Dit is de situatie, waarbij ik ronde cijfers hanteer om het voorbeeld eenvoudiger te maken:
Ik heb een offerte gekregen voor een verzekering die uit vier onderdelen bestaat.
4 x 250 € per jaar. Totaal 1000 € per jaar.
De offerte is een maand geldig.
Binnen die maand beslis ik om op de offerte in te gaan, maar met uitsluiting van één onderdeel (rechtsbijstand).
Ik wens dus te tekenen voor drie onderdelen.
Dus een verzekeringspakket van 3 x 250 € = 750 € per jaar.
Op het moment (en binnen de geldigheidsdatum) dat ik de offerte voor akkoord onderteken, maar met schrapping van dat ene onderdeel op mijn vraag, heeft de verzekeringsmaatschappij haar prijzen ondertussen verhoogd. Van 250 naar 300 €.
Dus zou een nieuwe offerte nu luiden 4 x 300 €, of totaal 1200 € per jaar.
Ofwel 3 x 300 €, volgens mijn wens.
Mijn vraag is, of de bestaande offerte (met de oude prijzen) geldig blijft voor mij?
Ik twijfel omdat die offerte over 4 onderdelen ging, en ik slechts van 3 onderdelen wens gebruik te maken.
De wijziging die ik vraag, maakt dat die oorspronkelijke offerte dan in haar geheel ongeldig voor mij?
(Waardoor er een nieuwe moet gemaakt worden, met 3 onderdelen, en aan de verhoogde prijs)
(Opmerking: er was géén korting omwille van het tekenen voor een pakket van 4, dus van 4 naar 3 gaan beïnvloedde de prijs per onderdeel niet.)