Offerte bedrag komt niet overeen met uitvoering

oliebaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Offerte bedrag komt niet overeen met uitvoering

#1 , 25 apr 2017 19:40

Beste,

We hebben werken laten uitvoeren aan ons huis door een bedrijf. Op ons verzoek
is er een adviseur aan huis gekomen om de grootte van de werken te
komen bekijken. Hierna heeft het bedrijf een offerte doorgestuurd via mail, deze was zeer
beperkt van inhoud, beschreef enkel de manier van uitvoeren en een totaalprijs.
We hadden vertrouwen in de adviseur en besloten met dit bedrijf in zee te gaan
en stuurden de offerte ondertekend terug.

Ongeveer 3 weken later zijn er 2 werkmannen de werken komen uitvoeren. Tot mijn verbazing
hadden ze na 2 uur werken alles reeds afgewerkt en opgekuist. 1 dag later zat de factuur
in de bus, evenmin gedetailleerd beschreven (enkel de hoofdsom) en met de vraag de
betaling binnen de 5 dagen over te schrijven.

De uitvoering van de werken lijkt me ok, de overeenkomst tussen het opgemaakte bedrag
van de offerte en de uiteindelijk uitgevoerde arbeidstijd/verbruikt producten lijkt me
echter niet ok. Grof gerekend zou de effectieve kost 3x minder zijn dan de prijs op
offerte.

Hierna heb ik contact opgenomen met de adviseur en om een factuur gevraagd waarop details
stonden (aantal uren - gebruikte producten - transportkosten - diverse).Die kon hij niet
geven door beperkingen aan het it systeem. Overleg over het waarom van dergelijke factuur
ontaardde in een discussie. Daarna contact opgenomen met het bedrijf, zelfde verhaal.

Aangezien ik niet akkoord was met de gang van zaken is er door mij een aangetekende brief
naar het bedrijf verstuurd met de vraag een detailfactuur op te maken.Eveneens heb ik opgemerkt
dat zowel op de offerte (via email verkregen) als op de factuur geen verkoopsvoorwaarden staan.
Hiernaar wordt wel verwezen (zowel op offerte/factuur: op de achterzijde), doch deze zijn niet
geprint/doorgegeven. Ik heb dus geen kennis kunnen nemen van deze voorwaarden.

Intussen heeft de adviseur terug contact opgenomen met de melding dat de som zo snel mogelijk
overgemaakt dient te worden, zoniet wordt de zaak doorgegeven aan een advocaat met uiteraard
bijkomende kosten ten gevolge. Mijn vraag omtrent de detailfactuur/verkoopsvoorwaarden werd niet
beantwoord.

Wat kan ik doen om deze situatie op een correcte manier op te lossen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 apr 2017 20:00

Zoveel te beter dat ze snel gedaan hebben !

Bij vriendin ook mee gemaakt dat ze 2 dagen gewerkt hebben in plaats van 4 dagen en nog andere zaken.

Maar daar kan je niks aan doen, anders had je de werken in regie moeten laten doen, maar als ze dan 5 dagen had gewerkt was je ook niet tevreden geweest, dit is het risico van een offerte met totaal prijs.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2017 20:19

Aanneming tegen vaste prijs is de bluts en de buil voor de aannemer.
Als de aannemer langer moet werken, heeft hij pech. Heeft hij minder werk, dan heeft hij geluk. Zijn prijs zal altijd dezelfde blijven.
(Behalve bij gevraagde meerwerken of als er onmogelijk voorzienbare complicaties zijn).
Hier is juridisch geen speld tussen te krijgen.
Enkel als je minder werken hebt laten uitvoeren dan oorspronkelijk gevraagd, kan je een gedeelte in mindering laten brengen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

oliebaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 apr 2017 20:32

Kan ik hier iets mee?

Artikel VI. 83, 26° van het Wetboek Economisch Recht stelt uitdrukkelijk dat elk beding dat op onweerlegbare wijze de instemming van de consument vaststelt met bedingen waarvan hij niet daadwerkelijk kennis heeft kunnen nemen voor het sluiten van de overeenkomst, verboden en nietig is.

Ik ben niet op de hoogte van de verkoopsvoorwaarden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2017 20:52

Kan ik hier iets mee?

Artikel VI. 83, 26° van het Wetboek Economisch Recht stelt uitdrukkelijk dat elk beding dat op onweerlegbare wijze de instemming van de consument vaststelt met bedingen waarvan hij niet daadwerkelijk kennis heeft kunnen nemen voor het sluiten van de overeenkomst, verboden en nietig is.

Ik ben niet op de hoogte van de verkoopsvoorwaarden.
Dit is geen bijzonder beding. Aannemer past eenvoudigweg de regeling van art. 1793 BW toe.
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht - in dat geval geldt de gemeenrechtelijke regeling.

En je wordt geacht de wet te kennen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

oliebaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2017 21:13

Tja, dan zal het door de zure appel bijten worden.
Dan is het nog de vraag of de aannemer nu nog extra kosten kan inbrengen wegens het niet op tijd betalen...
We hebben wel een aangetekende brief verzonden om de factuur te betwisten.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2017 22:06

Hangt van de algemene voorwaarden af.
Als daarin staat dat de nalatigheidsinteresten gelden vanaf vervaldatum, zonder ingebrekestelling, dan kan men die in principe afdwingen (voor de rechtbank).
Of desnoods via incasso.
Maar aangezien je deze niet ontvangen hebt, dus zeker niet je akkoord ermee gegeven, kan dit niet van toepassing zijn.

Bijgevolg gelden wettelijke interesten vanaf ingebrekestelling door de aannemer.

In de praktijk is in de meeste gevallen een leverancier al blij dat hij het saldo integraal ontvangt, en streeft dan niet de storting van verdere kosten en interesten na.
Wettelijke interesten situeren zich momenteel dacht ik op 2 %, dus zo'n groot bedrag zal dat ook nog niet geweest zijn. Forfaitaire kosten kan je betwisten als er niets in de voorwaarden staat.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Milo72
Berichten: 1025

#8 , 27 apr 2017 15:48

Tja, dan zal het door de zure appel bijten worden.
Hoe zuur is de appel als u moet betalen wat vooraf overeengekomen werd ?

Als je echt denkt dat de offerte veel te hoog was, had je meerdere offertes kunnen vragen.
Nu bent u overeengekomen om x € te betalen voor de uitvoering van werk Y. Werk Y werd uitgevoerd, prijs X werd gerekend. End of story toch ?

Wat betreft kosten voor laattijdige betaling: ik vermoed dat de specialisten mij wel zullen tegenspreken indien nodig, maar volgens mij schort het (officiele - via aangetekend schrijven) protesteren van de faktuur de betaaltermijn op.
Ik zou wel zo snel mogelijk betalen, uiteraard ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

oliebaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 apr 2017 19:18

Even waarom de appel zuur is:

We hebben 2 bedrijven gecontacteerd, 2 offertes laten opmaken zodat we toch een klein vergelijk konden maken.
Beide bedrijven werkten met exact hetzelfde systeem:
- Ze maken veel publiciteit en komen uiteraard op de eerste pagina van Google
- U kan contact met hen opnemen via een 0800 nummer.
- Na contact sturen ze een adviseur aan huis die het probleem bekijkt en een prijs opmaakt per lopende meter,
liefst al ter plaatse ondertekend.
- De prijsopmaak betreft dan een niet gedetailleerde offerte met enkel een prijs per lopende meter en een
totaalprijs.
- Uit de technische uitleg door de adviseur's gegeven lijkt het een uitgebreid werk met specialistische machines.

Eens de offerte ondertekend en na uitvoering van de werken blijken deze veel minder uitgebreid dan voorgesteld, in regie had dit dus aan 1/3 van de prijs kunnen uitgevoerd worden. Dit geeft een gevoel van bedrog, dat kan ik u verzekeren, er is nu voor 4 uur werk 1250 euro betaald, dit verdient een gewone werkman per maand.

Ik heb intussen ook nog even contact opgenomen met de eerste firma die prijs had gemaakt, met de vraag of het mogelijk zou zijn een gedetailleerde offerte op te geven. Zelfde verhaal: niet mogelijk en de gebruikte producten zijn een speciaal recept ontwikkeld voor het bedrijf.
Elke grote firma in Vlaanderen die in deze sector werkt heeft een 0800 nummer, dezelfde manier van werken en dezelfde manier van prijs maken. Alle prijzen liggen ook in dezelfde grootorde.
Tijdens de telefonische discussie met de adviseur verdedigde hij zich daar ook mee: kijkt u maar even bij de concurrentie mijnheer, daar hanteren ze dezelfde prijzen per lm.

Ik krijg meer en meer de indruk dat er onderlinge afspraken gemaakt zijn tussen de firma's.

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 apr 2017 19:46

Op één punt heb je nooit stilgestaan !!

Als ze op de eerste plaatsen komen van google betalen ze daar fors !

Bedrijven die veel reclame maken moeten duur zijn, als je weet dat keuken verkopers 70% van hun prijs reclame is, want daar is iedereen bedot, zelfde met ramen en deuren, koop dit bij iemand zonder reclame is veel beter koop !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”