Ok daar vreesde ik dus al voor. Ik vind punt 42 en 43 nogal tegenstrijdig aangezien men eerst zegt dat de prijzen 6 maand vastliggen en in het volgende punt men aanhaalt dat de prijzen aangepast mogen worden.2 de screenshot artikel 43
firma kan inderdaad zijn prijzen aanpassen.
U raadt me dan aan om een motivering te vragen van de prijsstijging of is dit desondanks illegaal omdat er in de algemene voorwaarden geen specificatie is van de voorwaarden die verbonden zijn aan deze prijsstijging?Lijkt me niet legaal aangezien er geen parameters worden vermeld die zouden gelden voor de prijsaanpassing.
In feite is er geen prijsofferte, enkel een blanco cheque.
Dat lijkt me inderdaad een hele goede tip. Bedankt!Laat de werken uitvoeren en bij tevredenheid betaalt u de prijs van de offerte en protesteert de factuur waarbij u hen artikel 42 van hun eigen voorwaarden voor de voeten gooit. Laat hen maar naar de rechtbank trekken als ze denken meer te kunnen krijgen.
Mijn excuses, dit had ik idd van in het begin moeten meedelen. De offerte is ondertekend op 22 februari dus de werken worden uitgevoerd binnen de 6 maanden.Om de prijsverhoging te kunnen rechtvaardig vinden is het belangrijk te weten wanneer de offerte is ondertekend en welke uitvoeringsdatum is opgegeven.
Offerte van februari en werken 10.08.2022 : binnen of buiten de 6 maanden ?
Indien net buiten de 6 maanden = prijsverhoging. Indien uitvoeringsdatum op de offerte voor de 6 maanden = dezelfde prijs als offerte.
De firma beroept zich momenteel op artikel 43 om de vaste prijs gedurende de eerste 6 maanden vermeld in artikel 42 teniet te doen.De relatie tussen artikelen 42 en 43 is inderdaad niet duidelijk. Dit had men beter kunnen opmaken. Voor mij is het onduidelijk welke kant dit uitgaat voor een rechtbank.
In ieder geval: de prijzen voor isolatiematerialen stijgen effectief wel extreem. Dit zijn ook producten die veel volume innemen, onmogelijk voor een aannemer om op voorhand stock in te slaan.
Dikwijls gebeurt de levering zelfs rechtstreeks van de producent naar de werf. Daar zitten dan een groothandel en een aannemer tussen die deze nooit op stock nemen.