Ik heb het volgende probleem.
Ik heb een wagen die 10 jaar oud is. Een kleine 2 jaar geleden heb ik deze gekocht bij een lokale handelaar, garage A.
Na amper 8 maanden moest de koppakking vervangen worden ('join de culasse'), is gebeurd volgens garantie, tot daar geen klachten.
Net na het vervallen van de garantie is er een ernstig probleem met de radiator. Deze reparatie hebben we laten doen in een andere garage B - officiëel verdeler (ondertussen waren we al niet meer zo tevreden van garage A).
Diezelfde garage B stelt in december (dus amper 8 maanden na de eerste herstelling) vast dat de koppakking moet vervangen worden.
Wij terug naar de garage A, daar zweert men bij hoog en laag dat er op dat gebied niks van waar is.
Bon we sukkelen van de ene panne na de andere. Uiteindelijk stelt garage A voor om de wagen binnen te brengen voor een grondig nazicht.
Na 2 weken (ondertussen veel gebeld om te horen wat er nu aan was, telkens antwoord dat ze nog niet hadden kunnen beginnen) krijgen we plots bericht dat de wagen gerepareerd is. Faktuur: ruim 1000 euro. Uitgevoerde reparatie: vervanging koppakking....
Op geen enkel ogenblik zijn we voor de reparatie op de hoogte gebracht van de aard van de panne, laat staan dat we een raming van de kosten hebben gekregen, wat gezien de voorgeschiedenis én de leeftijd van deze wagen toch aangewezen was.
Amper een week later (200 km gereden), valt de wagen terug in panne: elektronisch probleem. Volgens garage A volledig losstaand van de vorige panne. Faktuur: bijna 250 euro en ook hier weer geen verwittiging betreffende kostprijs.
Bovendien, staat er op beide fakturen enkel een globaal bedrag voor de werkuren. Ik heb dus geen enkel zicht op de uiteindelijke hoeveelheid gepresteerde werkuren, laat staan dat ik zou weten hoeveel ze aan elk onderdeel gewerkt hebben.
De garagist weigert de fakturen te milderen, en steekt de oorzaak van de panne voor de koppakking op de slechte radiator-installatie van garage B, en weigert dus garantie toe te passen. Voor de 2de faktuur wast hij zijn handen in onschuld zoals eerder vermeld.
Nu de vragen:
1. Kan ik voor de reparatie van de koppakking de garantie eisen ? Weet wel dat er geen schriftelijk bewijs is van deze reparatie, aangezien deze onder de aankoopgarantie is uitgevoerd.
2. Ik zal beide fakturen sowieso aangetekend betwisten. Ik stuur aan op een minnelijke schikking waarbij ik enkel de geleverde onderdelen wil betalen en de werkuren niet. Is dit een goed idee, of betwist ik enkel de fakturen en vraag ik hem een voorstel te doen ?
3. Wat gebeurt als hij mijn betwisting niet aanvaardt ? Wat kan het mij dan kosten, en welk verhaal heb ik voor een rechtbank ?
Alvast bedankt !