meubels gekocht , leveringstermijn overschreden.

husky
Topic Starter

meubels gekocht , leveringstermijn overschreden.

#1 , 14 jul 2015 16:58

Hallo,

Wij hebben een meubelset besteld in de maand januari,
op de bestelbon stond een levertermijn van +- 3maand opgeschreven,
waarop we hetvolgende hebben laten noteren 'maximale leveringstermijn 5 maanden'
dit is getekend door beide partijen met een voorschot van 400e.

1 week voor het overschrijden van deze 5 maanden nog steeds geen nieuws,
ze wisten ons te vertellen dat er wat probelemen waten met het transport (italie).

Toen de week om was (5 maanden verstreken)waren we naar de winkel gestapt op ons voorschot terug te vragen,
De manier waarop men ons te woord stond was allesbehalve klantvriendelijk.
ze beweerden dat onze meubels de dag later geleverd gingen worden.

na al die heisa hebben we gewoon liever ons voorschot terug, dan verder zaken te doen met deze mensen.

we hebben een ingebrekestelling aangetekend verstuurd waarin we ons voorschot terugeisen maar zonder antwoord(2weken).

hoe moeten we hier verder gaan?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
husky
Topic Starter

#2 , 17 jul 2015 14:03

vredegerecht?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2015 15:32

Als het totale bedrag van de meubels niet hoger was dan 2.500, kan u inderdaad naar de vrederechter stappen. In principe hebt u recht om uw voorschot dubbel terug te krijgen als ze niet kunnen leveren. Stel nu echter dat de firma voor de vrederechter verklaart de dag nadien te kunnen leveren, zou een vrederechter hier ook wel eens mee akkoord kunnen gaan.

U kan eventueel nog een AS schrijven waarin u stelt:

1. Dat de standaard levertermijn op de bestelbon 3 maanden was.
2. Dat u op de ondertekende bestelbon overeengekomen was dat de levertermijn maximaal 5 maanden was.
3. Dat deze termijn 5 maanden al ruimschoots overschreden is.
4. Dat u de meubels nu binnen de week geleverd wil zien, en indien dit niet mogelijk is, u uw voorschot in tweevoud terugwenst zoals gestipuleerd in art 1590 van het Burgerlijk Wetboek.
5. Dat u indien zij niet voldoen aan 3 of 4, u naar het vredegerecht zal stappen.

Als u naar de rechtbank stapt en kan voorleggen dat u dit AS gestuurd hebt, geeft dit toch blijk dat u van uw kant de verkoper de kans gegeven hebt dit in der minne op te lossen... Dit plijt in uw voordeel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

husky
Topic Starter

#4 , 30 jul 2015 09:07

Hallo,

even een update,

we hebben terug telefonisch contact opgenomen met de verkoper,
deze gaf toe (mondeling) in de fout te zijn geweest en het voorschot terug te storten.
nu 2 weken verder nog steeds geen voorschot overgemaakt.

We beginnen het stillaan moe te worden, we worden continu voorgelogen
ondertussen zijn we al 7 maanden verder zonder meubels en 400 euro armer..

Gebruiker21

#5 , 30 jul 2015 09:41

Stuur alsnog het AS zoals hierboven beschreven. Indien dan geen schriftelijke reactie => Vredegerecht! Sommige winkels zullen echt alleen maar "in actie schieten" als ze een Aangetekend Schrijven krijgen. Alles wat telefonisch of mondeling gebeurt heeft weinig juridische waarde, en dat weten ze goed genoeg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007

#6 , 30 jul 2015 16:54

is er geen regel dat zegt dat voorschot dubbel dient terugbetaald te worden?

Gebruiker21

#7 , 31 jul 2015 09:10

is er geen regel dat zegt dat voorschot dubbel dient terugbetaald te worden?
Yep, als de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt, moet hij het voorschot dubbel terugbetalen (principe van de wederkerigheid).

Terug naar “Consumenten Koop”