Bestelling bij X eindigt bij incassobureau

Priiske
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Bestelling bij X eindigt bij incassobureau

#1 , 28 aug 2019 16:39

In november 2018 heb ik een bestelling gedaan bij X naam verwijderd JurecaBe moderator. Er stond op dat het een 4 malige bestelling was. Elke maand zouden ze 51,75 vragen. Ik heb het pakketje aangekregen. Was er zeker van dat er die maand 51,75 euro van mijn rekening was gegaan. Maar als ik dit nu ga opzoeken vind ik hier toch geen gegevens van. In ieder geval, verder geen aandacht aan besteed.
Tot deze week, dat ik een mail kreeg van een incassobedrijf dat ik een openstaande schuld had van 246 euro. Dat was het eerste dat ik daar van hoorde. Ik ben wel 2 maanden geleden verhuist, maar dan is het nog laat zou je denken...
Als ik op hun website kijk staat er in grote letters geschreven dat je het pakketje kan retourneren als het product nog 8 maanden bruikbaar is. Dat is het geval.

Als ik contact op neem met X ,zeggen ze mij dat ze me niet kunnen verder helpen omdat mijn dossier bij het incassobureau ligt.
Als ik met het incassobureau contact opneem vertelde ze mij dat als je wil retourneren dat je daarvoor 14 dagen de tijd hebt. Dit staat inderdaad in kleine letters geschreven in het algemene voorwaarden. (Om je echt in de val te lokken lijkt mij)

Toch blijf ik me de vraag stellen waaromX me niet eerder en niet zelf heeft gecontacteerd hierover. Is het omdat het eenmaal bij het incassobureau ligt er niets meer aan te doen valt? Zijn zij verplicht om mij eerst te contacteren, of kunnen ze, zoals in dit geval, het meteen overgeven aan een incassobedrijf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Oscars
Berichten: 535
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2019 17:19

TS schrijft:

>Dit staat inderdaad in kleine letters geschreven in het algemene voorwaarden. (Om je echt in de val te lokken lijkt mij)

Als u niet op een correcte of onvoldoende manier werd geïnformeerd over uw herroepingsrecht, dan zijn daar gevolgen aan verboden voor de onderneming, dan wordt bijvoorbeeld uw herroepingsrecht automatisch verlengt met een jaar.

Langs welke weg werden u de algemene voorwaarden meegedeeld? Werd u ook een formulier gegeven dat u kunt invullen als u van uw koop wilt afzien?
.

Priiske
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2019 18:10

TS schrijft:

>Dit staat inderdaad in kleine letters geschreven in het algemene voorwaarden. (Om je echt in de val te lokken lijkt mij)

Als u niet op een correcte of onvoldoende manier werd geïnformeerd over uw herroepingsrecht, dan zijn daar gevolgen aan verboden voor de onderneming, dan wordt bijvoorbeeld uw herroepingsrecht automatisch verlengt met een jaar.

Langs welke weg werden u de algemene voorwaarden meegedeeld? Werd u ook een formulier gegeven dat u kunt invullen als u van uw koop wilt afzien?
Langs welke weg? Uiteindelijk niet. De bestelling werd gedaan voor mij door een consulente. Ik heb geen algemene voorwaarden gelezen. En heb ook geen formulier gekregen.

Reclame

The Oscars
Berichten: 535
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2019 18:52

De regels inzake koop op afstand bepalen dat de informatie over het herroepingsrecht vooraf moet gegeven worden op een duurzame gegevensdrager, lees: bijvoorbeeld middels papier, e-mail, … Een gewone verwijzing naar de algemene voorwaarden in de webwinkel volstaat dus niet. Als de verkoper niet aan deze informatieplicht heeft voldaan, kan u in principe nog steeds gebruik maken van het herroepingsrecht.

Er zijn een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht, zie:

De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI.47 voorziet niet uitoefenen voor:
1° dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument, en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de onderneming de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
2° de levering of verstrekking van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de onderneming geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
3° de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
4° de levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid;
5° de levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
6° de levering van goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
7° de levering van alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij de sluiting van de verkoopovereenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de onderneming geen invloed heeft;
8° overeenkomsten waarbij de consument de onderneming specifiek verzocht heeft hem te bezoeken om daar dringende herstellingen of onderhoud te verrichten; wanneer echter de onderneming bij een dergelijk bezoek aanvullende diensten verleent waar de consument niet expliciet om heeft gevraagd, of andere goederen levert dan vervangstukken die noodzakelijk gebruikt worden om het onderhoud of de herstellingen uit te voeren, is het herroepingsrecht op die aanvullende diensten of goederen van toepassing;
9° de levering van verzegelde audio- en verzegelde video-opnamen en verzegelde computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
10° de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnement op dergelijke publicaties;
11° overeenkomsten die zijn gesloten tijdens een openbare veiling;
12° de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, [2 vervoer]2, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien;
13° de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, als de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht daarmee verliest;
14° de overeenkomsten voor diensten voor weddenschappen en loterijen.]1
.

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 aug 2019 15:09

De bestelling werd gedaan voor mij door een consulente.
Denk dat u eens wat meer uitleg gaat moeten geven ...

Consulente ?
Lijkt op professionele aankoop dan - en onder andere regels


Hoe zou de betaling gebeuren, én aan wie (geen namen) , de leverancier, de consulente ?
U verwacht dat het van uw rekening gaat ... maar dan moet u daar zelf toelating voor geven, is dat gebeurd ?


Tussentijds verhuisd
Kan ook problemen geven als de verkoper of consulente uw nieuwe adres niet kennen, en de opgestuurde rekeningen terugkrijgen ...

Sirkii
Berichten: 5620

#6 , 29 aug 2019 17:58

De klassieke uitvluchten van een niet-betaler.... Betaal snel wat je besteld hebt want de kosten blijven verder oplopen.

Terug naar “Consumenten Koop”