Douane aanbiedingskosten

carembeu
Topic Starter

Douane aanbiedingskosten

#1 , 26 okt 2007 10:26

Op 23/10 een pakje (geschenk) ontvangen van mijn schoonbroer die in Zuid-Korea woont. Volgens koerierbedrijf moet ik 24 Euro betalen. Ik was redelijk verbaasd omdat er normaal op zendingen van particulier naar particulier met een waarde kleiner dan 45 Euro, geen invoertax moet betaald worden.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar de reden van deze kosten. Een telefoontje naar ABX logistics heeft mij geleerd dat het hier gaat om douane aanbiedings kosten. Even verder googlen levert mij volgende info op (bron : http://www.fiscus.fgov.be/interfdanl/bu ... /index.htm)

U voert goederen in via de Post of via een ander koeriersbedrijf (ABX logistics, UPS, DHL,... )
Wanneer u goederen via de Post of via een ander koeriersbedrijf ( ABX Logistics, UPS, DHL, ... ) invoert, moeten er uiteraard ook douaneformaliteiten worden vervuld. Doorgaans doet de Post voor u de douaneformaliteiten, maar rekent daarbij wel onkosten aan.
Met de zogenaamde "Douane aanbiedingskosten", die soms worden gevraagd, zelfs als er helemaal geen inklaringsformaliteiten plaatsvinden, heeft de douane geen uitstaans. Deze worden door de vervoerder voor eigen rekening geïnd.

Is dit allemaal wel wettelijk ? Ik zie hier drie zaken waarvan ik de wettelijkheid in vraag stel.
1. Naar mijn gevoel maakt het koerierbedrijf hier misbruik van haar positie. Wil ik mijn pakje ontvangen, dan moet ik betalen. Ik heb hier geen keuze. Dit wordt mij ongevraagd aangerekend.
2. Bovendien heeft de afzender reeds betaald voor het afhandelen van de zending tot bij de bestemmeling.
3. Op geen enkel moment wordt de afzender noch de ontvanger geinformeerd dat hij/zij extra zal moeten betalen.

Kan ik hier iets tegen doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
williamjr007

#2 , 29 okt 2007 08:53

Ik heb net hetzelfde voor. Vorige week een boek van 16 euro!! ontvangen uit Amerika, en ik moest 10 euro Douane aanbiedingskosten betalen. Schandalig! Een telefoontje naar de post leverede (uiteraard) niets op : het is onze fout niet, wel die van de douane. Een telefoontje naar de douane leverde (uiteraard) het tegenovergestelde antwoord.
Kunnen we hier iets tegen beginnen? Ik ben het beu (dit is niet de eerste keer dat ze me die 10 euro laten betalen). :evil: :evil:

citroentje

#3 , 29 okt 2007 11:56

heb het ook aan de hand gehad,met een bestelling van china,dhl vroeg me 25 euro douane kosten,wist niet wat ik hoorde terwijl het pakje betaald was.Die persoon zei me dat de douane nu en dan een extra keuring doen en dat je dan kans heb om een extra invoerrecht moet betalen en dat ze daarvoor een schatting doen op de waarde van je pakje.

Reclame

Lex

#4 , 29 okt 2007 12:44

De aanbiedingskost is geen invoerbelasting!

Je pakje zal vrijgesteld geweest zijn van invoerrechten, maar om dat te weten moet het eerst 'aangeboden' worden bij de douane.

williamjr007

#5 , 29 okt 2007 13:18

De aanbiedingskost is geen invoerbelasting!

Je pakje zal vrijgesteld geweest zijn van invoerrechten, maar om dat te weten moet het eerst 'aangeboden' worden bij de douane.
100% met akkoord, maar als ik mijn pakje bekijk stel ik 3 dingen vast

1) het is nooit geopend geweest
2) maar de vraag of het ooit aangeboden is geweest is niet na te checken
3) na rondvraag bij de douane blijkt inderdaad dat dat pakje nooit aangeboden is geweest.

Als ik de "praktische gids voor uw briefwisseling" van de Post bekijk dan staat daar hetvolgende :

"DOUANEKOSTEN voor zendingen die België binnenkomen.
VOOR WELKE ZENDINGEN DIENT U HEFFINGEN TE BETALEN?

Er moeten heffingen worden betaald voor alle zendingen uit een land dat
niet tot de Europese Unie behoort, met uitzondering van de hierna vermelde zendingen waarvoor geen douanerechten, BTW, noch kosten inzake douaneformaliteiten betaald moeten worden:
> Zendingen uit een land buiten de Europese Unie met een globale waarde
van niet meer dan € 22, met uitzondering van alcoholische producten,
parfum en toiletartikelen, tabak en tabaksproducten.
> Niet-commerciële zendingen uit een land buiten de Europese Unie,
verzonden door een particulier naar een andere particulier met een
totale waarde van niet meer dan € 45.
> Zendingen die voor andere redenen vrijgesteld zijn van BTW (KB nr. 7
van het BTW-Wetboek) en van douanerechten (EU verordening nr. 918/
83,1-Titels I t.e.m. XXIX).
DE VERSCHULDIGDE KOSTEN OMVATTEN:
> de douanerechten berekend op basis van de waarde van de zending;
> de kosten voor het vervullen van de douaneformaliteiten, ten bedrage
van € 20 (dienst vrijgesteld van BTW, art. 41, §1, 6° van het BTW-Wetboek);
> de BTW die ingevolge de invoer betaald wordt. (art. 34 van het
BTW-Wetboek);
> de eventuele accijnzen.
Wanneer de kosten voor het vervullen van de douaneformaliteiten hoger
liggen dan de verschuldigde taksen, rechten en heffingen, dient u alleen
een forfaitair bedrag van € 10 te betalen voor de presentatiekosten inzake
douaneformaliteiten. Dit forfaitair bedrag is niet onderworpen aan BTW.
(Art. 41, §1, 6° van het BTW-Wetboek).
De douanekosten, evenals alle taksen, rechten en heffingen zijn in
voorkomend geval steeds ten laste van de bestemmeling.
internationale tarieven
OPGELET:
Wanneer de kosten voor het vervullen van de douaneformaliteiten hoger
liggen dan de verschuldigde taksen, rechten en heffingen, dient u alleen
een forfaitair bedrag van € 10 te betalen voor de presentatiekosten inzake
douaneformaliteiten. Dit forfaitair bedrag is niet onderworpen aan BTW.
(Art. 41, §1, 6° van het BTW-Wetboek).
De douanekosten, evenals alle taksen, rechten en heffingen zijn in
voorkomend geval steeds ten laste van de bestemmeling."

Als ik het goed begrijp is er wel degelijk een uitzondering voor bepaalde zendingen, met een bepaalde waarde (zendingen waarvoor geen douanerechten, BTW, noch kosten inzake douaneformaliteiten betaald moeten worden) en vraag ik mij af waarom de Post dan toch aanbiedingskosten doorekentt aan de klant, alhoewel die er in sommige gevallen helemaal niet zijn. (zie bv mijn voorbeeld: een boek van 16 euro valt 100% in de categorie "zendingen waarvoor geen douanerechten, BTW, noch kosten inzake douaneformaliteiten betaald moeten worden" en toch verplichten ze mij die 10 euro te betalen om mijn boek te krijgen).

Er is dus totaal geen controle op, en ze kunnen elke klant standaard 10 euro aanrekenen op een zending van buiten europa, zonder dat je daar als klant iets kan tegenin brengen en dat is nu het schandalige van de zaak.

carembeu
Topic Starter

#6 , 29 okt 2007 19:41

Voor zover ik het begrepen heb, is het niet de douane die iets aanrekent, maar is het de pakjesdienst zelf die kosten aanrekent voor de afhandeling van dit pakje. Pakjes van buiten de EU passeren blijkbaar via een afdeling die moet oordelen welke pakjes aangeboden moeten worden aan de douane en die de daarbijhorende formaliteiten moet afhandelen.
Hiervoor worden douane aanbiedingskosten aangerekend, zelfs wanneer het pakje niet dient aangeboden te worden.

Pakjesdiensten zoals TNT, UPS, ABX, DHL e.a. zitten hier in een erg comfortabele positie. Zij rekenen deze kosten aan aan de bestemmeling. Betaalt deze niet, dan krijgt hij zijn pakje niet. Een uitermate sterke positie.

De bedragen die zij voor deze "service" vragen, zijn buiten proportie en niet in verhouding tot de reelle kost. Bovendien zijn, naar mijn gevoel, deze kosten reeds betaald door de afzender.

Ik stel mij ten stelligste de vraag in hoeverre dit wettelijk allemaal kan. Mijn maakt misbruik van zijn positie, rekent woekerprijzen aan en laat de klanten 2 maal betalen voor dezelfde dienst.

Ludwig

#7 , 31 okt 2007 15:24

Maandagavond 29 oktober ’07 vond ik in de brievenbus een “Afwezigheidsbericht” van Taxipost met daarop de vermelding “Aan de zending zijn kosten verbonden, gelieve hier rekening mee te houden: 10,00 EUR.”

De zending komt uit de V.S. bevat géén alcoholische producten,
parfum en toiletartikelen, tabak en tabaksproducten en heeft een globale waarde van $ 26,04 of € 18,01, ruim onder de limiet van € 22.

Bovendien eist Taxipost dat ik die € 10 euro cash betaal bij levering, wat impliceert dat ik fysiek aanwezig moet zijn bij de transactie. Ik heb dinsdagmorgen 30 oktober om 9u gebeld naar het Depot van Taxipost in Wetteren, met de vraag of het pakje diezelfde dag nog kon geleverd worden. “Neen”, was het antwoord. Dit verbaast me toch, aangezien Taxipost zich profileert als een express dienst van de Post. Omdat ik pas vrijdag 2 november overdag thuis zal zijn, is de levering tot dan uitgesteld! Deze vertraging was in feite niet nodig, mocht Taxipost het pakje niet stockeren in het depot in Wetteren maar in een lokaal postkantoor. Ik woon immers in Gent, waar in een straal van 500 m maar liefst 3 postkantoren gevestigd zijn! Als Taxipost het pakje in één van die drie postkantoren had afgegeven, dan was het voor mij maar een kleine moeite geweest het pakje te voet op te halen. En waarom moet die €10 cash overhandigd worden? Zou een overschrijving niet praktischer zijn? Dan moet de bestemmeling tenminste niet meer fysiek aanwezig zijn bij levering.

Ik heb telefonisch contact gehad met de klantenservice van Taxipost. De vriendelijke mevrouw raadde me aan een klacht in te dienen via fax: 078 15 33 44 of via email: [email protected]
De klacht heb ik nu geformuleerd en opgestuurd, en ik raad iedereen die zich in dezelfde situatie bevindt, hetzelfde aan. Benieuwd wat er in de bus valt ...

Ludwig

williamjr007

#8 , 05 nov 2007 11:34

Ik kreeg afgelopen woensdag een ander pakket uit de VS in mijn bus. Boeken en DVD's ter waarde van +/- 65 euro. Deze keer geen 10 euro aanbiedingskosten. Begrijpen wie begrijpen kan :roll:

Zoals ik al eerder schreef : een week daarvoor 10 euro aanbiedingskosten voor een boek uit de VS ter waarde van 16 euro, en nu niks aangerekend. Het blijkt totale willekeur te zijn als je't mij vraagt.

Luc

#9 , 05 nov 2007 13:35

Zojuist werd bij mij een boek vanuit de VS afgeleverd door de brievenbesteller van De Post. Geen kosten.

Er was een groen "Customs Declaration" opgekleefd van de "A-"US Postal Services". Het vakje "Gift" was aangekruist en het gewicht (2,3 pond) was vermeld.

De andere opties op het groene etiket waren:
- commercial sample
- documents
- other

Ik vrees dat voor deze met de melding "other" onkosten moeten vermeld worden. En ook dat het gewicht een rol speelt.

De boekverzender heeft Belgische roots en is vertrouwd met de Belgisch context.

mapleleiah

#10 , 05 nov 2007 17:26

Zojuist werd bij mij een boek vanuit de VS afgeleverd door de brievenbesteller van De Post. Geen kosten.

Er was een groen "Customs Declaration" opgekleefd van de "A-"US Postal Services". Het vakje "Gift" was aangekruist en het gewicht (2,3 pond) was vermeld.

De andere opties op het groene etiket waren:
- commercial sample
- documents
- other

Ik vrees dat voor deze met de melding "other" onkosten moeten vermeld worden. En ook dat het gewicht een rol speelt.

De boekverzender heeft Belgische roots en is vertrouwd met de Belgisch context.
Het is inderdaad best dat je op het douanedocumentje laat aanvinken dat het om een gift gaat en dat die minder dan 45 euro waard is (is dit nog de limiet?). Helaas willen vele professionele online winkels dat niet doen of is er geen mogelijkheid om dat te vragen. Je hebt meer kans zoiets te regelen als je via Ebay e.d. van een particulier koopt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

carembeu
Topic Starter

#11 , 27 nov 2007 12:47

Na ettelijke e-mails en telefoontjes, heb ik vandaag eindelijk bericht gekregen dat de douane aanbiedingskosten die mij werden aangerekend, zullen worden terugbetaald.

Men heeft eindelijk toegegeven dat deze kosten, in mijn geval, onterecht werden aangerekend. Het loont soms dus toch de moeite om deze kosten aan te vechten.

Ludwig

#12 , 18 dec 2007 14:08

Wel, ik had het overzien op mijn rekeninguitreksels, maar Taxipost heeft me twee weken terug die 10 EUR terugbetaald! :D

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#13 , 18 dec 2007 14:25

De aanhouder wint !
Mooi verhaal.

TimV

#14 , 01 apr 2009 16:50

Ik importeer regelmatig tweedehands boeken vanuit japan, om mijn collectie volledig te maken,
maar het lijkt of ik in een bestand zit, want AL mijn pakjes gaan steeds open.

2weken geleden had ik uitzonderlijk 21 pakjes toegestuurd gekregen vanuit japan (omdat een pakje maar 5kg mag wegen voor 'printed matter' goedkoper tarief)
en moest ik bij levering 210euro betalen, 10euro per pakje aanbiedingskosten, terwijl ze het toch in 1x geleverd hadden...

Kan dit?

ddv

#15 , 03 dec 2009 16:23

Hallo,

Ook ik ervaar problemen met de doune.
Ik bestel regelmatig voedingssupplementen in de US.
Ik heb ondertussen 2 zendingen ontvangen met totale waarde kleiner dan 22 euro, waarop ik telkens 10 euro aanbiedingskosten moet betalen.

Nochtans zegt de wet heel duidelijk:

Voor welke zendingen dient u heffingen te betalen?

Er moeten heffingen worden betaald voor alle zendingen uit een land
dat niet tot de Europese Unie behoort, met uitzondering van de hierna
vermelde zendingen waarvoor geen douanerechten, btw, noch kosten
inzake douaneformaliteite
n betaald moeten worden:

Zendingen afkomstig uit een land buiten de Europese Unie waarvan
de globale waarde van de inhoud niet meer dan € 22 bedraagt, met
uitzondering van alcoholische producten, parfum en toiletartikelen,
tabak en tabaksproducten.

Ik heb reeds gereageerd en mijn 10 euro terug gevraagd. Eerst vragen ze allerlei bewijzen op van betaling en VISA afrekeningen etc. En dan in 2de instantie komen ze af met de flauwe melding:

voedingsuplementen moeten nagekeken worden door het voedselagenschap voor dit soort zending reken wij
10 eur handeling kosten aan

Nochtans daar is in de wet toch geen sprake van, er staat duidelijk, kleiner dan 22 euro, is geen dounekosten, btw, noch kosten voor douane formaliteiten....

Zie ik dat nu verkeerd of heb ik gelijk en waar kan ik klacht indienen ?

Terug naar “Consumenten Koop”