Beste,
In januari 2014 kocht ik een 2dehandsvoertuig bij een erkend handelaar. De handelaar vertelde me dat er 1 jaar garantie op het voertuig is en liet me een contract van federauto tekenen in het frans, terwijl wij nederlandstalig zijn. Maar dit leek ons geen probleem de grootste lijnen begrepen we.
We kwamen met het voertuig thuis en merkten al snel dat er enkele opties ontbraken die hij vermeld had in de beschrijving (regensensor, alarm en bluetooth kit). We hebben de verkoper hierover aangesproken. Maar die wou ons niet helpen. Met het alarm bedoeld hij de startonderbreker en de bluetooth kit is de telefoonvoorbereiding op het stuur. Daar stonden we dan, deze opties waren leuk geweest maar ik wou hiervoor nu niet naar een advocaat stappen.
In augustus begon de automatische versnellingsbak kuren te verkopen. Hij schokte en kon precies niet goed beslissen of hij in een hogere versnelling moest gaan of niet. Ik dacht dit is normaal, we rijden net op de grens van de 4de en 5de versnelling. Maar het probleem duikt vaker op en ik ging eens horen wat het kon zijn. Vermoedelijk is het de transmissie olie die ververst moet worden. Maar het kan ook iets anders zijn, moeilijk in te schatten. Ik breng de verkoper op de hoogte maar die zegt dat dit niet onder de garantie valt en dat ik voor deze vraag best federauto contacteer. Deze kunnen regelen dat de verkoper de helft van de kosten betaald (ieder 350€).
Nu vraag ik mij af, garantie is toch garantie? Het verversen van de transmissieolie is geen vereiste in het onderhoudsboekje en deze was steeds keurig op onderhoud geweest. Als uw remmen nu versleten zijn dat is geen garantie das normaal. Want ja slijtageonderdelen vallen niet onder de garantie, alles aan een auto heeft toch slijtage ...
Hun regel van na 6 maand moet je bewijzen dat het mankement er al was bij de aankoop, vind ik ook maar niks. Ik heb momenteel 6 a 7000km gereden op bijna 1 jaar tijd. iemand die dus bijna geen km rijd heeft dus geen garantie. Zou het niet veel beter zijn 1jaar garantie of 10000km bv.
De verkoper blijft moeilijk doen over de herstelling, ook al betalen we ieder de helft. hij gaat niet akkoord met de garage waar ik het wil laten uitvoeren. hij wil dat het factuur op zijn naam staat, maar ik kan toch moeilijk een garage binnenstappen mijn wagen laten herstellen en zeggen je moet u factuur naar de verkoper sturen... die willen hun geld natuurlijk onmiddellijk zien, das logisch.
Kunnen we nu nog iets doen voor de ontbrekende opties. We hebben hem dit gemeld per mail. Dus hier hebben we bewijzen van.