Telenet factuur van 2006 in de bus gekregen.

Mcnab
Topic Starter

Telenet factuur van 2006 in de bus gekregen.

#1 , 29 feb 2016 20:39

Hallo Allemaal,

Ik heb vandaag een brief in de bus gekregen van intrum justitia.
Zij vorderen een som van 498 euro voor een openstaande factuur van 10 jaar geleden van een aansluiting bij Telenet.
De oorspronkelijke factuur van Telenet bedraagt 230 euro.

Tot op vandaag heb ik nooit een schrijven van Telenet gehad dat ik nog een som te betalen had.
Ik wil de som van 230 euro betalen die ik moet, juist is juist, maar ik ben niet akkoord met de incassokosten van 270 euro daarbovenop.
Zeker niet omdat dit gaat over een factuur van 2006 en omdat dit het eerste is wat ik hiervan verneem.

Mijn vragen:

1. Als ik die factuur betaal aan Telenet. Ben ik dan het incasso bureau die kosten nog verschuldigt?
2. Zit er geen verjaringstermijn op die factuur?
3. Kan een incasso zomaar 10 jaar na datum nog een schuld eisen en daar nog is kosten op aanrekenen?

Ik heb de betalingsgegevens van telenet gekregen (bedrag, mededeling, rekeningnummer), maar ze willen niet dat ik aan hun betaal en moet alles met het incasso regelen.

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie deskundig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 feb 2016 20:43

Verjaringstermijn: 5 jaar. Tenzij men u een vonnis kan voorleggen valt er dus niets meer te betalen. U dient wel zelf de verjaring in te roepen.

sloeberken

#3 , 29 feb 2016 21:10

Zeker niet antwoorden op incasso, factuur is verjaard als je geen ingebrekestellingen gekregen hebt van telenet de laatste 5 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Mcnab
Topic Starter

#4 , 29 feb 2016 21:17

Ik heb voor dit schrijven telefonisch contact opgenomen met incasso met de melding dat ik niet akkoord ben met hun eis tot betaling van kosten.
Ik heb hun ook gevraagd of dit zomaar kon 10 jaar na de factuur.
Ze begonnen gelijk te dreigen dat ik het wel kon betwisten, maar dat ik dan het risico liep op gerechtskosten.
Tot op heden heb ik nooit een igebrekestelling ontvangen van telenet.
Na telefonisch contact met telenet zei men dat ze het dossier al jaren geleden overgemaakt hadden aan het incasso. Ze gingen me er morgen meer informatie over geven.
Als ik het goed begrijp moet ik dus mijn schrijven enkel richten aan telenet en niet aan het incasso?

sloeberken

#5 , 29 feb 2016 23:15

Je had enkel tegen incasso moeten zeggen dat de facturen verjaard zijn, en liefst niks meer, want die gesprekken worden opgenomen.
Waarom telenet telefoneren zij eisen voorlopig niets.
Laat die zaak rusten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#6 , 01 mar 2016 02:28

Klassieke fout: te veel zeggen. Zoals hierboven alleen zeggen 'factuur verjaard' en kling de hoorn er op van de telefoon.

@sloeberken, als het klopt dat ze begonnen dreigen denk ik niet dat hun advocaat een 'geknipte' opname zal afspelen voor de rechtbank. :)

Mcnab
Topic Starter

#7 , 01 mar 2016 07:27

Bedankt voor de antwoorden.

Toen ik aan de man van het incasso vroeg of deze factuur niet verjaard was begon hij me een uitleg te geven over de "kleine letterkes" die in de algemene voorwaarden van Telenet vermeld staan (zonder hierover in detail te gaan tegen mij) en zei hij dat het deze voorwaarden die van kracht waren en niet de reglementering omtrent verjaring van facturen.
Daaropvolgend zei hij me onmiddelijk dat het mijn recht was om deze factuur te betwisten, maar dat de factuur dan veel hoger kon worden omdat ik het risico liep dat ik dan de gerechtskosten ook moest betalen.
Vervolgens stelde hij me een afbetalingsplan voor.
Ik heb hem gezegd dat ik helemaal zijn incasso kosten niet wenste te betalen waarop hij repliceerde dat ik telenet diende te contacteren met de melding dat Telenet dan een opdracht diende te geven aan incasso om het dossier te sluiten.
Vandaar mijn telefoontje naar Telenet.

Deze middag neem ik terug contact op met de dienst customer retention van telenet. Zij gingen dat mischien voor me kunnen regelen, maar ik heb er eerlijk gezegd mijn twijfels over.

Het betreft hier trouwens een abonnenement van mijn vrouw daterend lang voor wij samen waren (we zijn getrouwd sinds 5 jaar).
Ik ben zelf Telenet klant. Indien ze dit niet rechtzetten zeg ik al mijn produkten op, vandaar ik nu in contact sta met de dienst customer retention die instaat voor het klantenbehoud.

WP002

#8 , 01 mar 2016 07:51

Is het een echte factuur? Intrum Justitia werd in het verleden al eens slachtoffer van scammers.
On a sidenote: dit is de reden waarom ik NOOIT klant zal worden bij het voornoemde telecombedrijf!

Xenophon

#9 , 01 mar 2016 08:09

Mijn advies: bel niet meer met de incasso. Ik denk dat uw eerste communicatie met hen een aangetekend schrijven moet zijn waarin u verwijst naar hun factuur en met de vermelding:

Geachte,

Deze schuldvordering is verjaard. Gelieve me hierover niet meer te verontrusten.

Dat gezegd zijnde: ik ben er niet 100% van overtuigd dat hier de vijfjarige verjaringstermin van art. 2277 BW speelt; die geldt immers bij periodieke betalingen. De schuld hier is blijkbaar ontstaan als gevolg van de 'aansluiting bij Telenet'. Indien met aansluiting bedoeld wordt uitgevoerde werken eerder dan het abonnementsgeld dan is dat m.i. geen bij termijnen betaalbare kost en is art. 2277 niet van toepassing maar zou de tienjarige verjaring kunnen spelen (behalve op de intresten).

Enfin, dat is niet de argumentatie die u dient te ontwikkelen uiteraard.

Let wel: indien u verjaring inroept is het alles of niets: indien u één euro betaalt hangt u er ook aan vast voor de contractueel vastgelegde inningskosten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Mcnab
Topic Starter

#10 , 01 mar 2016 09:58

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Het gaat hier effectief over abonnementsgeld en niet over aansluitingskosten.

Ik ga straks een aangetekende zending op de post doen met uw uitleg in.

Bedankt!

giserke

#11 , 01 mar 2016 11:00

Is het een echte factuur? Intrum Justitia werd in het verleden al eens slachtoffer van scammers.
On a sidenote: dit is de reden waarom ik NOOIT klant zal worden bij het voornoemde telecombedrijf!
Denk je dat andere telecombedrijven beter zijn? :roll:

WP002

#12 , 01 mar 2016 11:16

Daarom nog niet maar bij TN is het wel héél erg.

Blaatpraat

#13 , 01 mar 2016 11:25

Daarom nog niet maar bij TN is het wel héél erg.
Tot nu toe de enige in België waarbij ik nog geen zo'n klachten gehad heb.
En bij problemen omtrent facturatie is het meteen opgelost met een telefoontje, daar kunnen de andere telecommaatschappijen in dit land ook nog iets van leten.

giserke

#14 , 01 mar 2016 11:27

Deze morgen was het ook van dat. Op Radio2.

Xenophon

#15 , 01 mar 2016 11:38

Ik heb over facturatie reeds aanvaringen gehad met Telenet, Proximus, Belgacom, Base en Mobistar.

...en ik betaal elke terechte factuur stipt en ben nog nooit (uiteindelijk) in het ongelijk gesteld n.a.v. zo'n dispuut. Dus ik veronderstel dat het overal kan mislopen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”