Dag allemaal,
Ik heb een offerte van een aannemer ondertekend en ben akkoord dat de werken uitgevoerd zouden worden tegen de voorwaarden van deze offerte. Op de offerte staat echter niets vermeldt over voorschotfacturen of tussentijdse facturatie waardoor ik uitga van facturatie na afronding van de werken (is destijds ook zo mondeling toegezegd door de aannemer). Tevens blijkt nu de aannemer de werken is aan het uitvoeren dat hij zich ernstig heeft vergist in het aantal m2 op de offerte. Dit scheelt ruim 20%. Persoonlijk zie ik dit als een bedrijfsrisico: de aannemer is namelijk volop in de gelegenheid gesteld om de opmetingen te doen (wat hij ook heeft gedaan). De aannemer is immers de expert en de wijze van opmeting laat ik dan ook wijs aan hem over. Uiteraard kan ik me voorstellen dat er een kleine marge zit voor- vs nacalculatie van het aantal m2, maar een afwijking > 20% lijkt mij toch erg slordig. Zonder aan de integriteit van de aannemer te willen twijfelen, bekruipt me toch het onprettige gevoel dat wellicht de offerte niet geheel per ongeluk te laag is geweest in het aantal m2.
In ieder geval niet prettig als je gedurende de werken ineens gevraagd wordt om akkoord te gaan met extra kosten waar je niet op gerekend hebt en die ook niet budgettair voorzien zijn. Let wel: ik heb alle begrip voor meerwerk indien er zaken zijn die de aannemer op voorhand niet kon weten of als ik zaken additioneel vraag die niet in de offerte zijn opgenomen. Ik heb alleen moeite met begrip tonen voor zo een grove miscalculatie.
De aannemer heeft nu een voorstel gedaan om de extra kosten te delen.
1) Klopt mijn veronderstelling dat ik een tussentijdse factuur mag weigeren en de eindfactuur wil afwachten om ineens te betalen?
2) Klopt mijn veronderstelling dat ik een nacalculatie van de extra m2 mag weigeren (maw is dit inderdaad een bedrijfsrisico)?
3) Kan ik bovenstaande veronderstelling ook toetsen aan consumentenrecht of i.d.? Ik kon dit namelijk niet direct terug vinden via mijn vriend Google.
Alvast bedankt voor jullie advies!