Cadeaubon omzetten in geld

ynnck
Topic Starter

Cadeaubon omzetten in geld

#1 , 12 aug 2015 21:31

Goedenavond,

Mijn eerste vraag hier, hopelijk op de juiste plaats.
Onlangs kreeg ik een cadeaubon voor een aanzienlijk bedrag, te besteden bij een bekende boekhandel.
Echter, de zaken die ik hiermee zou willen aanschaffen blijken niet toegestaan (oa E-reader)...

Ik ben op zich niets met ettelijke honderden (!) euro's om aan boeken te besteden. Tot overmaat van ramp is de bon slechts 1 jaar geldig.

Nu viel het me op dat er op de cadeaubon nergens aangegeven staat dat deze niet in geld kan worden terugbetaald. Er wordt verwezen naar verkoopsvoorwaarden op de website, maar deze heb ik na ruim speurwerk nog steeds niet gevonden. Enkel de voorwaarden voor online verkoop van boeken zijn terug te vinden.

Kan ik nu vragen om deze bon om te ruilen in geld, of hoeft dit niet expliciet op een aankoopbon aangegeven te staan en kan ik sowieso geen aanspraak maken op geld?

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Y.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 12 aug 2015 22:09

Als u een boek koopt, staat ook nergens dat u dat boek kan inwisselen voor geld. Net zoals u, of derden, geen cadeaubon kan kopen en die kan inwisselen voor geld.

chantika

#3 , 12 aug 2015 22:17

Op het internet te koop stellen.

Reclame

ynnck
Topic Starter

#4 , 12 aug 2015 23:14

Op het internet te koop stellen.
Reeds geprobeerd maar weinigen hebben interesse in een bon waar men enkel boeken mee kan aanschaffen voor een paar honderd euro.

Ellipse

#5 , 13 aug 2015 06:59

(En voor mij de eerste keer dat ik reageer.)

Als het gaat om de grote keten van boekhandels waar ik aan denk, dan is het wel zo dat bij aankoop met die bon, de geldigheidsdatum van de bon verlengd wordt tot een jaar na de datum van die aankoop. Zo zou je vb. twee of drie jaar lang elke week een tijdschrift kunnen gaan kopen ook, ipv boeken. Of elke dag de krant. Andere optie om er vanaf te raken: koop voor al je jarige vrienden en familieleden het komende jaar een boek. (Ja, wij hebben hier ook altijd veel van die bons liggen...)

ynnck
Topic Starter

#6 , 19 aug 2015 16:42

Een vervolgvraag in dit bonnenverhaal:

Eind juli breng ik een paar loopschoenen binnen onder garantie wegens een productiefout.
Vandaag krijg ik een mail dat herstelling niet mogelijk is en de schoen niet meer gemaakt wordt. Ik krijg dus (alweer) een cadeaubon.
Kan ik in deze niet gewoon mijn aankoopbedrag terug eisen? Hun product voldoet namelijk niet aan de voorwaarden en ze kunnen niet meer leveren?

JPV

#7 , 20 aug 2015 08:33

In deze kan je het aankoopbedrag terugeisen MINUS de waardevermindering voor de maanden dat je de schoenen gebruikt hebt. Het kan dus nog altijd zijn dat de cadeaubon voordelig is.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat ze voor schoenen die bvb 100 euro kosten, ze nu maar 20 euro terug moeten geven omdat dat de tweedehandswaarde zou zijn. Eerder moeten ze redeneren: 100 euro , een gemiddelde aankoper doet 2 jaar met zo'n schoenen , dus een waardevermindering van 100 / (2 x 12 maand) = zo'n 4 euro per maand.

Pas op: indien de schoenen meer dan 6 maand oud is, moet jij bewijzen dat het een constructiefout betreft, in de eerste 6 maand moet de verkoper bewijzen dat jij de veroorzaker van het defect bent. Als de schoenen dus al meer dan 6 maand oud zijn, is een cadeaubon mogelijks ook nog voordeliger. Als ze natuurlijk schriftelijk toegegeven hebben dat de fout bij hen lag, sta je sterker.

ynnck
Topic Starter

#8 , 20 aug 2015 18:16

Netjes opgelost van de verkoper, heb na een woordje uitleg mijn geld terug gekregen.

Terug naar “Consumenten Koop”