic Starter

Aanrekening van Scarlet na overschrijding verbruikslimiet

#1 , 21 aug 2006 22:16

Ik heb mijn verbruikslimiet voor Scarlet altijd al ingesteld gehad op 15GB. Technisch gesproken kan je dan volgens Scarlet aan hoge snelheid (3300 Kbps) surfen tot je aan 15GB zit waarna de verbinding vertraagd wordt tot 64Kbps. Mijn facturatieperiode begint op de 21e en eindigt op de 20e van elke maand. Nu is ??n van mijn zonen nogal actief geweest tijdens de vakantie en ik kreeg reeds op 6 augustus een mail van Scarlet dat mijn verbruikslimiet bereikt was en mijn verbinding overging naar een trage lijn. Ik heb daar verder niet veel aandacht aan geschonken in de overtuiging dat mijn beide tieners (verplicht) iets minder actief aan het surfen zouden gaan. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik op 21/8 een elektronische factuur in mijn mailbox kreeg met vermelding van een extra verbruikskost van maar liefst 20,7GB. Hetgeen, als Scarlet tenminste de lijn effectief vertraagd had, theoretisch onmogelijk is want (nu wordt het wel even technisch) met 64Kbps worden maximaal 64/(8 databits + 1 startbit + 1 stopbit) = 6,4KB of 6400 bytes per seconde verstuurd (B staat voor byte en b staat voor bit: 1 byte telt 8 bits) en 15 dagen zijn 1296000 seconden. Op 15 dagen, met een constante, maximale communicatie kunnen er dus theoretisch maximaal 829440000 bytes verstuurd zijn of dus 8,3GB. Neem nu nog dat dit zowel in up als download is dan kom ik nog maar aan een theoretisch maximum van 16,6GB. Scarlet moet hier dus op zijn minst technisch in de fout zijn gegaan. De vraag is nu:

Mogen zij mij die 20,7GB VOLLEDIG aanrekenen, ervan uit gaande dat ik ze wel gehad heb. Ik vermoed dat mijn lijn gewoon niet vertraagd is geweest, zoniet klopt de factuur helemaal niet (volgens theoretische berekening)

Of kunnen ze me daar toch een deel voor aanrekenen en in dat geval HOEVEEL? Ik vind niet dat ik moet opdraaien voor iets wat bij Scarlet fout gaat. Akkoord, mits wat attentiever te zijn had ik misschien kunnen merken dat de lijn niet vertraagd was maar dit is niet zo evident vermits ikzelf niet zo actief surf en zeker niet op sites met hoge bitstromen, eerder op professionele sites die veel minder ?flashy? zijn.

Het zijn hier dus duidelijk mijn jongens geweest die het hadden moeten merken, maar die hebben dan ook weer niet de reflex gehad om me te melden van ?h? dat blijft hier toch wel vlot gaan ??

Ik heb al schriftelijk geprotesteerd, maar ik had alvast ook graag geweten hoe wettelijk dat allemaal is van de kant van Scarlet ? waarbij ik zelfs vrees dat ik niet de enige ben waarbij het kraantje ongemerkt soms (??) blijft openstaan, ondanks hun toch wel formele belofte om het dicht te draaien bij de limietoverschrijding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc

#2 , 22 aug 2006 10:43

Persoonlijk gebruik ik een identieke verbinding.

15 dagen ? 24 uur ? 60 minuten ? 60 seconden ? 64Kbs (1024 bits per seconde) geeft: 79,10 GB. Waarschijnlijk was de limiet vroeger overschreden.

22,7 GB lijkt dus theoretisch haalbaar.

Technisch is het zeer moeilijk om een ADSL verbinding binnen het keurslijf van 64Kbs (64*1024 bits per seconde) te steken.

Als test heb ik eens gedurende een halve dag mijn verbinding zeer intensief gebruikt (video-streaming, ...). Ik kwam vlot aan meer dan 1,4 GB.

Persoonlijk denk ik niet dat je een kans op slagen hebt.

Op Mijn Scarlet kan je het dagelijks gebruik opvolgen. Doe dat, zeker met kinderen die intensief gebruik maken van je internetverbinding.

Installeer een tellerprogramma op hun PC en volg ermee het effectief gebruik op. Laat ze elk apart inloggen op je PC en laat de teller het verbruik per gebruiker noteren. Zo vermijd je eventuele discussies tussen hen.

boerkenaas
Topic Starter

#3 , 22 aug 2006 18:48

sorry maar 79GB (= GIGABYTE!) KAN NIET aan 64 Kbps (= KILOBITS PER SECONDE) "b" staat immers voor bit en B staat voor BYTE waarbij 1 BYTE gelijk is aan 8 bits. In computertechnology wordt een datastroom immers meestal uitgedrukt in bits per seconde en een dataVOLUME in BYTES. U verwart hier dus wel duidelijk de begrippen bits en bytes (dat is zeker geen verwijt maar een nogal frequent voorkomende begripsverwarring die ik zelfs al heb vastgesteld bij informatici)

Als ingenieur met meer dan 30 jaren ervaring met computertechnology WEET ik dus maar al te goed dat een klassieke modemsnelheid gelijk staat aan 56 of 64 (afhankelijk van wat men "klassiek" noemt) KILObits per seconde of maw 64000 bits per seconde MAAR dus slechts maximaal 8000 BYTES per seconde. Van die 8000 BYTES moeten er trouwens nog een boel afgetrokken worden omdat voor iedere BYTE of voor ??n PACKET door gelijk welk communicatieprotocol er nog enkele controle BITS (bvb parity- en start/stopbits) of BYTES (bvb checksums) worden mee verstuurd. De verhouding tussen bps en de reeel verstuurde DATA-BYTES ligt grootte-orde voor een normaal protocol rond 1/10.
U mag dus gerust zijn: mijn berekening KLOPT!

Wat betreft de term "klassieke modem" wordt 56Kbps algemeen als een standaard aangenomen. Men zou daar nog kunnen over discussieren maar in ??n van de FAQ's over Scarlet One zijn ze WEL duidelijk dat ZIJ in elk geval 64Kbs als "klassiek" beschouwen, waar ook wel iets voor te zeggen valt omdat 64 Kbps een standaard ISDN snelheid is.

Dit kan je nagaan via deze link:
http://www.scarlet.be/residential/nl/su ... ng/a147433
Zelf heb ik weliswaar ADSL Premium als product, maar ik veronderstel dat het begrip "klassieke modem" voor beide producten wel dezelfde zullen zijn zeker?

Ik ben akkoord met U dat men het verbruik zelf ook wel degelijk kan controleren en ik zal dit ook wel na deze ervaring zeker gaan doen. Het gaat me trouwens niet zozeer om die eenmalige ?24 die ik nu moet bijbetalen. Neen, het is me vooral te doen om het naar mijn gevoel bedrieglijk opzet. Ik ben er nl nogal zeker van dat mijn lijn zelfs helemaal niet (in elk geval geen 15 dagen) naar een lager debiet is overgegaan, terwijl dit door Scarlet wel zo wordt voorgehouden. Volgens mij is dit gewoonweg een technisch (????) trucje van Scarlet om nietsvermoedende gebruikers te misleiden in iets wat inderdaad achteraf zeer moeilijk te bewijzen valt. Ik vrees echt dat deze persoon hier helemaal niet het enige "slachtoffer" is...

Die zekerheid wordt trouwens ook gestaafd doordat ik me niet kan herinneren ook maar ??n moment iets van een trage lijn te hebben ondervonden. Ik kan me namelijk moeilijk inbeelden dat ik dat niet zou gemerkt hebben bij enkele downloads van rond de 10MB die ik zeker heb gedaan en waarbij ik een reflexherinnering aan die mail ivm de vertraging zou moeten gehad hebben. 10MB aan gewone modemsnelheid duurt ongeveer 26 minuten, hetgeen ik zeker zou gemerkt hebben. Toegegeven, nonchalant van mij DAT ik het niet gemerkt HEB, maar plaats het maar in de context van het door Scarlet gecreerde vertrouwen, waardoor je het na een week niet meer in de gaten hebt dat uw lijn eigenlijk "traag" hoort te zijn...

Besluit: ofwel is er iets technisch misgelopen, wat ik niet geloof, en hetgeen ze via telefoon ook ontkennen... wel als dat NIET zo is dan kan het alleen maar bewust of "onbewust" (????) zo opgezet zijn... of niet soms? Het sluiks open laten staan is voor Scarlet trouwens een interessante "slipper" die hun, zolang ze binnen hun netwerken de gevraagde debieten maar kunnen leveren, ?0,0 extra kost ... Maar waarmee hun dure investeringen dus wel wat sneller worden afgeschreven.... op de rug van onwetende klanten die ten onrechte vertrouwden op een formele belofte van Scarlet. Ze zullen natuurlijk zelf wel een "extra" limiet ingesteld hebben (maar een stuk hoger uiteraard) om "grotere" problemen te voorkomen en om er zeker van te zijn dat iedereen braafjes zijn extra verbruik blijft betalen. Extreem hoge facturen zullen ze immers WEL zien te vermijden om niet voor de balie te moeten komen want wie gaat er zover voor pakweg ?50 extra?

<< Technisch is het zeer moeilijk om een ADSL verbinding binnen het keurslijf van 64Kbs (64*1024 bits per seconde) te steken. >>

Dit is pure NONSENS. Zelfs de eenvoudigste (en dus zeker een moderne) loop carrier heeft de mogelijkheid om de bitrate in te stellen voor zowel upstream als downstream. Dit wordt immers ook gebruikt om bvb een lijn in te stellen als SDSL ipv ADSL voor abonnees die meer data wensen up te loaden (om servers op het net te hangen bvb). Trouwens lees maar wat Scarlet LETTERLIJK beweert op hun website EN via deze Email die ik had ontvangen en waar ik me dus ook (blijkt nu ten onrechte) door gerust gesteld voelde en waardoor ik dan ook niet dagelijks ben gaan kijken naar de stand van mijn verbruik:

Beste abonnee,

U hebt de limiet van uw online verbruik overschreden. Tot uw volgende factuur is de snelheid van uw ADSL-verbinding teruggebracht naar die van een klassieke modem. Zo vermijdt u onaangename verrassingen. Het extra volume wordt verrekend op uw volgende factuur. Dan wordt de teller weer op nul gezet en surft u opnieuw aan volle snelheid.

U kan ook nu al opnieuw supersnel surfen. Wijzig in dat geval de limiet van uw on line verbruik. Ga naar http://mijn.scarlet.be, voer uw gebruikersnaam en paswoord in, klik op "Verbruik" en vervolgens op "Verander de limiet van het transfervolume".

Scarlet

En op de Website van Scarlet is men ook erg "duidelijk"

Scarlet helpt u onaangename verrassingen te vermijden:

U ontvangt een e-mail wanneer u de limiet van uw maandelijks verbruik overschrijdt.
Van zodra u uw maandelijkse limiet overschrijdt, surft u aan de snelheid van een klassieke verbinding. Zo vermijdt u dat u te veel extra volume verbruikt. U kunt echter ook zelf uw maandelijks verbruik verhogen in Mijn Scarlet. U surft dan aan volle snelheid verder tot de door u gekozen limiet.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”