factuur epc

LV
Topic Starter

factuur epc

#1 , 08 mei 2009 18:37

Hallo,

Hieronder staat de tekst die ik ook bij "huren" heb gezet maar er is helaas niemand met enig advies geweest. Dus ik probeer het hier even terug aangezien het over een factuur gaat.

"Ik heb een verhuuropdracht aan een immokantoor gegeven. Deze eindigt midden mei 2009.
Begin april 2009 was er een serieuze kandiaat huurder voor de woning . Het immokantoor heeft meer dan 2 weken gewacht om deze mensen het huurcontract per email te bezorgen, hebben de mogelijke huurders ook niet meer gecontacteerd maar wel ondertussen achter mijn rug snel een deskundige laten komen voor een epc certificaat.
De huurders hebben het contract veel te laat gezien en nooit getekend en iets anders elders gehuurd.
Nu krijg ik een factuur van een firma die zelf niet erkend is als epc maar een epcdeskundige heeft gekozen op meer dan 30 km van de woning en de factuur staat op mijn naam. ruim 400 euro +21 % BTW.
Ik heb nooit aan de immo schriftelijk mijn akkoord gegeven om deze deskundige te nemen laat staan via een firma uit de buurt als tussenpersoon.
Het huis is nog steeds niet verhuurd geraakt. "

Kan ik deze factuur protesteren? Negens heb ik een contract met deze deskundige noch met de tussenpersoon afgesloten. In mijn contract met het immokantoor staat niets over epc want dat bestond nog niet toen we het contract afsloten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 mei 2009 21:12

Reden waarom niemand heeft geantwoord is hoogstwaarschijnlijk omdat dit nieuw is en u al direct een hoofdvogel afschiet.

U heeft een opdracht gegeven aan een immokantoor om een pand voor U te verhuren. Sinds 1 januari zegt de wet dat om een pand te kunnen verhuren diegene die het pand aanbiedt een EPC certificaat moet kunnen voorleggen. Indirect zit de opdracht voor het laten EPC keuren dus verwerkt in uw contract met het immokantoor. Wat niet wil zeggen dat u zomaar wat hen moet aanvaarden.

Als er een dichter bijzijnde erkende fima is die epc certificaten mag afleveren zou ik u aanraden bij hen te gaan informeren naar hun prijs. Komt deze lager uit (wat me niet zou verwonderen) dan kan u naar het immokantoor stappen en hen ondeugdelijk beheer onder de neus steken, zeker aangezien U door hun werkwijze al een mogelijke huurder bent misgelopen.

Maak duidelijk dat u een compensatie wenst voor hun lakse handelswijze...
Gaan ze hier niet op in, stel hen dan aangetekend in gebreke (duidelijk doch beleefd het gehele relaas in het schrijven onderbrengen). Dan kan u eventueel verdere stappen ondernemen mocht u dat wensen, zoals bijvoorbeeld het verbreken van hun contract dit pand te mogen verhuren.

j.demoor

#3 , 10 mei 2009 10:02

“Art.4.Een eigenaar die een residentieel gebouw wil verkopen, moet over een energieprestatiecertificaat residentiële gebouwen beschikken...Bij de verkoop van een residentieel gebouw draagt de eigenaar aan de koper een geldig energieprestatiecertificaat over.“.(11 JANUARI 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de invoering van het energieprestatiecertificaat residentiële gebouwen bij verkoop en verhuur en de uitvoering van de energieaudit).

‘draagt de eigenaar aan de koper een geldig energieprestatiecertificaat over’ houdt in dat niet het immokantoor,doch u-eigenaar,het energieprerstatiecerticaat overdraagt.

INDIEN u dit certificaat niet bezit,dan is het aan u-eigenaar om het te verwerven. U kan uiteraard met het immokantoor overeenkomen dat hij dit doet namens u. Het immokantoor kan zichzelf dit mandaat niet verlenen en zeker niet tegen een onbepaalde prijs.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Vandebos

#4 , 14 mei 2009 11:27

Eventjes zoeken heeft me deze site opgeleverd. Het handige eraan is dat in de zoek functie je echt iedereen die een EPC mag afleveren uit je buurt terugvindt en dat je via een eenvoudig mapje vrijblijvend offertes kan aanvragen.

Misschien handig in jouw specifiek geval?

Buzzer

#5 , 14 mei 2009 17:07

Ik heb voor mijn EPC slechts 190 euro betaald.
Dit is ook pas opgemaakt nadat het huurcontract al getekend was en voor dat ik het heb laten registreren.

Stond in de overeenkomst dat zij voor het EPC gingen zorgen, zoja, tegen welke prijs ? Zonee, dan hebben ze u een ongevraagde dienst geleverd en zou ik die niet betalen. Idem als de factuur van iemand anders komt als van het immokantoor.

Bent u bovendien in het bezit van dit EPC verslag ? Of schikt u bij elk nieuw huurcontract een nieuw EPC contract te betalen (aan 400 euro).
Dit EPC atesst is immers 5 jaar geldig dacht ik.

Ik zou het volgende zeggen :
- Bezorg me dat EPC contract en dan wil ik er ten hoogste 250 euro voor betalen. Zoniet mag je het houden en laat ik er zelf wel een maken door iemand anders aan 200 euro.

De regels zijn simpel : geen ocvereenkomst, geen betaling. punt.

Terug naar “Consumenten Koop”