probleem bij verkoop en terugkoop auto aan vrienden

rgee
Topic Starter

probleem bij verkoop en terugkoop auto aan vrienden

#1 , 22 aug 2016 17:04

Beste,

Mijn verhaal is hetvolgende:

Ruim 1 jaar geleden verkocht een kennis van mij haar auto (haar man had zelfmoord gepleegd waardoor ze twee auto's had).
Zelf beschik ik niet over een rijbewijs maar als ik de auto zou kopen zou ik er wel mee kunnen leren rijden, dus kwamen we overeen dat ik de auto zou kopen. Het gevraagde bedrag (2000 euro) is door mij overgeschreven nog voor ik de wagen heb gezien. (wat enkele maanden later gebeurt is, ik heb de auto toen 1 keer gezien en er vijf minuten in gezeten zonder dat deze gereden heeft, ik vertrouwde hun)
Vermits het feit dat ik ook student ben op de universiteit en een alleenstaande mama, heb ik niet veel tijd, dus de maanden passeren en ik heb eigenlijk nooit de sleutels van de auto gehad, nog enig keuringsbewijs of carpass of dergelijke gezien. Die kennis heeft wel af en toe nog eens met de auto gereden omdat hij niet de hele tijd stil zou staan (ze reed er 1000 km mee op 9 maand tijd, door haar nummerplaat even aan de auto te hangen, ik weet dat dit niet wettelijk is maar ze deed het wel en vermits ik zelf niet kan rijden heb ik er nooit iets van gemaakt)

Uiteindelijk kwam ze met het verhaal naar mij dat haar nieuwe vriend dringend een auto nodig had en mijn auto zou overkopen. Pas op die moment is er een contract opgesteld dat ik de auto van haar gekocht had (de datum die erop staat van 9 maand ervoor) en dezelfde dag werd de auto aan haar vriend doorverkocht (voor 1800 euro, een jeste van mij naar hun toe) met de afspraak dat hij deze ging afbetalen per maand in schijven van 100 euro, en dit min de kosten voor de keuring (ik kon zelf niet met de auto naar de keuring gaan ik heb nog steeds geen rijbewijs én de eventuele kosten om de auto te laten keuren voor verkoop, maar de auto wordt verder wel verkocht in de staat waarin die zich bevond... en die zij maar al te goed kenden de auto heeft altijd van hun geweest en voor hun deur gestaan)

Verder werd er gezegd dat ik mogelijks de auto later zou kunnen terugkopen als ik dan toch een rijbewijs zou hebben.

Het eerste verhaal waarmee ze afkwamen was dat het financieel effe moeilijk ging en dat ze de maandelijkse afbetaling zouden uitstellen voor een paar maand, oke voor mij geen probleem... Nadien kreeg ik het verhaal te horen dat ik toch beter niet de auto zou terugkopen want dat die persoon er een accident mee had gezet... Nu meer dan 1 jaar later heb ik nog geen enkele euro gekregen voor die auto en wordt er beweerd dat de auto twee dagen na de verkoop van mij aan hun compleet kapot gegaan zou zijn (een gat in de motorblok?) en dat ze er dus nooit iets voor zullen betalen!!

Ik heb zelf geen kaas gegeten van al deze dingen, maar ik voel me wel zwaar bestolen... Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wouter VH
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2016 17:28

Hebt u iets op papier?

rgee
Topic Starter

#3 , 22 aug 2016 20:57

ja er is op de dag dat ik de auto aan haar vriend terugverkocht papieren getekend door mij, dat zij reeds geschreven hadden... zowel een papier waarin staat dat ik de auto van haar heb gekocht (waarop een datum in het verleden stond) en een papier dat ik hem aan haar vriend verkocht. Hierin staat dat ze de auto kopen in de staat waarin deze zich bevindt en dat er wel een mindering zal zijn voor de kosten van de keuring (de auto moest terug gekeurd worden en aangezien ik geen rijbewijs heb of nooit de sleutels van de auto had kon ik dit niet zelf doen) en eventuele kosten om de auto door de keuring te krijgen... maar ja ze zijn dus nooit met die auto naar de keuring geweest...
ik heb hun zelf al gevraagd om bepaalde documenten voor te leggen (carpass, bewijs dat de auto niet meer bestaat of factuur takeldienst, maar ze bezorgen mij niks...

Reclame

Franciscus

#4 , 22 aug 2016 23:34

Er er ook een clausule over wie wat wanneer en hoeveel moet betalen?

rgee
Topic Starter

#5 , 23 aug 2016 14:38

ja hij zou iedere maand 100 euro betalen op mijn rekening, is echter nooit gebeurt...

Franciscus

#6 , 27 aug 2016 15:09

Hem aangetekend in gebreke stellen.
Brief versturen via antwoord / reponse zo krijgt u de handtekening van ontvanger.
Zelfde brief versturen via gewone post en in beide brieven naar elkaar verwijzen.
In de brief verwijst u naar het contract dat is getekend en dat hij dat moet betalen.
Indien hij nu niet ineens al de achterstallen / volleidge som betaald ( wat u nu wenst) zal u niet nalaten de zaak voor de bevoegde rechtbank te brengen ( wat de vrederechter zal zijn gezien bedrag lager is dan €2500.

Terug naar “Consumenten Koop”