Factuur betalen uit Nederland voor iets dat ik niet besteld heb - ID fraude - incasso bureau

simoib
Topic Starter

Factuur betalen uit Nederland voor iets dat ik niet besteld heb - ID fraude - incasso bureau

#1 , 24 jun 2016 03:43

Hallo,

Ik krijg al een tijdje facturen in mijn mail box van xxx uit NEDERLAND om maandelijks 14,95 euro maandelijks te betalen omdat ik mij zou Ingeschreven hebben op hun acties.
Ik zelf weet hier niks van en bestel nooit iets via het internet omdat ik graag wil weten wat ik koop, dus in die zin vind ik die factuur al absurd, omdat ik nog nooit iets via het internet heb besteld.
Ik ga morgen alvast naar de politie om een klacht in te dienen omdat mijn id gegevens misbruikt zijn. Zijn er nog dingen die ik kan doen om mij in te dekken ? ik dacht dat Nederlandse incasso bureaus niet onder de Belgische wet vielen ?

Kan ik die incasso bureau ook aanschrijven ? Mensen hebben mij de tip gegeven om het gewoon te negeren omdat het incasso bureau in België geen poot heeft op te staan. Als ze mij toch in ingebreke stellen via een AS dan moet ik gewoon het PV van de politie opsturen.

Dit is alvast de email:

Laatste aanmaning factuur 40794

Centraal Invorderings BureauAmsterdam, 20-06-2016
Betreft: Laatste aanmaning
Ons kenmerk: 23179/40794
Factuur: 40794

"geachte

Uit onze administratie is gebleken dat, ondanks de betalingsherinneringen, de betaling van factuur 40794 ten bedrage van €14,99 nog niet is ontvangen.

Wij voorkomen graag voor u de €40 extra incassokosten, daarom heeft u een "laatste aanmaning" ontvangen. Bij het uitblijven van de betaling binnen 14 dagen na dagtekening van de brief, zijn wij genoodzaakt om ons incassobureau in te schakelen. De extra kosten van minimaal €40 komen voor uw rekening. U heeft nu de mogelijkheid om uw betaling te verrichten met een een minimale boete.

Hierbij willen wij u nog een laatste keer verzoeken om de betaling binnen 14 dagen te verrichten met een minimale boete.

Bij het uitblijven van een betaling binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief, zijn wij genoodzaakt om ons incassobureau in te schakelen. De hiermee gemoeide gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, volgens Wet Incassokosten dd 1 juli 2012, komen voor uw rekening. Bovendien wordt alsdan aanspraak gemaakt op de contractuele en/of wettelijke rente vanaf de datum dat u in verzuim bent. Bij een factuurbedrag van €14,99 bedragen de incassokosten €40,-.

Wij gaan er echter vanuit dat dit niet noodzakelijk is en dat u tijdig de nog openstaande factuur zult betalen.

Factuurnummer: 40794
Openstaand bedrag: €14,99
Aanmaningskosten: €15,00
KLIK HIER EN BETAAL
Ga naar xxx en betaal direct!
U kan inloggen met uw factuurnummer: 40794

Hoogachtend,"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel

#2 , 24 jun 2016 05:36

Opgelet zeker nooit op de link drukken , dit is gewoon een poging om je computer te besmetten met een virus en zo je pc op afstand over te nemen , heeft niks te maken met incasso of dergelijke ,

sloeberken

#3 , 24 jun 2016 07:45

Volgen mij zijn dit oplichters praktijken. Op een incasso nooit antwoorden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2016 09:45

KLIK HIER EN BETAAL
Fishing. Gewoon meteen verwijderen. U kan naar de politie gaan hiermee, maar persoonlijk vind ik dit wat tijdverlies. Gewoon recht naar de prullenbak verwijzen, dit soort mails, en zeker en vast nooit op de links klikken. En als je toch klikt: niets invullen of doorsturen, geen bestanden downloaden, geen javascript of flash laten uitvoeren, zeker geen exe's runnen, en zeker niet klikken op TEKENINGEN van windows die lijken op pop-ups ;).

Kortom: dit is inderdaad poging tot oplichting. Negeren / verwijderen / en je gaat daar verder helemaal niets van horen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002

#5 , 24 jun 2016 18:16

Als ze je vragen om iets te betalen door ergens op te klikken, mag je 200 % zeker zijn dat het fraude is. Ik krijg overigens via mijn werkgever elke week wel een mail met een verzoek tot betaling van mijn rekening bij een Nederlandse (!) telefoonprovider van enkele honderden euro's. Maar als ik het bedrag betwist, moet ik gewoon maar even op de link klikken... leuk geprobeerd jongens!

Franciscus

#6 , 24 jun 2016 18:28

Een firma die ik goed kent krijgt er zo een tien per dag binnen..
Alleen al het feit dat ze regelmatig andere info achter@ hebben staan wil zeggen dat het nep is.
Firefox duidt de meeste na verloop van tijd wel aan als spam --- na een tijd als ongewenst (vlam) te hebben aangegeven.

PS op de echte webesite van het CIJB eb CIB kriigt men is mij verteld een mededeling niet in te gaan op de fraude site.

simoib
Topic Starter

#7 , 29 jun 2016 14:40

Kleine nuance. Ze hebben ook mijn adres gegevens. Vandaag krijg ik een laatste aanmaning in de bus. Ik heb al een pv laten acteren door de politie. Moet ik het aangetekend verzenden ?

katwezel

#8 , 29 jun 2016 17:16

Gewoon niks doen , wel goed dat je een pv hebt laten maken , bdw adres gegevens zijn vrij eenvoudig te bekomen , mss sta je gewoon in een telefoonboek vermeld of iets dergelijk

simoib
Topic Starter

#9 , 29 jun 2016 19:04

Ok. Ik hou jullie op de hoogte

Maxime03

#10 , 29 jun 2016 19:19

Dit zal inderdaad een frauduleuze mail zijn. Klacht indienen bij de politie is inderdaad hetgeen je moet doen. Echter kan er weing tegen gedaan worden en zal de politie hier weinig moeite in steken. Oplichting met internet komt zeer vaak voor en is bijna onmogelijk te stoppen, daar de meeste mails uit Afrika komen. Indien je naar de politie gaat, maak dan dat je de originele mail kunt consulteren. Het is niet nodig deze af te drukken daar zij niets zijn met een outprint, hetgeen de politie nodig heeft is de header van de mail waar men het IP adres kan in terugvinden.

Gebruiker21

#11 , 30 jun 2016 09:15

Kleine nuance. Ze hebben ook mijn adres gegevens. Vandaag krijg ik een laatste aanmaning in de bus.
Met "in de bus" bedoel je "in de e-mailbox"? Als je echte en aangetekend schrijven krijgt als laatste aanmaning, heb je niet te doen met "ordinaire" oplichters, maar hoogstwaarschijnlijk wel met een "legitiem" incassoburo. In dat geval toch best antwoorden met een AS...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#12 , 30 jun 2016 09:41

Het incassobureau
Een incassobureau eist de betaling van onbetaalde schulden voor rekening van anderen (de oorspronkelijke schuldeisers). Soms nemen
zij ook schulden over. In dat geval worden zij zelf schuldeiser.
Incassobureaus zijn private ondernemingen3
. Ze hebben dus geen banden met het gerecht.
Om mensen tot betaling aan te zetten, sturen zij brieven naar de schuldenaar, telefoneren zij en bezoeken zij de schuldenaar aan huis.
Zij kunnen echter niemand dwingen te betalen.

http://www2.vlaanderen.be/socialedienst ... n_2011.pdf
Centraal Invorderings BureauAmsterdam
Dat incassobureau is nergens op internet terug te vinden: de kans is heel groot dat het om oplichters gaat, zeker niet op antwoorden.
Zeker als het over email berichten gaat.

http://www.lokalepolitie.be/5437/preven ... ureau.html

http://www.elfri.be/aanmaningen-van-incassokantoren

Blaatpraat

#13 , 30 jun 2016 09:48

Kleine nuance. Ze hebben ook mijn adres gegevens. Vandaag krijg ik een laatste aanmaning in de bus.
Met "in de bus" bedoel je "in de e-mailbox"? Als je echte en aangetekend schrijven krijgt als laatste aanmaning, heb je niet te doen met "ordinaire" oplichters, maar hoogstwaarschijnlijk wel met een "legitiem" incassoburo. In dat geval toch best antwoorden met een AS...
Niet noodzakelijk.
Zelf ook al brieven ontvangen van oplichters die je eerst geld per mail probeerden af te troggelen.
In deze volgorde:

-Gewone mail
-Aanmaning gewone mail
-Aangetekende mail
-Herhaling aangetekende mail (nooit open gedaan)
-Brief per post

Als Nederlanders geld van mij willen, moeten ze maar de correcte procedure volgen, en via een deurwaarder werken.
Maar dat zullen enkel de legitieme bedrijven doen :twisted:

Gebruiker21

#14 , 30 jun 2016 11:11

TS kan inderdaad wachten op een deurwaarder, maar dit is wel riskant. Stel dat hij onbewust, via zijn smartphone of iets dergelijks, weldegelijk ingeschreven is op een actie, en dit kan bewezen worden door de firma in kwestie, dan kunnen de kosten serieus oplopen als het al tot bij een deurwaarder zit. In dat geval kan hij maar best 110% zeker zijn niets besteld te hebben (bewust of onbewust).

Via een AS vragen naar een bewijs van inschrijving om de bewuste diensten, lijkt me veiliger in zo'n geval.

sloeberken

#15 , 30 jun 2016 12:33

Als er een adres in die bewuste mail staat. heeft hij ooit een ingebrekestelling gekregen van de schuldeiser.

Dit is al enorm verdacht "KLIK HIER EN BETAAL" Dit gaat 200% over oplichters.

Hier een gelijkaardige mail die ik in mijn mailbox kreeg:

Voorkom herinneringskosten
Wij stellen u thans nog eenmaal in de gelegenheid het verschuldigde bedrag van € 47,00 uiterlijk voor donderdag 30 juni 2016 te voldoen via MisterCash. U betaalt alleen het oorspronkelijk bedrag van € 47,00 dat u verschuldigd bent.

Klik hier om het openstaande bedrag via MisterCash te voldoen

- Voer bij het bedrag: € 47,00
- Klik vervolgens op kopen
- Voer bij: Uw bitcoinadres: 1K8SyAqgqPx4GauKEQBSdG888g533HBrAZ
- Voer bij: Rekeningnummer: Uw IBAN-rekeningnummer van uw betaalkaart
- Accepteer de voorwaarden
- Klik op afrekenen om het bedrag te voldoen
- Zodra u het openstaande bedrag heeft betaald, ontvangt u een bevestiging email

Indien wij het bedrag niet niet voor bovenstaande van u ontvangen, zal het openstaande bedrag verder worden worden verhoogd met de wettelijke herinneringskosten.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geinformeerd.

Hoogachtend,
Voorkom herinneringskosten
Wij stellen u thans nog eenmaal in de gelegenheid het verschuldigde bedrag van € 47,00 uiterlijk voor donderdag 30 juni 2016 te voldoen via MisterCash. U betaalt alleen het oorspronkelijk bedrag van € 47,00 dat u verschuldigd bent.

Klik hier om het openstaande bedrag via MisterCash te voldoen

- Voer bij het bedrag: € 47,00
- Klik vervolgens op kopen
- Voer bij: Uw bitcoinadres: 1K8SyAqgqPx4GauKEQBSdG888g533HBrAZ
- Voer bij: Rekeningnummer: Uw IBAN-rekeningnummer van uw betaalkaart
- Accepteer de voorwaarden
- Klik op afrekenen om het bedrag te voldoen
- Zodra u het openstaande bedrag heeft betaald, ontvangt u een bevestiging email

Indien wij het bedrag niet niet voor bovenstaande van u ontvangen, zal het openstaande bedrag verder worden worden verhoogd met de wettelijke herinneringskosten.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geinformeerd.

Hoogachtend,

Terug naar “Consumenten Koop”