Lees de volledige tekst erop na
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm
Welke rechten heeft de consument?
Er bestaat een hiërarchie van middelen waarop de consument zich kan beroepen:
1. Hij heeft recht op de kosteloze vervanging of herstelling van het goed (naar keuze van de consument, in functie van het mogelijke en redelijke);
2. Enkel indien de herstelling of vervanging onredelijk of onmogelijk zijn, of niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd kunnen worden, heeft de consument recht op een prijsvermindering of de ontbinding van de koop.
De ontbinding van de koop kan echter niet gevraagd worden voor een gering gebrek.
Daarnaast zou de consument eventueel ook nog een schadevergoeding kunnen bekomen.
In het geval van een vervanging of herstelling, wordt gedurende deze periode de garantietermijn van 2 jaar geschorst. Na de herstelling of vervanging begint er dus geen nieuwe periode van 2 jaar te lopen maar loopt de reeds begonnen termijn verder vanaf het ogenblik dat de herstelling of vervanging voltooid is.
verder nog een tekstje van UNIZO
Vervaldatum verplicht op geschenkcheque?
In uw zaak kunnen klanten geschenkcheques kopen. De ontvangers van deze cheques kunnen hiermee producten uit de zaak komen kiezen en betalen. Bent u verplicht een vervaldatum op de geschenkcheques te vermelden?
Er bestaat geen specifieke reglementering voor dit soort geschenkcheques. U hoeft dus niet aan speciale voorwaarden te voldoen om ze uit te geven en het vermelden van een vervaldatum is evenmin verplicht. Besef wel dat een geschenkcheque zonder vervaldatum in principe altijd geldig blijft. Dus wilt u die geldigheidsperiode inperken, dan zet u er toch maar beter een (voldoende ruime) vervaldatum op, van bijvoorbeeld een jaar. U vermeldt ook best uitdrukkelijk dat er niet wordt teruggegeven op de geschenkcheque, dit om te vermijden dat klanten hun geschenkcheques komen inwisselen voor cash geld. U bent tenslotte geen bank.
Opgelet! Deze geschenkcheques mogen niet worden verward met de cadeaubons die bijvoorbeeld per aankoopschijf aan klanten worden meegegeven. In het laatste geval gaat het immers om een vorm van korting. Met dergelijke cadeau/kortingbons ‘creëert’ u als het ware geld. Om kortingbons te mogen uitgeven heeft u een speciaal inschrijvingsnummer nodig, aan te vragen bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Bovendien moet u er een bijzondere boekhouding op nahouden. Vertegenwoordigen de door u in omloop gebrachte kortingbons een waarde van meer dan 1.250 euro, dan moet u een speciale waarborg geven om de terugbetaling te verzekeren.
Tenslotte zijn er nog de gratis waardebons (dus niet bij aankoop, bijvoorbeeld in advertentiebladen). Hierop moeten verplicht volgende vermeldingen staan: de geldwaarde die ze vertegenwoordigen, de producten of diensten waarop de korting van toepassing is, de verkooppunten waar ze worden aanvaard, de geldigheidsduur en de identiteit van de uitgever.