Verleden jaar boekten wij een vakantie aan zee via een lokaal immobiliënkantoor gedurende een bepaalde periode. Alles verliep naar wens. Vandaag krijgen wij van het zelfde kantoor een overschrijving toegestuurd ten bedrage van 90 euro betreffende het voorschot te betalen voor dezelfde locatie (lees : appartement) tijdens dezelfde periode in 2017. Evenwel hebben wij geen vakantie of verblijf met deze mensen meer geboekt.
Als men tussen de lijnen leest blijkt het te gaan om het feit dat het kantoor het appartement voor ons in optie houdt voor dezelfde periode als verleden jaar. Als we van de optie gebruik willen maken, dienen we de 90 euro te betalen voor 8 januari e.k. en is het verblijf definitief geboekt, mits bijbetaling van het saldo en de waarborg, natuurlijk.
Ik vind dit wel een zeer eigenaardige vorm van klantenbinding. Het feit dat het kantoor ons deze mogelijkheid wil bieden siert hen, maar mag dat op deze manier ? Het is nogal verwarrend : op het eerste zicht ziet men een aangehechte overschrijving met een betalingsreferentie van het type zoal bv Telenet. Ik vraag mij af hoeveel mensen zich hier laten aan vangen, het schrijven niet goed doorlezen en alsnog betalen omdat ze denken dat het om de afsluitingsfactuur van het initiële verblijf gaat.
De vraag is of men een voorschotfactuur MAG opsturen voor een niet geboekt/besteld "item" (in dit geval een vakantieverblijf). Ik zou denken dat de normale gang van zaken is om een mailing te organiseren en hier resultaten uit te verkrijgen...
Met dank bij voorbaat.