Een tuinier maakt een offerte op voor een particulier.
Op de offerte wordt er niet expliciet melding gemaakt dat de bedragen in de offerte exclusief BTW zijn.
De particulier is ervan overtuigd dat het hier om bedragen inclusief BTW gaan.
Groot is de verbazing als de uiteindelijke factuur het overeengekomen bedrag op de offerte vermeldt verhoogd met 21% BTW.
De algemene verkoopsvoorwaarden van de tuinier werden nooit overhandigd aan de particulier. Deze voorwaarden staan ook niet op de offerte. Ook geen voorwaarden te bespeuren op de website van de tuinier.
De factuur werd binnen de wettelijke termijn geprotesteerd (aangetekend schrijven).
Er werden enkele aangetekende brieven heen en weer gestuurd.
De particulier verwees naar een wetsartikel betreffende de bescherming van de consument en het feit dat prijsaanduidingen t.a.v. particulieren steeds als prijzen inclusief BTW moeten worden beschouwd.
Na enkele maanden niks meer vernomen te hebben van de tuinier, ontvangt de particulier een rekeninguittreksel waarop het nog verschuldigde bedrag vermeld staat (d.i. de zogezegd verschuldigde BTW).
Twee weken later volgt een tweede herinnering vanwege de tuinier met het verzoek het saldo te willen voldoen.
De particulier heeft niet gereageerd op deze twee herinneringen (noch schriftelijk, per gewone brief of aangetekend, noch telefonisch of per e-mail).
Wat zijn de slaagkansen van de tuinier om het saldo nog betaald te krijgen van de particulier (via advocaat / rechtbank)?
Heeft de particulier er goed aangedaan om niet te reageren op de (niet-aangetekende) herinneringsbrieven?
Klopt het dat de particulier best enkel en alleen reageert op aangetekende brieven van de tuinier en dit ook met aangetekende brieven?
Met dank voor jullie antwoord.