verkoop via X

Den Huurder
Topic Starter

verkoop via X

#1 , 09 sep 2009 22:32

Hallo,

Ik zit met het volgende:Ik heb mijn wagen te koop aangeboden via de site X
Via deze site word er via opkopers geboden op de wagen.
Het beste bod word dan doorgestuurd via e-mail.
Dan krijgt men de keuze om dit bod aanvaarden zonder de koper echter te kennen.
Ik ben ingegaan op dit bod en dan wordt er een verkoopovereenkomst via e-mail doorgestuurd.
Nu blijkt dat ik via de voorwaarden van de site verplicht ben zelf de wagen tot aan de koper te brengen.
Maar dat zal dan betekenen dat ik de wagen via sleepdienst 176KM moet laten afslepen.

Deze extra kosten zie ik niet zitten en mijn vraag is dan ook of ik de verkoop van mijn voertuig nog kan annuleren zonder hiervoor echter de annuleringskosten (die terug te vinden zijn in de verkoopsvoorwaarden) te moeten betalen?
Is de verkoop eigenlijk ook wettelijk zonder een echte handtekening te plaatsen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 10 sep 2009 07:32

Hallo,

Ik zit met het volgende:Ik heb mijn wagen te koop aangeboden via de site X
Via deze site word er via opkopers geboden op de wagen.
Het beste bod word dan doorgestuurd via e-mail.
Dan krijgt men de keuze om dit bod aanvaarden zonder de koper echter te kennen.
Ik ben ingegaan op dit bod en dan wordt er een verkoopovereenkomst via e-mail doorgestuurd.
Nu blijkt dat ik via de voorwaarden van de site verplicht ben zelf de wagen tot aan de koper te brengen.
Maar dat zal dan betekenen dat ik de wagen via sleepdienst 176KM moet laten afslepen.

Deze extra kosten zie ik niet zitten en mijn vraag is dan ook of ik de verkoop van mijn voertuig nog kan annuleren zonder hiervoor echter de annuleringskosten (die terug te vinden zijn in de verkoopsvoorwaarden) te moeten betalen?
Is de verkoop eigenlijk ook wettelijk zonder een echte handtekening te plaatsen?
Was je op de hoogte van deze voorwaarde voordat je het bod aannam?

Jan S

#3 , 10 sep 2009 15:28

Was je op de hoogte van deze voorwaarde voordat je het bod aannam?
Waarschijnlijk zal hij zich moeten registreren hebben op die site, waarbij hij zich akkoord zal verklaard hebben met die voorwaarden.

... moest dit de zaak ietwat vooruit helpen. :D

Reclame

Den Huurder
Topic Starter

#4 , 11 sep 2009 09:41

Ja,inderdaad moet men zich eerst rigistreren als gebruiker.

Maar pas wanneer u via e-mail het bod ontvangen hebt en u naar de website gaat om het bod te aanvaarden moet u twee dingen aanvinken:

()ik ga akkoord met de algemeene voorwaarden
()ik ga akkoord met het bod van ... EURO

en dan klikken op het vakje verder of ik ga akkoord

Dan krijg je via e-mail een verkoopovereenkomst waarin onderaan verteld word dat U als verkoper de wagen dient te leveren binnen een termijn van 14 dagen.
Wanneer U de wagen NIET opleverd heeft de koper recht op een annulatie-vergoeding van 15 procent van het door hem geboden bedrag.
Dit zinnetje staat ook ergens tussen de wirwar van algemeene voorwaarden tijdens het te koop aanbieden wordt het wijselijk verzwegen.
Met andere woorden wanneer er nu iemand uit pakweg Egypte had geboden kon ik de wagen naar Egypte laten afslepen!

Den Huurder
Topic Starter

#5 , 13 sep 2009 10:25

:D Een GELUK bij een ongeluk!

Na gebeld te hebben met de klantendienst/helpdesk van de site om mijn beklag te doen over de werkwijze die zij op hun site handteren is er iets positiefs uit de bus gekomen.

Omdat de koper het nalaat met mij contact op te nemen + de koper het ook heeft nagelaten contact op te nemen met de website ligt volgens de vriendelijke telefonist de oorzaak tot annulatie van de verkoop bij de koper en niet bij mij.
De normale 15 procent schadevergoeding bij het niet opleveren van de wagen wordt hiermee dan ook totaal van de kaart geveegd.

Over deze annulatie heb ik ook een e-mail ontvangen als bewijs.
Een dikke pluim voor de klantendienst/helpdesk van de site.

Ze hadden de wagen terug aangeboden ter verkoop en ik heb nu zelfs een bod gekregen dat bijna 700EURO hoger ligt maar zelfs een ezel stoot zich geen twee maal aan dezelfde steen dus ga ik dit bod mooi laten varen.

Conclusie van heel het verhaal,wil je weten wat je wagen nog ongeveer waard is op de markt plaats hem op deze site en wacht de taxtatie af maar denk er HEEL GOED over voordat je het bod aanvaard om de wagen te verkopen want voordat je weet ben je naar de andere kant van de wereld aant reizen ;)

Rebel-with-a-cause

#6 , 13 sep 2009 10:56

Zonder te registreren kan je al op de eerste pagina, rechtsboven, klikken op 'voorwaarden'.
Onder artikel 8.1 staan de regelingen omtrent Aflevering en onderzoeksrecht.

Deze topic benadrukt nog maar eens dat het ALTIJD nodig is om de kleine lettertjes te lezen alvorens iets te ondertekenen en/of aanvaarden.

Nivek

#7 , 11 nov 2010 13:04

Hallo

bij deze wil ik graag mijn beklaag doen i.v.m. de Website X
Vorige week kwam ik toevallig op die website en vond het aantrekkelijk.

Ik schreef mijn auto in, kort daarna kreeg ik een oproep van de de site zelf.
Ze hadden al een koper gevonden ( een dealer die eigenlijk mijn auto doorverkocht naar een klant). Het bod zelf was ook goed. Dus ging ik er mee eens. ( Met het lezen van de voorwaarden natuurlijk ).

Kort daarna kreeg ik een mail met een persoon ( dealer ) die ik moest contacteren binnen de 48u om een afspraak te maken.

Gedurende 3 dagen probeerde ik contact op te nemen met die persoon ( dealer ; aangegeven door de website). Geen antwoord.
Nadien is het mij toch gelukt om contact op te nemen.
De koper had mij beloofd dat hij de dag nadien ging terugbellen.
Ondertussen 3 dagen nadien kreeg ik pas een telefoon die hij al opkomst was naar mijn huis ( zonder enige afspraak. )

Gedurend die 3dagen wachten werd ik ongerust en onzeker of ik wel mijn auto nog verkocht ging krijgen. Aangezien ik een ander auto gekocht heb en de andere dringend weg moest ( werd ook gemeld aan de koper) moest hij dringend weg.

IK heb dan meerdere malen gebeld naar de mensen van X
die hadden mij wijs gemaakt dat ik mij niet teveel moest aantrekken omdat het niet aan ons lag, maar aan de koper zelf.

Met die geruststelling ben ik naar de garage gegaan, waar ik mijn nieuwe auto gekocht heb, daar heb ik dan mijn oude auto ( voorzien voor de dealer) achtergelaten.

Want ik had ofwel geld nodig, ofwel de auto in ruil om aan de som te komen voor de aankoop van mijn nieuwe wagen.

Nu eist de dealer zijn 15% van het voorziene bod. Dat wel een groot € 500 voorsteld.

Moet ik mij ongerust maken, waardoor ik die som zou moeten betalen?

Op de site staat er onderaan geschreven :

ARTIKEL 13. GESCHILLEN
1. Op de algemene voorwaarden en de via de Verkoopsite(s) gesloten overeenkomst, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

zou dat in mijn voordeel werken?

Kan er iemand mij helpen?

Vandebos

#8 , 11 nov 2010 13:16

Laat iederen aub vermijden de naam van de website in kwestie te vermelden. Gelieve de voorwaarden tot gebruik van dit forum eens na te lezen vooraleer te posten...

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 nov 2010 15:02

@ Nivek: Ik ben een beetje diagonaal over de algemene voorwaarden gegaan, dus ik kan er over heen gelezen hebben. Voor zover ik kan zien is die 15% een administatieve boete ten voordele van de site, niet van de Verkoper. Ik vind ook niet direct iets in de voorwaarden waardoor de koper U rechtstreeks aansprakelijk kan stellen.
Als de verkoopsite U ontslaat van de administratieve boete (dus liefst heb je iets op papier dat het niet Uw schuld is ...), dan denk ik niet dat de Verkoper U nog iets kan maken.

Langs de andere kant, als U niet kan bewijzen dat de site U heeft ontslagen van de boete, dan hebt U een probleem want U heeft nog voor het einde van de 21 dagen Uw auto aan derde verkocht.

Terug naar “Consumenten Koop”