Warmtepomp installatie niet voltooid

Re.Ve
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Warmtepomp installatie niet voltooid

#1 , 19 apr 2023 10:27

Hallo,
Op 28 en 29/3 diende de gasinstallatie vervangen te worden door een warmtepomp lucht/lucht + Electrische boiler. Deze installatie werd niet afgewerkt. Er is al 3 weken geen verwarming.
De buitenunit en ander materiaal ligt nog achtergelaten op het plat dak beneden, deze moet aan de gevel op het 2e verdiep geïnstalleerd worden. Ook de boiler is nog niet correct aangesloten. Ladders en ander werkmateriaal/machinerie werd gewoon achtergelaten, ook binnen, wat overal in de weg ligt. Wij kregen enkel een e-mail op 30/3 ‘s avonds van de installateur dat hij er niet geraakt was en problemen had met zijn telefoon. Hij vroeg hierin opnieuw onze tel.nummers. Helaas kregen wij tot hiertoe, 3 weken later, nog altijd geen enkele reactie en is hij totaal onbereikbaar voor ons.
Op onze voicemail berichten dd 29/3, 30/3, 31/3, 1/4, 3/4, 4/4, 5/4, 6/4, 11/4, 12/4, 14/4, 15/4, 17/4, 18/4, en onze e-mails dd 30/3, 31/3, 3/4, 5/4, 6/4, 11/4, 15/4, 17/4, alsook onze whatsapp berichten kwam geen enkele reactie. Telkens hebben wij de vraag gesteld wanneer de installaties voltooid en opgeruimd worden en er weer verwarming is.
Foto’s van hoe alles achtergelaten is, werden eveneens nog eens doorgemaild ter herinnering, ook zonder enige reactie.
De partner die mee geholpen heeft, hebben wij vorige week ook opgezocht om te vragen of er soms iets gebeurd was met de installateur. Deze zou wel teruggebeld zijn met de melding dat de installateur ons ging bellen. Wij zitten echter nog steeds te wachten op zijn telefoontje.
Ondertussen ontvingen we wel op 15/4 een e-mail via zijn automatisch billitsysteem de eindfactuur die we op 16/4 aangetekend geprotesteerd hebben, alsook per mail op 15/4 en op 17/4 waarin we meldden verdere stappen te gaan ondernemen.
- Kan ik hem nu een aangetekende e-mail sturen met einddatum 1/5 om teken van leven te geven en alles te voltooien ?
- Welk deel van zijn factuur moet ik betalen? Er werd enkel een voorschot betaald tot hiertoe.
- Wat met het achtergelaten werkmateriaal dat in de weg ligt? Mag ik dat laten afvoeren?
- Wat als hij een teken van leven geeft nadat ik een andere installateur de werken laat voltooien na 1/5? Kan ik die kosten op hem verhalen?

Graag advies welke acties ik mag ondernemen

loeki

#2 , 19 apr 2023 10:43

Allereerst en wel dringend beginnen, met hem aangetekend in gebreke te stellen en limieten stellen in de brief

mava105

#3 , 19 apr 2023 11:44

TS belt liever 14 x, en daarnaast nog 8 nutteloze mails en enkel WhatsApp berichten dan een korte aangetekende brief te schrijven.

Reclame

Thomas_A

#4 , 22 apr 2023 15:13

Het is erg storend dat dezelfde standaardantwoorden dikwijls worden gegeven ongeacht de situatie.

Zo krijgt elke TS die een dispuut heeft met een handelaar het verwijt dat hij “maar blijft berichten sturen en bellen” en “wat er tegenwoordig mis is met een aangetekend schrijven”.

In de bovenstaande situatie heeft de TS de factuur al aangetekend geprotesteerd en is de expliciete vraag van de TS zelf of hij er goed aan doet om aangetekend een einddatum te stellen.

Als antwoord hierop: ja, dit is een goed idee. De einddatum van 1/5 is echter niet echt realistisch. Ik begrijp dat deze situatie al langer aansleept, maar veiliger is om te rekenen vanaf je effectief in gebreke stelt. Je brief is ook nog niet verstuurd.

Neem bv. 1 week om te reageren en een datum in te plannen en 3 werken voor het uitvoeren van de werken. Laat weten dat je tot dan zijn werkmateriaal nog gratis kan stockeren, maar dat je nadien een vergoeding zal vragen voor de stockage. Te betalen alvorens terug te krijgen natuurlijk.

Indien nog niet in orde: ga dan via rechtbank alvorens het aanstellen van een andere aannemer, en vraag tegelijk je voorschot terug en een schadevergoeding.

Terug naar “Consumenten Koop”