Aansprakelijkheid en ondersteuning beperken algemene voorwaarden

Topgear90
Topic Starter

Aansprakelijkheid en ondersteuning beperken algemene voorwaarden

#1 , 12 mei 2016 18:30

Dag allen,

Ik ben sinds kort zelfstandige in bijberoep voor het aanbieden van oa. een facturatietool voor kleine zelfstandigen.

Bij het opstellen van mijn algemene voorwaarden zou ik expliciet willen vermelden dat mijn tool geen boekhouder vervangt en dat zij verantwoordelijk blijven voor een correcte boekhouding + aangifte BTW en PB. Ik bied gewoon een middel aan dat aan hun wensen aangepast kan worden (hun eigen overeengekomen aftrekpercentages etc), maar meer dan dat ook niet.
Dit uiteraard om achteraf klachten te vermijden als zij een controle krijgen en er fouten in de tool zaten, zij het programmeerfouten of foutieve percentages.

Momenteel vermeld ik dit overal op mijn website, maar neem aan dat dat niet voldoende is.
Kan ik dit zo overnemen in mijn algemene voorwaarden of is er in de praktijk een betere oplossing?

Daarnaast vroeg ik mij af of ik mijn ondersteuning/garantie enigszins kan beperken.
De tool is in Excel gemaakt en dat heeft zo zijn beperkingen qua comptabiliteit.
Bij de aankoop zorg ik ervoor dat alles functioneert zoals het hoort, maar stel dat klant X 3 jaar later een nieuwe Excel versie heeft, kan het zijn dat de VBA code niet meer 100% functioneert. Normaal werkt alles gemaakt in een oudere versie ook in een nieuwere versie en zijn er pas problemen in het omgekeerde geval, maar er kan altijd iets misgaan.
Als ik naar andere softwarebedrijven kijk zie ik af en toe dat zij werken met een acceptatieperiode van +- 8 weken. Als zij verborgen gebreken ontdekken ben ik verantwoordelijk om dit op te lossen, maar vanaf dan is er geen garantie meer en moeten zij dus betalen bij interventies.
Andere bedrijven geven soms ook helemaal geen garantie op software.

Het lijkt mij klantvriendelijker om te werken met een acceptatieperiode, mag ik dit wettelijk zo in mijn algemene voorwaarden zetten?
De wettelijke 2 jaar garantie lijkt mij niet van toepassing aangezien ik niet verkoop aan particulieren?

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 mei 2016 19:18

Iets maken en verkopen, en al de verantwoordelijkheid bij u klant leggen, wat als hun pc crasht en alles kwijt zijn, zit daar ook een veilig backup programma in.

Excel: u raadt in uw artikel excel aan voor een enkelvoudige boekhouding. Alhoewel in theorie mogelijk, stel ik mij toch wel vragen bij de wettelijke toetsing. De administratie hecht nogal veel belang aan de onveranderlijkheid van de boekhouding; waarmee in een boekhoudsoftware toch op verschillende manieren wordt rekening gehouden. Een excel zonder versleuteling dezelfde garanties geven is vrij moeilijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Topgear90
Topic Starter

#3 , 12 mei 2016 19:22

Bedankt voor uw reactie, ik had je net ook een PB gestuurd. Laten we de discussie over de toepasselijkheid van Excel hierna privé verderzetten.

In ieder geval: het is de bedoeling dit op te zetten in een cloud omgeving à la Google Drive, OneDrive, ...
Ik bied hen een tool aan, hoe zij die willen gebruiken is uiteindelijk hun keuze. Ik kan hen enkel adviseren.

Mijn Excel file is uiteraard beveiligd en alle cruciale formules en andere logica is niet toegankelijk.
Mensen die op papier hun boekhouding doen voldoen volgens mij ook niet aan het onveranderlijkheidsprincipe aangezien zij alles opnieuw kunnen overschrijven en enkele zaken 'vergeten'.
Zoals gezegd is en blijft het een middel om uw boekhouding zelf te doen. Hun invulling ligt volledig bij de klant en net daarom wil ik mijzelf ook indekken.

De zelfstandigen die ik ken gebruiken vaak gewone excel sheets en hebben ook al controle gehad.
Zolang zij kunnen bewijzen wat zij aangeven is er geen probleem lijkt mij?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”