toestel valt niet onder garantie wegens oxidatie vs. reclame

wim80
Topic Starter

toestel valt niet onder garantie wegens oxidatie vs. reclame

#1 , 13 apr 2015 15:13

Beste,

7 maanden geleden kocht in een smartphone. Plots werkte bepaalde functies niet meer (micro en steeds aan en uit springen van smartphone). Volgens de technische dienst van de verkoper valt dit toestel niet onder garantie daar er sporen van oxidatie zijn. Dit terwijl de verkoper op zijn site beweert dat het toestel waterdicht is.

Citaten van de website van de verkoper:
SAMSUNG GALAXY S5 BLK 16GB
Smartphone, 5,1 inch, hartslagmeter, 16 Mp, waterbestendig
Bovendien is deze smartphone IP67-gecertificeerd en dus stofdicht en waterbestendig. Neem dus gerust foto’s aan het zwembad of gebruik uw smartphone terwijl u in bad zit.
OK, laat er sporen zijn van oxidatie. OK, laat dit (wettelijk) een reden zijn om het toestel uit te sluiten van garantie ... MAAR wat met het feit dat de verkoper - naar mijn inziens - foutieve reclame maakt door dit toestel. Kan ik dit argument aanwenden om alsnog garantie (gratis herstelling of zo) af te dwingen? Of kan ik beter mijn wonden likken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 apr 2015 15:42

Logisch gezien spreekt het elkaar inderdaad tegen. Wat wil waterbestendig echter zeggen? De voorbeelden lijken aan te geven dat het tegen vochtige omgevingen kan. Dit is m.i. niet de waterdicht waar u van spreekt. Dus wat heeft de schade juist veroorzaakt?

k.b.

#3 , 13 apr 2015 15:57

Toestel is dus geschikt voor onderdompeling in water tot 1 m diep gedurende 30 minuten ...

Ik zou terugschrijven dat ( gezien de hoge IP graad van het toestel) deze vochtigheid moet aanwezig geweest zijn op het moment van de assemblage .
Mij lijkt dit dan ook een gevolg van een productie in een omgeving met een hoge temperatuur en een hoge vochtigheid ... wanneer dit toestel dan gebruikt wordt bij frissere temperaturen treedt er condensatie op volgens de curves van Mollier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mollierdia ... f_engl.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Eens afwachten of men technisch onderlegd is op de technische diensten van SAMSUNG

k.b.

Reclame

SvenV

#4 , 14 apr 2015 10:20

waterschade kan ook veroorzaakt worden bij verkeerd gebruik van toestel
bv. het niet correct terugplaatsen van de cover bij wisselen SIM en/of geheugenkaart of het niet correct sluiten van de klep dat het contact voor opladen beschermt.
Ook aftermarket wireless charging producten (die tussen batterij en cover zitten) zijn nefast voor de waterbestendigheid.

weergave

#5 , 09 jun 2015 11:20

inderdaad dat was bij sony ook het gevallen ze hadden rechtzaakt aan hun been wat kunnen je tegen zo groot bedrijven doen niks
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

LeenW

#6 , 09 jun 2015 11:52

inderdaad dat was bij sony ook het gevallen ze hadden rechtzaakt aan hun been wat kunnen je tegen zo groot bedrijven doen niks
Toch wel, die verliezen ook rechtszaken hoor.

Terug naar “Consumenten Koop”