Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk doen!

Rob66
Berichten: 12

Re: Auto invoeren vanuit Nederland! België blijft moeilijk d

#16 , 15 jun 2015 11:37

Allen het is inmiddels juni 2015 en ik ondervind nog steeds problemen met invoer van een voertuig uit Duitsland!! Er is natuurlijk geen gelijkvormigheidsattes en een CoC bij, maar dat hoeft ook niet meer. Uitspraak: Eurpoees gerechtshof. De Belgische wet Koninklijk besluit) is inmiddels aangepast in deze!

Nu, bij de autokeuring vraagt men naar dit document!!. De procedure duurt 3 maanden.. Wie kan mij hierin verder helpen dat er geen CoC en geen gelijkvormigheidsattest nodig is. De fabrikant van het voertuig bestaat niet meer. Het voertuig heeft volleige documenten, Duitskenteken en Duitse nummperplaten en bovendien nog anderhalf jaar TUV..

Grt,

Robert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rob66
Berichten: 12

#17 , 15 jun 2015 12:59

De stationchef van het keuringsstation zei mij dat het Duitskentekenbewijs totaal geen waarde heeft en het voertuig een volledige conformiteits keuring moest ondergaan. Nu, ik begrijp hier werkelijk niets van wil zeer graag weten wie mij hier serieus in kan helpen.

Robert

Rob66
Berichten: 12

#18 , 15 jun 2015 14:03

Beste,

Nee, merk is niet meer overgenomen....
Fahrzeugbrief is aanwezig (dat grote A4 document waar alles van het voertuig op staat), "Teil II" heet dat geloof ik..., heb ze nu niet bij de hand. En het andere document (klein formaat). Daarnaast de keurings rapporten van DEKRA.

Reclame

Rob66
Berichten: 12

#19 , 15 jun 2015 15:04

Ik lees dat je België als voorbeeldstaat aanhaalt, maar de keuringsstations zijn toch geprivatiseerd? Het bedrijf is dan toch in overtreding en kan worden aangeklaagd? De Staat moet toch niet worden aangeklaagd, want dat is reeds gebeurd in het verleden en ze heeft dit recht getrokken met die wijzgingen in het Koninklijk besluit.... Wie controleert de keuringsstations eigenlijk op het juist uitvoeren van de werkzaamheden? Misschien moet ik die gasten eens benaderen?

PS: ik ben het zo beu/moe met die keuringsstations.....

Sirkii
Berichten: 5768

#20 , 15 jun 2015 15:38

De betreffende regeling legt het (buitenlandse) inschrijvingsbewijs op als voldoende document voor inschrijving doch verwijst naar bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG die uitlegt wat er allemaal op het inschrijvingsbewijs moet staan. Ondermeer het nummer van de typekeuring. (=nummer gelijkvormigheidsattest) Als dit ontbreekt kunnen ze dus volgens een gelijkvormigheidskeuring opleggen. Dit geldt volgens mij ook voor nationaal gekeurde verbouwingen (V5, TUV, individueel gehomologeerde campers, ...)

Rob66
Berichten: 12

#21 , 15 jun 2015 17:54

Beste, op de Zulassungsbescheinigung Teil II staat ergens:
Zul-Besch Teil II ausgegeben aufgrund guatachten $ (=paragraaf tekentje maar staat niet op mijn computer) $21 STVZO, gutachten $13 EG-FGV, CoC, Datenblatt.

Rob66
Berichten: 12

#22 , 15 jun 2015 18:44

Zie deze link eens????

http://www.bfov.be/images/dossiers/NL/4 ... 8herz1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#23 , 15 jun 2015 19:00

Zie deze link eens????

http://www.bfov.be/images/dossiers/NL/4 ... 8herz1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou dit afdrukken en meenemen naar de keuring, bij weigering u melden bij de hoofdverantwoordelijke van de keuring.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rob66
Berichten: 12

#24 , 15 jun 2015 19:09

Inderdaad! En(!!!!) ook meteen een notaris die de het handelen van het keuringsstation officieel vastlegt! Ik ga morgen nog langs een advocaat om 1 en ander te laten controleren alvorens ik naar het keuringsstation stap. en ik neem het gesprek op via mijn GSM. Heb gemerkt dat als ge dat in uw jas steekt de kwaliteit bijzonder goed is. Ik ben het zo moe!
Laatst gewijzigd door Rob66 op 15 jun 2015 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#25 , 15 jun 2015 19:11

ook meteen een notaris die de het handelen van het keuringsstation officieel vastlegt!
denk niet dat dit zal lukken. je kan ook naar Brussel bellen (nr staat erop) en daar eens informeren, en kijken wat ze daar zeggen.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 15 jun 2015 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rob66
Berichten: 12

#26 , 15 jun 2015 19:12

ook meteen een notaris die de het handelen van het keuringsstation officieel vastlegt!
denk niet dat dit zal lukken.
Waarom denkt ge dat?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#27 , 15 jun 2015 19:15

Dat is niet de taak van een notaris, eventueel een deurwaarder, al vind ik het absurd en geldverspilling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#28 , 23 jun 2015 16:00

Oeps,
lang geleden dat ik nog eens naar mijn topic komen kijken ben maar lees dat er nog steeds niets veranderd is?
Voor onze kitcars (Super Seven replica's) is het ook nog steeds onmogelijk om een nieuw gebouwde in te schrijven ook al heeft de invoerder van Westfield al 2 keer een proces tegen de Belgische staat gewonnen!
Ze negeren dit gewoon en passen de regels niet aan???
Als je ziet in één van mijn eerste post dat zelfs onze koning getekend en goedgekeurd heeft dat we geen COC meer nodig hebben maar ze ook dat gewoon negeren zegt dat genoeg over ons apenlandje!
Voor mobilhomes blijft het wel degelijk nog steeds moeilijk ondaks dat ook dit normaal niet meer zou mogen.

Rob66
Berichten: 12

#29 , 21 jul 2015 20:19

Nou, ben al een maand verder en ben er nog steeds niet uit. Nu zegt het keuringsstation dat ik een Europeesgoedkeuringsidentificatieplaatje moet hebben op het voertuig... Dat voertuig stamt uit de jaren '80! En er rijden al verschillende voertuigen van dat type rond in Belgie met een nummerplaat. Dat plaatje bestond in die tijd helremaal niet. Of ze vragen naar het Europees certificaat van overeenstemming. Nu, ik citeer: uit wettekst koninklijkbesluit:

15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
[BS 28.03.1968]...... Artikel 10. Goedkeuringscertificaat, certificaat van overeenstemming en markering. Artikel 10. Goedkeuringscertificaat, certificaat van overeenstemming en markering. §1. Goedkeuringscertificaat. De goedkeuring van een voertuig, van een type voertuig, van een aanhangwagen, van een systeem, van een onderdeel of van een technische eenheid wordt bekrachtigd door een goedkeuringscertificaat overeenkomstig bijlage 28. Het goedkeuringscertificaat kan geen terugwerkende kracht hebben.

Dat is 1 punt. Geen terugwerkende kracht.. Dat voertuig is uit de jaren 80 en toch wordt er om gevraagd... Dat kan toch niet? Tweede punt:

§2. Certificaat van overeenstemming...

10. Het certificaat van overeenstemming of het aldus geldende bewijs moet :

a) het voertuig waarop het betrekking heeft altijd vergezellen, ook in geval van verandering van bezitter;

b) ter gelegenheid van de autokeuring worden vertoond op elk verzoek van het personeel van het door de Minister bevoegd voor het wegverkeer aangewezen orgaan voor de autokeuring.De afgifte van het proces-verbaal van goedkeuring en van elk bijbehorend document bindt de verantwoordelijkheid van de Minister van Verkeerswezen of van zijn gemachtigde niet en vermindert in genen dele die van de aanvrager.

De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.

Dat voertuig is verdorie ingeschreven geweest in Duitsland! Punktlicher kan het niet zijn. Het kentekenbewijs staat vol van technische gegevens tot en met geluidsniveau van het voertuig en emissie uitstootklasse.Nu vraag ik je?

Nu komte het: EG type goedkeuringsmaerk. Daar wordt daarna om gevraagd..

§3. EG-typegoedkeuringmerk
1.De fabrikant van een onderdeel of een technische eenheid dat of die al dan niet deel uitmaakt van een systeem, brengt op alle onderdelen of technische eenheden die zijn vervaardigd in overeenstemming met het goedgekeurde type het EG-typegoedkeuringmerk aan dat is vereist volgens de relevante bijzondere richtlijn of bijzondere verordening.
2.Wanneer het aanbrengen van een EG-typegoedkeuringmerk niet is vereist, brengt de fabrikant minstens zijn productiemerk of zijn handelsmerk aan en het typenummer en/of een identificatienummer.
3.Het EG-typegoedkeuringmerk komt overeen met de voorschriften van het aanhangsel van bijlage 29.

Dus je vraagt: waneer zijn voertuigen niet vereist van een EG type goedkeuring conform §3 artikel 2? Geen antwoord.

Wie o wie heeft hier raad in?

Ik ben werkelijk radeloos en word van het kastje naar de muur geslingerd.... Hopeloos! Alleen een dure keuring betalen en langdurige procedure die 4 tot 6 maanden doorlooptijd in beslag neemt... Dat kan toch niet?

Rob66
Berichten: 12

#30 , 21 jul 2015 21:03

Oh ja, het gaat gewoon om een landbouwtrekker die voornamelijk gebruikt wordt op de weilanden.. Zo veel moeite..

Terug naar “Consumenten Koop”