online aankoop bevestigd, geen debitering bij Visa

bloempje1987
Topic Starter

online aankoop bevestigd, geen debitering bij Visa

#1 , 25 feb 2016 15:14

Mag ik even jullie advies inroepen?

OP 31/01 bestelde ik 2 vliegtuigtickets naar Florida bij Air Berlin.
De betaling gebeurde met Visa en vlak na de betaling krijg ik een bevestiging en een boekingsnummer.
Ongeveer een week later kijk ik naar de stand van mijn visakaart (via mijn homebanking App kan ik dat allemaal on line volgen) en ik zie dat er wel verschillende hotels die ik reeds boekte gedebiteerd werden, maar van de vliegtuigtickets was er geen spoor...

Ik heb naar Air Berlin gemaild om te zeggen dat ik nog geen transactie zag voor mijn Visakaart, maar daar mailden ze me opnieuw de bevestiging van mijn boeking door met de vermelding dat alles in orde was.
Ondertussen warden de vluchturen ook veranderd en daarvan kreeg ik een bevestiging vai mail, ik veronderstel dus dat mijn booking effectief wel in orde is.

Nog een week later merk ik dat er nog steeds geen spoor is van de betaling van mijn vliegtuigtickets dus ik mail weer naar Air Berlin.
Daar krijg ik nogmaals de bevestiging ( we confirm...) dat de betaling correct gebeurde en er geen problemen waren.
Ondertussen ook al mijn bank gecontacteerd maar daar konden ze me niet helpen, daarop Atos Wirldline gecontacteerd en vandaag krijg ik een telefoontje van hen.
De vriendelijke medewerker wist me te vertellen dat de betaling wel 15 dagen in wacht heft gestaan maar door Air Berlin niet werd bevestigd, hierdoor werd de transactie geannuleerd.

Ik heb nu, vandaag, voor de derde keer naar Air Berlin gemaild; maar ik vroeg me af wat mijn rechten/plichten zijn in dit geval.

Wat als ze ook dit x zeggen dat alles in orde is en er bij vertrek blijkt dat er toch een probleem is geweest?
Of indien binnen een maand de boekhouding dit opmerkt?
Zijn ze sowieso verplicht om me de tickets aan te bieden aan de prijs op mijn boekingbevestiging of mogen ze de prijs van dat moment vragen?
Tot wanneer kunnen ze van mij vragen om de tickets te betalen (na mijn reis bedoel ik dan).
Ik weet zelf dat ik de tickets niet heb betaald, het is niet mijn bedoeling om gratis en voor niks mee te vliegen vandaar dat ik zelf ook informrer.
Ik wil echter geen financieel nadeel hebben (problem met vertrek op de luchthaven, duurdere tickets moeten kopen achteraf) omdat men bij Air Berlin een fout maakt...

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2016 16:32

Ik dacht dat VISA maar maandelijks een afrekening vraagt.

bloempje1987
Topic Starter

#3 , 25 feb 2016 16:55

Mava105, de afrekening gebeurd inderdaad maar 1x per maand, maar als je homebanking hebt kan je je transacties wel raadplegen hoor :).
Je ziet dus vooraleer je je afrekening hebt ontvangen perfect welke transacties gedebiteerd werden en welke niet...

Reclame

artemis

#4 , 25 feb 2016 17:08

Ik dacht dat VISA maar maandelijks een afrekening vraagt.
De klant moet maar maandelijks betalen, maar in de loop van de maand kan je in principe al je uitgaven met VISA opvolgen via je online bank. Vroeger kon dat telefonisch bij Atos of daarvoor nog bij BCC.

@bloempje1987
Om alles uit te sluiten, had je tijdens het boeken bij Air Berlin België als startland geselecteerd (vlaggetje rechts bovenaan)? en toevallig niet USA (krijg je wel prijzen in $)? Want in dat geval zou de transactie via de US gaan en daar is je Belgische VISA-kaart standaard voor geblokkeerd. Deze moet je bij je bank voor de US laten activeren alvorens je ze daar kan gebruiken.

Didymus

#5 , 25 feb 2016 17:59

Die blokkering is er enkel voor fysiek gebruik in de VS. Op onlinebetalingen bestaat die beperking helemaal niet. En dan nog is het perfect mogelijk om vanuit de Eurozone een bedrag via kredietkaart af te rekenen in US dollars. Een munt is niet een en ondeelbaar met het land waarmee ze verbonden is.
"sowieso" schrijf je zo.

artemis

#6 , 25 feb 2016 18:50

a) Die blokkering is er enkel voor fysiek gebruik in de VS. Op onlinebetalingen bestaat die beperking helemaal niet. b) En dan nog is het perfect mogelijk om vanuit de Eurozone een bedrag via kredietkaart af te rekenen in US dollars. Een munt is niet een en ondeelbaar met het land waarmee ze verbonden is.
a) Is niet mijn ervaring Didymus!
Vorige zomer wou ik een Parador in Spanje boeken. Onbewust kom ik terecht op een .com site die heel gelijkaardig is aan hun Spaanse .es site, de prijzen waren identiek en in euros. Wist ik veel dat ik op een boekingssite van een Amerikaanse agent van hun zat. Maar goed, ik reserveer daar met VISA-kaart en krijg een bevestiging. De voucher zou me later gemaild worden (en is uiteindelijk nooit gekomen). Daags nadien ('s nachts) sturen ze mij een mail dat er een probleem bleek met mijn cc en dat ik mijn bank moest contacteren. Om een lang verhaal kort te houden en na veel gemail en verschillende telefoons met mijn bank en Atos bleek dagen later het schoentje enkel te wringen bij het geblokkeerd zijn van mijn VISA-kaart voor transacties in de US. Er was geen enkel fysiek gebruik in de US in dit geval dus, enkel online.
Uiteindelijk heb ik de kaart niet laten deblokkeren voor deze eenmalige transactie en heb ik daarna rechtstreeks in Spanje geboekt.

b) Helemaal mee eens, maar a en b staan hier los van elkaar.

Didymus

#7 , 25 feb 2016 19:25

Bovenstaand verhaal duidt er op dat je kredietkaartbetaling niet helemaal automatisch werd verwerkt. Het lijkt me goed mogelijk dat iemand je kaartgegevens manueel in een terminal heeft zitten invoeren.

Ik heb nog nooit last gehad van enige georestrictie bij online betalingen en dit met verschillende kredietkaarten.

Aan TS: Ik denk niet dat je je zorgen moet maken zolang de boeking blijkt te bestaan. Ze kunnen je achteraf natuurlijk wel de factuur sturen en een betaling eisen. Volgens de Belgische wet hebben ze daar zelfs 10 jaar de tijd voor, als ik me niet vergis. Als ze je kredietkaartgegevens hebben bewaard, dan kunnen ze de betaling gewoon opnieuw initiëren. Ik heb vorig jaar zoiets meegemaakt met een hotel: maanden niks van mijn kredietkaart gegaan en dan kreeg ik plots een mail met excuses voor de vertraging en de mededeling dat ze het bedrag alsnog van mijn kaart hadden gehaald.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”