autorijschool instructeur: wat mag en wat niet?

erika2222
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

autorijschool instructeur: wat mag en wat niet?

#1 , 09 sep 2016 15:45

hallo,
mijn zoon begon rijlessen te volgen maar we zijn wel verrast met het gedrag van de instructeur:
les één: hij zit te telefoneren met gsm
les twee: hij zit weer te bellen met gsm, gaat de krant halen in krantenwinkel en gaat een koopje doen

is zo'n gedrag toegestaan?
het probleem is wel de volgende: als we een opmerking zouden maken kan die instructeur zich gaan "wreken" met de lessen niet goed te geven of geen toestemming te geven voor een tijdelijke rijbewijs bijvoorbeeld :evil:

maar wat mag en niet is toch de vraag die ik me stel
bedankt
erika

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 09 sep 2016 16:28

Tijdens de lessen een krant gaan kopen of inkopen doen, is not done, denk ik. Je betaalt voor zoveel uur les, en moet dus ook die uren les krijgen. De tijd dat uw zoon zit te wachten op de instructeur, is geen lestijd.

Gaat het hier over een rijschool met verschillende instructeurs? In dat geval zou ik eens met de rijschool gaan praten, dit gedrag aankaarten, en vragen of uw zoon voortaan van een andere instructeur les kan krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

erika2222
Topic Starter

#3 , 10 sep 2016 13:56

het probleem is dat van zodra je reklameert, er een risico bestaat dat hij "het zwarte schaap" wordt. Het is maar een klein rijschooltje dus dat zal niet gaan van te veranderen. bedankt alleszins voor het antwoord. in frankrijk is er ook discussie over het al dan niet toestaan van gsm of niet van de instructeur: uiteindelijk is hij degene met rijbewijs en ook verantwoordelijk. door te bellen kan hij toch onmogelijk de situatie controleren? ik begrijp dus niet waarom dit wordt toegestaan.

Reclame

mbbs1024

#4 , 10 sep 2016 20:24

Zolang er niemand weet wat die instructeur uitspookt en er geen klachten over hem binnenkomen, weet niemand dat hij op die manier "les geeft"
Het is dus niet zo dat zijn gedrag toegestaan wordt door iemand, behalve door U omdat u er niets van zegt tegen hem of tegen de verantwoordelijke van de rijschool.

mava105

#5 , 11 sep 2016 08:03

Kijk na hoelang hij u effectief les geeft per beurt. Als dat 1 uur moet zijn, moet hij u ook 1 uur les geven. Noteer alle misbruiken die de lesgever doet (GSM-en, boodschappen, inkorten lestijd) en meld dit aan de directie NA het behalen van uw rijbewijs. Met vermelding van dag, uur en plaats.

jef007

#6 , 11 sep 2016 13:31

waarom NA het behalen van het rijbewijs???
waarom per uur NU teveel betalen??
asap naar het kantoor gaan en vragen naar de zaakvoerder en de situatie uitleggen
mogelijks krijgt u als commerciele geste een gratis lesuur

er zijn genoeg andere autorijscholen die hun klanten thuis komen ophalen en terug afzetten

mava105

#7 , 11 sep 2016 15:45

het probleem is dat van zodra je reklameert, er een risico bestaat dat hij "het zwarte schaap" wordt. Het is maar een klein rijschooltje dus dat zal niet gaan van te veranderen. .
Dit is de reden waarom ik zegde dat klacht best bij het beëindigen van de rijles kan gegeven worden

eylis

#8 , 11 sep 2016 16:14

Je zou ook de tijd van het "boodschappen doen" en telefoneren even kunnen chronometreren en die tijd bij het einde van de les toevoegen? Ik zou terwijl de lesgever telefoneert aan de kant gaan staan en wachten tot ie gedaan heeft. Als ie daar een opmerking over maakt, zeg je rustig: dat je wenst te rijden onder begeleidende supervisie zoals de wet voorschrijft.

Gebruiker21

#9 , 12 sep 2016 17:05

Wat "zwart schaap" betreft: uiteindelijk is het een "onafhankelijke" examinator die zal bepalen of de zoon van de topic stater al dan niet zijn rijbewijs krijgt. De autorijschool kan daar zo goed als geen enkele invloed op uitoefenen. Geen idee welke formule van lesgeven er gebruikt wordt. Als er nog een "stageperiode" volgt met een eigen begeleider (vader / moeder /...) dan is die stageperiode véél belangrijker dan de lessen, om aan uw rijbewijs te geraken. Het is in die stageperiode dat het rijgedrag / verkeersinzicht / enz... moet getraind worden. En zelfs dan nog. Toen ik geslaagd was voor mijn rijbewijs, kon ik zeker nog niet deftig rijden, als ik daar nu op terugkijk. Ondertussen rij ik meer dan 15 jaar (en vrij veel kilometers) en durf ik toch stellen dat ik een veilige, defensieve chauffeur ben. Nog nooit betrokken geweest in een ongeval (wel al een héél pak ongevallen vermeden door vooruitziend te zijn en in te schatten wat voor idiote maneuvers bepaalde chauffeurs weer zullen uitvoeren) en tot nu toe maar één snelheidsovertreding (gecorrigeerd 72 waar ik 70 mocht), en één parkeerretributie op de teller.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mcarma

#10 , 14 sep 2016 12:07

Volgens mij wordt de rijinstructeur ook als bestuurder aanzien, vermits hij ook over pedalen beschikt. Dit wil dan ook zeggen dat hij als hij belt met zijn gsm, hij dit ook handsfree moet doen. Overlaatst nog mijn BE rijbewijs gehaald en dit werd ook toen zo bevestigd door de instructeur. Dus gewoon bellen is zeker verboden.
Dat hij even een tussenstop maakt lijkt mij minder erg, kan je ineens het parkeren oefenen :D

mava105

#11 , 14 sep 2016 12:20

Ben jij zeker dat die ook pedalen had? Moet een dergelijke wagen nog zien. Bij mijn eigen rijles 50 jaar geleden als deze van mijn 2 kinderen (20 jaar geleden) waren en alvast geen pedalen voor de begeleider. Hij had hooguit 1 of 2 supplementaire achteruitkijkspiegeltjes. Was nochtans een grote erkende rijschool met minstens 15 leswagens.

Blaatpraat

#12 , 14 sep 2016 13:14

Bevestigen zal de TS moeten doen, maar er bestaan zo'n wagens.
De VAB rijdt alvast met zo'n wagens.
Ook zit er een audiosysteem aan de rechtse pedalen zodat de examinator weet wanneer de instructeur deze zou gebruiken.

Gebruiker21

#13 , 15 sep 2016 08:55

Mijn rijinstructeur had ook pedalen aan zijn kant. Afin, toch zeker een rempedaal, want die heeft hij wel eens moeten gebruiken ;-)

denlowie

#14 , 15 sep 2016 10:22

Even gevraagd aan mijn zoon die heeft nog rijles gegeven bij de VAB en daar zijn dubbel pedalen, want zo leer men eerst sturen, de rijleraars geeft gas, schakelt en remt de leerling leert de eerste les enkel sturen dit was zo als hij les gaf.

Wat het telefoneren betreft zegt hij dit mag niet omdat de leraar wettelijk de bestuurder is en niet de leerling, het is hij die de commandes geeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#15 , 15 sep 2016 10:50

Wat het telefoneren betreft zegt hij dit mag niet omdat de leraar wettelijk de bestuurder is en niet de leerling, het is hij die de commandes geeft.
Ergens logisch, want de leerling heeft nog geen rijbewijs. Wettelijk gezien kan deze dus niet de bestuurder zijn, zou ik dan denken...

Terug naar “Consumenten Koop”