sorry maar 79GB (= GIGABYTE!) KAN NIET aan 64 Kbps (= KILOBITS PER SECONDE) "b" staat immers voor bit en B staat voor BYTE waarbij 1 BYTE gelijk is aan 8 bits. In computertechnology wordt een datastroom immers meestal uitgedrukt in bits per seconde en een dataVOLUME in BYTES. U verwart hier dus wel duidelijk de begrippen bits en bytes (dat is zeker geen verwijt maar een nogal frequent voorkomende begripsverwarring die ik zelfs al heb vastgesteld bij informatici)
Als ingenieur met meer dan 30 jaren ervaring met computertechnology WEET ik dus maar al te goed dat een klassieke modemsnelheid gelijk staat aan 56 of 64 (afhankelijk van wat men "klassiek" noemt) KILObits per seconde of maw 64000 bits per seconde MAAR dus slechts maximaal 8000 BYTES per seconde. Van die 8000 BYTES moeten er trouwens nog een boel afgetrokken worden omdat voor iedere BYTE of voor ??n PACKET door gelijk welk communicatieprotocol er nog enkele controle BITS (bvb parity- en start/stopbits) of BYTES (bvb checksums) worden mee verstuurd. De verhouding tussen bps en de reeel verstuurde DATA-BYTES ligt grootte-orde voor een normaal protocol rond 1/10.
U mag dus gerust zijn: mijn berekening KLOPT!
Wat betreft de term "klassieke modem" wordt 56Kbps algemeen als een standaard aangenomen. Men zou daar nog kunnen over discussieren maar in ??n van de FAQ's over Scarlet One zijn ze WEL duidelijk dat ZIJ in elk geval 64Kbs als "klassiek" beschouwen, waar ook wel iets voor te zeggen valt omdat 64 Kbps een standaard ISDN snelheid is.
Dit kan je nagaan via deze link:
http://www.scarlet.be/residential/nl/su ... ng/a147433
Zelf heb ik weliswaar ADSL Premium als product, maar ik veronderstel dat het begrip "klassieke modem" voor beide producten wel dezelfde zullen zijn zeker?
Ik ben akkoord met U dat men het verbruik zelf ook wel degelijk kan controleren en ik zal dit ook wel na deze ervaring zeker gaan doen. Het gaat me trouwens niet zozeer om die eenmalige ?24 die ik nu moet bijbetalen. Neen, het is me vooral te doen om het naar mijn gevoel bedrieglijk opzet. Ik ben er nl nogal zeker van dat mijn lijn zelfs helemaal niet (in elk geval geen 15 dagen) naar een lager debiet is overgegaan, terwijl dit door Scarlet wel zo wordt voorgehouden. Volgens mij is dit gewoonweg een technisch (????) trucje van Scarlet om nietsvermoedende gebruikers te misleiden in iets wat inderdaad achteraf zeer moeilijk te bewijzen valt. Ik vrees echt dat deze persoon hier helemaal niet het enige "slachtoffer" is...
Die zekerheid wordt trouwens ook gestaafd doordat ik me niet kan herinneren ook maar ??n moment iets van een trage lijn te hebben ondervonden. Ik kan me namelijk moeilijk inbeelden dat ik dat niet zou gemerkt hebben bij enkele downloads van rond de 10MB die ik zeker heb gedaan en waarbij ik een reflexherinnering aan die mail ivm de vertraging zou moeten gehad hebben. 10MB aan gewone modemsnelheid duurt ongeveer 26 minuten, hetgeen ik zeker zou gemerkt hebben. Toegegeven, nonchalant van mij DAT ik het niet gemerkt HEB, maar plaats het maar in de context van het door Scarlet gecreerde vertrouwen, waardoor je het na een week niet meer in de gaten hebt dat uw lijn eigenlijk "traag" hoort te zijn...
Besluit: ofwel is er iets technisch misgelopen, wat ik niet geloof, en hetgeen ze via telefoon ook ontkennen... wel als dat NIET zo is dan kan het alleen maar bewust of "onbewust" (????) zo opgezet zijn... of niet soms? Het sluiks open laten staan is voor Scarlet trouwens een interessante "slipper" die hun, zolang ze binnen hun netwerken de gevraagde debieten maar kunnen leveren, ?0,0 extra kost ... Maar waarmee hun dure investeringen dus wel wat sneller worden afgeschreven.... op de rug van onwetende klanten die ten onrechte vertrouwden op een formele belofte van Scarlet. Ze zullen natuurlijk zelf wel een "extra" limiet ingesteld hebben (maar een stuk hoger uiteraard) om "grotere" problemen te voorkomen en om er zeker van te zijn dat iedereen braafjes zijn extra verbruik blijft betalen. Extreem hoge facturen zullen ze immers WEL zien te vermijden om niet voor de balie te moeten komen want wie gaat er zover voor pakweg ?50 extra?
<< Technisch is het zeer moeilijk om een ADSL verbinding binnen het keurslijf van 64Kbs (64*1024 bits per seconde) te steken. >>
Dit is pure NONSENS. Zelfs de eenvoudigste (en dus zeker een moderne) loop carrier heeft de mogelijkheid om de bitrate in te stellen voor zowel upstream als downstream. Dit wordt immers ook gebruikt om bvb een lijn in te stellen als SDSL ipv ADSL voor abonnees die meer data wensen up te loaden (om servers op het net te hangen bvb). Trouwens lees maar wat Scarlet LETTERLIJK beweert op hun website EN via deze Email die ik had ontvangen en waar ik me dus ook (blijkt nu ten onrechte) door gerust gesteld voelde en waardoor ik dan ook niet dagelijks ben gaan kijken naar de stand van mijn verbruik:
Beste abonnee,
U hebt de limiet van uw online verbruik overschreden. Tot uw volgende factuur is de snelheid van uw ADSL-verbinding teruggebracht naar die van een klassieke modem. Zo vermijdt u onaangename verrassingen. Het extra volume wordt verrekend op uw volgende factuur. Dan wordt de teller weer op nul gezet en surft u opnieuw aan volle snelheid.
U kan ook nu al opnieuw supersnel surfen. Wijzig in dat geval de limiet van uw on line verbruik. Ga naar http://mijn.scarlet.be, voer uw gebruikersnaam en paswoord in, klik op "Verbruik" en vervolgens op "Verander de limiet van het transfervolume".
Scarlet
En op de Website van Scarlet is men ook erg "duidelijk"
Scarlet helpt u onaangename verrassingen te vermijden:
U ontvangt een e-mail wanneer u de limiet van uw maandelijks verbruik overschrijdt.
Van zodra u uw maandelijkse limiet overschrijdt, surft u aan de snelheid van een klassieke verbinding. Zo vermijdt u dat u te veel extra volume verbruikt. U kunt echter ook zelf uw maandelijks verbruik verhogen in Mijn Scarlet. U surft dan aan volle snelheid verder tot de door u gekozen limiet.