nieuwe wagen, verkeerd modeljaar

Mimony
Topic Starter

nieuwe wagen, verkeerd modeljaar

#1 , 17 feb 2009 23:40

Hallo

Om eerst met de vraag te beginnen: kan je van een aankoop afzien als de verkoper het verkeerde jaarmodel afkomt ?

Wij hebben onlangs een nieuwe wagen gekocht, dwz het verkoopscontract getekend. Wij hadden het model 2009 besteld en dit staat duidelijk op de bestelbon. Echter toen wij hoorden dat de wagen er was en dat we ze konden afhalen bleek het een model 2008 te zijn. Geen probleem zei de verkoper, hij ging gewoon de financiering aanpassen naar model 2008 (-600€) zonder met ons te overleggen en begon ijverig te bellen naar de bank etc. Toen wij van de verrassing bekomen waren hebben wij gezegd dat wij hier niet mee akkoord gingen aan gezien wij model 2009 besteld hadden en het ouder model was niet wat wij wilden hebben.
Uit nieuwsgierigheid wilden wij toch nog de wagen zien om andere misverstanden te vermijden. Dan bleek dat de zetels ook niet met leer overtrokken waren zoals besteld! Toen waren wij helemaal teleurgesteld.
Na uren onderhandelen hebben we dan afgesproken dat de garage de wagen ging aanpassen naar het nieuwe model, zijnde mp3 aansluiting inbouwen, grill vooraan vervangen, de ruiten verduisteren en voor de dakrails die niet meer konden ingebouwd worden kregen we dakrails en als vergoeding hebben wij nog een dakkoffer bedongen. De aanpassingen gingen een klein weekje duren. De verkoper leek weinig betrokken en scheen ons aan het lijntje te houden, de vorige afspraak was hij vergeten, op de dag dat hij beloofd had dat hij ons ging bellen had hij verlof enz enz. Dus na 2 weken nadat wij zelf gebeld hadden zegt hij dat we hem kunnen afhalen, echter de grill konden ze niet veranderen. Hoewel we dit duidelijk afgesproken hadden zei dat hij toen had gezegd dat hij ging "proberen" maar niet gegarandeerd. Eventjes later zei hij dat dit teveel ging kosten (€1000) en dat het niet zeker was dat de grill dan deftig kon geplaatst worden.
Mijns inziens hebben we genoeg geduld getoond vandaar onze vraag of wij in dit stadium van de aankoop kunnen afzien. Misschien kunnen we dit als extra argument gebruiken om hem te motiveren zich meer in te zetten. Dit is niet wat we besteld hadden. Een kennis die bij een autohandelaar het model van vorig jaar vroeg omdat hij die mooier vond kreeg een korting van €5000. Wij krijgen nu een ouder model waar aan geprutst is voor dezelfde prijs als een nieuw model en dat vinden wij niet kunnen.
Alvast bedankt om uw mening te geven zodat wij weten hoever wij kunnen gaan.

Mvg
Mimony

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 18 feb 2009 03:15

ben geen jurist, maar van het geen ik hier op het forum al heb opgestoken is:

- breng de garagist en het hoofdbureau van het merk aangetekend op de hoogte van de problemen en eis dat u alsnog de juiste wagen wenst te ontvangen die u besteld heeft binnen een redelijke termijn of een degelijke oplossing/vergoeding.

- dat de garage desnoods met een wagen zit opgescheept die u niet wilt ( en niet besteld heeft ), moet u zich niet aantrekken.

- als de garage en het hoofdbureau "moeilijk" doen, laat de verkeerd geleverde auto vaststellen door een deurwaarder en neem dan gerechtelijke stappen tegenover de garage en het automerk.

Mimony
Topic Starter

#3 , 18 feb 2009 21:59

Bedankt voor je antwoord Drone,

Echter wij hebben noch de middelen noch de tijd om maandenlang te procederen. We zouden tegen de zomer met vakantie willen gaan met de wagen; we rijden nu in een vervangwagen van de autohandelaar. Dus liefst willen we een snelle oplossing.

Als we zeker zijn van onze rechten willen we de dealer voor de keuze stellen om ons een flinke korting (hoeveel???) te geven of dat we anders van de aankoop afzien. Zo'n dreigement moet je natuurlijk wel kunnen hardmaken, vandaar mijn vraag.
Ik weet niet of eerder gemaakte mondelinge afspraken geldig zijn en of hij dit tegen ons kan gebruiken om de aankoop niet te ontbinden.

Is mss idd wel een idee om onze eisen aangetekend kenbaar te maken.

Als je nog ideeën hebt, altijd welkom.

groetjes

Reclame

Drone

#4 , 19 feb 2009 02:12

Bedankt voor je antwoord Drone,

Echter wij hebben noch de middelen noch de tijd om maandenlang te procederen. We zouden tegen de zomer met vakantie willen gaan met de wagen; we rijden nu in een vervangwagen van de autohandelaar. Dus liefst willen we een snelle oplossing.

Als we zeker zijn van onze rechten willen we de dealer voor de keuze stellen om ons een flinke korting (hoeveel???) te geven of dat we anders van de aankoop afzien. Zo'n dreigement moet je natuurlijk wel kunnen hardmaken, vandaar mijn vraag.
Ik weet niet of eerder gemaakte mondelinge afspraken geldig zijn en of hij dit tegen ons kan gebruiken om de aankoop niet te ontbinden.

Is mss idd wel een idee om onze eisen aangetekend kenbaar te maken.

Als je nog ideeën hebt, altijd welkom.

groetjes

mja, belgie EN snelle oplossingen is iets wat niet samen gaat vrees ik :cry:

inieder geval, breng de garage inieder geval al aangetekend op de hoogte dat indien hij binnen aan aanvaardbare tijd geen concrete oplossing kan bieden, u afziet van de aankoop van de wagen wegens niet conforme levering ( als u ne blauwe bestelt moete ze ni afkome me ne rode ) en voeg er een kopie bij van het aankoopbewijs met verwijzing wat er allemaal niet in orde is.

hetzelfde met de hoodzetel van het automerk.

leg hen uit wat er gebeurd is en wat er aan de hand is ( en wat de garagist voorsteld/gedaan of niet gedaan heeft ).

vermeld wat u besteld heeft ( door middel van een kopie van de aankoopbewijs ) en wat u "gekregen" heeft door middel van foto's ( als dat gaat )

als dat uiteinelijk niet helpt, laat door een deurwaarder vaststellen dat de wagen die geleverd is niet het gene is wat u besteld heeft, dat de garagist ( en eventueel het automerk ) niet bereid zijn om tot een oplossing te komen en stap er dan mee naar de ( als ik mij ni vergis, ben geen jurist ;) ) naar de handelsrechtbank.

als het echt dringend word ( u heeft de wagen nodig op vakantie te gaan ), kunt u altijd proberen om in kortgeding ( snelrecht ) u rechten te laten gelden en de 2 partijen eventueel een dwangsom te laten opleggen.

misschien extreem, maar het is soms de enige mogelijkheid om garagisten/firma's tot een oplossing te dwingen.

u kan dan ook altijd aangetekend naar de 2 partijen uw voorstel doen om tot een oplossing te komen.

JohnD

#5 , 24 feb 2009 09:26

Om eerst met de vraag te beginnen: kan je van een aankoop afzien als de verkoper het verkeerde jaarmodel afkomt ?
Zonder twijfel.
Uit nieuwsgierigheid wilden wij toch nog de wagen zien om andere misverstanden te vermijden. Dan bleek dat de zetels ook niet met leer overtrokken waren zoals besteld! Toen waren wij helemaal teleurgesteld.
Na uren onderhandelen hebben we dan afgesproken dat de garage de wagen ging aanpassen naar het nieuwe model, zijnde mp3 aansluiting inbouwen, grill vooraan vervangen, de ruiten verduisteren en voor de dakrails die niet meer konden ingebouwd worden kregen we dakrails en als vergoeding hebben wij nog een dakkoffer bedongen. ....
Je hebt naar mijn mening een grote fout begaan door een discussie met de verkoper te beginnen over het aanpassen van het oude model naar het nieuwe. Je zegt zelf dat je dan een afspraak gemaakt hebt. Indien je zelf op dat moment een in mijn ogen verkeerde beslissing genomen hebt, vind ik eerlijk gezegd dat je daar dan zelf de gevolgen van moet dragen. Je had toch een licht vermoeden kunnen hebben dat zoiets nooit 100% is.
Mijns inziens hebben we genoeg geduld getoond vandaar onze vraag of wij in dit stadium van de aankoop kunnen afzien......
Moeilijk te zeggen of je in dit stadium nog van de aankoop kan afzien ... staat er een en ander op papier ?
Wij krijgen nu een ouder model waar aan geprutst is voor dezelfde prijs als een nieuw model en dat vinden wij niet kunnen.
Juist maar je bent in feite gedeeltelijk zelf schuldig door je onbeslistheid. Je hebt toch zelf de toestemming of de start gegeven om het oude model te laten ombouwen ? Je hebt het dus min of meer zelf "gezocht". Ik vind het dan toch biezonder unfair tov de verkoper dat je dan vind: " .... een ouder model waar aan geprutst is". Je hebt je akkoord verklaard om er aan te laten prutsen. Je had nooit met die ombouw mogen instemmen. Draag nu de gevolgen van je eigen beslissing.

KitchenNightmares

#6 , 15 apr 2009 13:06

"Beantwoordt de levering niet aan wat u bent overeengekomen, dan aanvaardt u haar niet. U bent in dat geval niet langer verplicht te betalen of de goederen mee te nemen. U kiest zelf of u de verkoop annuleert
of niet. Indien u niet annuleert, kan u een prijsvermindering bedingen. En ongeacht of u de verkoop annuleert of onder gewijzigde voorwaarden verder zet, kunt u schadevergoeding en intresten eisen."

Dit staat te lezen in KMO brief van Ernst & Young..

JohnD heeft gelijk dat de "onbeslistheid" de zaak alleen ingewikkelder heeft gemaakt, maar als ze na de aanpassingen van de wagen opnieuw niet kunnen leveren wat ze beloofd hebben (grill), dan heeft de garage verder "geen poot om op te staan"... Annuleren die bestelling!

Terug naar “Consumenten Koop”