#20 , 12 feb 2017 13:39
Dank u JPV. Het is idd schandalig en de handelaar liegt constant. De advertenties zeiden letterlijk "in absolute nieuw staat, echt een topper om te zien en zeker om mee te rijden". Tijdens de rit naar huis merkte ik dat de verwarming het niet deed. Nadat ik daar over begon in mijn email met de opgemerkte gebreken stelde de handelaar dat verwarming niet nodig is. Toen ik vroeg of zij dat niet gemerkt hadden tijdens de rit naar de keuring zei de handelaar dat zij de auto met de takelwagen naar de keuring gedaan hadden daar de wagen te duur was om mee te rijden. Desondanks is er een verschil in kilometerstand van ongeveer 100 km tussen de km stand op de bestelbon en de km stand op de factuur bij afhaling. Tevens werd de wagen geadverteerd en afgeleverd met grote velgen eronder. Toen ik thuis kwam na afhaling van de wagen merkte ik echter dat die banden veel te groot en breed zijn, ik kan maar de helft van de stuurslag gebruiken anders raak ik de chassisbalken en het koetswerk. Ondanks dat de wielbouten vrij los zaten blijft de handelaar beweren dat de wagen door de oldtimer keuring geraakt is met die velgen, ondanks dat een reden tot afkeur volgens de site van de GOCA volgende is ;
1.1.2 Velgen
De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover :
• Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
• De banden mogen niet uit het koetswerk steken.
• De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.
Volgens mij heeft hij de wagen echter laten keuren met andere velgen, jammer genoeg staat er op de keuringskaar en carpass als oldtimer geen maat van banden vermeld waarmee de wagen gekeurd is.
Concrete vraag . de handelaar heeft een voorstel gedaan dat ik de wagen begin april mag binnen brengen voor herstelling van de olielekken en verwarming op zijn kosten. Eerder heeft hij geen onderdelen en geen tijd. Tegen dan heb ik de wagen vijf maanden in mijn bezit zonder dat ik er gebruik van kan maken op een normale manier. Tevens is het nog af te wachten of hij de wagen goed gaat herstellen of met wat dichtingspasta de lekken gaat dichtsmeren. Stel dat ik mijn raadsman opdracht geef om een voorstel tot ontbinding te doen. Dan zijn we waarschijnlijk vertrokken voor een procedure van een jaar of drie.
Mag ik de kosten die ik al aan de wagen heb gedaan terug eisen? (Bijv ik heb kleinere en smallere velgen gekocht, ik heb wat roestplekjes laten bijwerken bij een erkend carrosseriebedrijf enz)
Mag ik de kosten van de stallingsplaats terugeisen?
Kan ik de ontbinding van de koop wel eisen daar hij een voorstel gedaan heeft om de olielekken en verwarming gratis te repareren? Of kan ik dat wel omdat hij de "redelijke" termijn om de wagen af te leveren zoals beschreven in mijn ogen ruimschoots overtreden heeft daar ik de wagen half december gekocht heb en hij hem pas gaat herstellen in april.
Kan ik eventueel ook een prijsvermindering eisen zodat ik de wagen kan laten herstellen in een garage naar mijn keuze? Deze prijsvermindering zou dan de aankoop van de kleinere velgen (2000 euro), de herstellingskosten olielekken en verwarming enz omvatten. Zelf dacht ik aan een minwaarde van ongeveer 7.000 euro.
De handelaar beweert dat hij de wagen al met verlies aan mij verkocht heeft, dus hij wil zo min mogelijk kosten maken en schuift alles op de lange baan.