Offerte aannemer: geen melding voorschotfactuur + afwijking in berekening

Miss_Booga
Topic Starter

Offerte aannemer: geen melding voorschotfactuur + afwijking in berekening

#1 , 27 jan 2016 23:13

Dag allemaal,

Ik heb een offerte van een aannemer ondertekend en ben akkoord dat de werken uitgevoerd zouden worden tegen de voorwaarden van deze offerte. Op de offerte staat echter niets vermeldt over voorschotfacturen of tussentijdse facturatie waardoor ik uitga van facturatie na afronding van de werken (is destijds ook zo mondeling toegezegd door de aannemer). Tevens blijkt nu de aannemer de werken is aan het uitvoeren dat hij zich ernstig heeft vergist in het aantal m2 op de offerte. Dit scheelt ruim 20%. Persoonlijk zie ik dit als een bedrijfsrisico: de aannemer is namelijk volop in de gelegenheid gesteld om de opmetingen te doen (wat hij ook heeft gedaan). De aannemer is immers de expert en de wijze van opmeting laat ik dan ook wijs aan hem over. Uiteraard kan ik me voorstellen dat er een kleine marge zit voor- vs nacalculatie van het aantal m2, maar een afwijking > 20% lijkt mij toch erg slordig. Zonder aan de integriteit van de aannemer te willen twijfelen, bekruipt me toch het onprettige gevoel dat wellicht de offerte niet geheel per ongeluk te laag is geweest in het aantal m2.

In ieder geval niet prettig als je gedurende de werken ineens gevraagd wordt om akkoord te gaan met extra kosten waar je niet op gerekend hebt en die ook niet budgettair voorzien zijn. Let wel: ik heb alle begrip voor meerwerk indien er zaken zijn die de aannemer op voorhand niet kon weten of als ik zaken additioneel vraag die niet in de offerte zijn opgenomen. Ik heb alleen moeite met begrip tonen voor zo een grove miscalculatie.

De aannemer heeft nu een voorstel gedaan om de extra kosten te delen.

1) Klopt mijn veronderstelling dat ik een tussentijdse factuur mag weigeren en de eindfactuur wil afwachten om ineens te betalen?
2) Klopt mijn veronderstelling dat ik een nacalculatie van de extra m2 mag weigeren (maw is dit inderdaad een bedrijfsrisico)?
3) Kan ik bovenstaande veronderstelling ook toetsen aan consumentenrecht of i.d.? Ik kon dit namelijk niet direct terug vinden via mijn vriend Google.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 28 jan 2016 08:32

Als het een offerte op basis van "eenheidsprijzen" met postcalculatie is kan je de extra m² niet weigeren. Als het een offerte is "in regie" dan zijn zelfs de geschatte uren niet bindend. Veel aannemers kunnen niet goed schatten ;-) als ze met eenheidsprijzen of in regie een offerte maken ...

Strikt genomen kan je eisen om alles slechts na afloop van de werken te betalen doch tussentijdse facturen betalen proportioneel met het uitgevoerde werk is "vriendelijk" naar de aannemer toe.

Milo72

#3 , 28 jan 2016 09:49

Zoals Sirkii aangaf: het hangt allemaal af van wat er exact op de getekende offerte staat.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Miss_Booga
Topic Starter

#4 , 28 jan 2016 11:01

De offerte meldt niets over tussentijdse facturen, maar ik kan me vinden in de opmerking van Sirkii, het is nu ook geen onredelijke vraag aangezien de werken ook al ver gevorderd zijn.

Wat betreft het aantal m2: er staat op de getekende offerte (door beide partijen) per post een overzicht opgenomen van het aantal m2 , eenheidsprijs en de totaal prijs van de post op basis van m2 * tarief. Er staat bijvoorbeeld:

werk x 25m2 * EUR 10 = EUR 250

Als achteraf blijkt dat het 50m2 had moeten zijn, mag de aannemer daar zomaar een extra factuur voor sturen? Het gaat hier overigens om een post die opgemeten is geweest door de aannemer en vrij recht toe recht aan is.
Is de ondertekende offerte hier niet bindend qua m2 en prijs? In de verkoopvoorwaarden wordt namelijk ook niet gesproken over een voor- vs nacalculatie en mogelijke extra kosten bij afwijkingen in het aantal geoffreerde m2.

Er is hier overigens geen sprake van 'regie' waarbij een inschatting is gemaakt van het benodigd aantal uren.

mjers

#5 , 28 jan 2016 11:16

Ik zou die tussentijdse facturen betalen... U geeft zelf aan hier geen problemen mee te hebben. Dus dit is uitgeklaard lijkt me.

Wat betreft die offerte: de aangeboden prijs is inderdaad binded voor die aannemer. Tenzij de fout van die aard zou zijn dat u die redelijkerwijs zelf zou moeten gezien hebben. Dit is hier niet het geval.
Dus de aannemer is gebonden aan de offerte.

Echter dring ik aan op wat redelijkheid. Een slechte relatie tussen klant en aannemer is in niemand zijn voordeel.

Milo72

#6 , 28 jan 2016 11:27

Wat mjers zegt klopt, de aangeboden prijs is bindend.
De vraag is echter, voor wat geldt die aangeboden prijs.
Als er bvb bovenaan staat "vloer leggen keuken" zou je er eventueel kunnen van uitgaan dat de offerte voor het leggen van de volledige keukenvloer is.
Staat dat er echter niet op, is die aangeboden prijs redelijk duidelijk de prijs voor het leggen van 25 vierkante meter vloer. Als er echter 50 m2 gelegd werd, ...
Ik vrees dat als dit voor de rechtbank zou komen, je aan het kortste eind zult trekken
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mjers

#7 , 28 jan 2016 11:41

Wat mjers zegt klopt, de aangeboden prijs is bindend.
De vraag is echter, voor wat geldt die aangeboden prijs.
Als er bvb bovenaan staat "vloer leggen keuken" zou je er eventueel kunnen van uitgaan dat de offerte voor het leggen van de volledige keukenvloer is.
Staat dat er echter niet op, is die aangeboden prijs redelijk duidelijk de prijs voor het leggen van 25 vierkante meter vloer. Als er echter 50 m2 gelegd werd, ...
Ik vrees dat als dit voor de rechtbank zou komen, je aan het kortste eind zult trekken
Niet akkoord...

Het is de aannemer die die 25m² opgemeten heeft en in zijn offerte geplaatst heeft. Tenzij die 25m² opgemeten of aangevraagd is door TS is dit de volle verantwoordelijkheid van die aannemer.
De offerte omvat een totaalprijs, hoe de aannemer aan die totaalprijs komt heeft TS geen zaken mee en hoeft zelfs niet op die offerte. Tenslotte kiest een bouwheer de aannemers op basis van de aangeboden offerte. Als het toegelaten wordt om van de offerte af te wijken dan heeft het volledige idee achter een bindende offerte geen enkel nut.

Als TS haar keuken 50 m² is, en die aannemer legt maar 25m² vloer, dan zal de rechter logischerwijze aannemen dat er iets niet klopt.
En dat kan nooit de schuld van de bouwheer zijn. Niemand laat een halve vloer leggen.

Maar ik herhaal, niet alles moet strikt juridisch bekeken worden. Iedereen maakt fouten, ik raad TS dan ook aan om het aangepaste bedrag te aanvaarden.

Miss_Booga
Topic Starter

#8 , 28 jan 2016 11:47

@mjers: wat zou een redelijk zijn vanuit ons gezien? Ik ben het met u eens dat het niet de bedoeling is om een slechte verstandhouding met de aannemer te hebben, daar zijn we immers helemaal niets mee. Zeker niet in het geval dat we op een later stadium alsnog beroep willen doen op hun diensten, of bij het inroepen van de garantie als er iets niet juist blijkt te zijn achteraf.

We willen best kijken of we ergens een toegeving kunnen doen, al is het voorstel van de aannemer te hoog voor ons (financieel gezien). Wij zouden ongeveer 25% van het voorstel van de aannemer willen bijbetalen. Mag dit als redelijk worden beschouwd aangezien we in principe niet gebonden zijn om uberhaupt een extra betaling te doen?

@ milo: op de offerte staat het volgens mij vrij duidelijk cf het voorbeeld dat je aanhaalt (met omschrijving waar het betrekking op heeft) en niet enkel prijs * m2. Overigens gaat het hier om dakrenovatie waarbij je volgens mij er wel van mag uitgaan dat het volledige dak vernieuwd wordt en niet slechts een deel....?

mjers

#9 , 28 jan 2016 11:55

Wat als redelijk gezien wordt is subjectief en kan ik niet voorspellen. Wees eerlijk met de aannemer. Zegt dat zijn voorstel voor jullie financieel niet haalbaar is en dat je het dak gebudgeteerd hebt op de ontvangen offertes.
Wacht zijn reactie af en probeer tot een minnelijke schikking te komen.

Terug naar “Consumenten Koop”