Drukker zal te laat leveren, wil niet meer annuleren

Nanne___
Topic Starter
Berichten: 12

Drukker zal te laat leveren, wil niet meer annuleren

#1 , 18 sep 2014 15:22

Vorige week donderdag (11/09) moest ik een order plaatsen bij een drukker. Ik belde voor de zekerheid om te weten of het toch zeker op tijd geleverd zou worden. Een contactpersoon van bij de drukker vertelde me dat als ik de volgende dag een order doorstuurde, dat zeker zou lukken om tegen morgen (19/09) te leveren. Het order werd effectief de volgende dag geplaatst en als leverdatum kreeg ik effectief de datum van 19/09 door.
Door onverwachte omstandigheden moest het order toch een dag vervroegd worden (levering op 18/09). Daarvoor belde ik weer met de drukker (nog steeds op 11/09). Ze vertelde mij dat deel 1 en 2 sowieso op tijd zouden zijn, dus dat ik enkel voor deel 3 een spoedprocedure moest inleggen (en extra betalen). Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de betaling daarvoor onmiddellijk in orde gebracht. Op 15/09 heb ik dan gecheckt of alles in orde was, en wederom een mailtje gestuurd om te vragen of alles wel degelijk op 18/09 geleverd zou worden. Op 17/09 kreeg ik antwoord van contactpersoon 2 van bij de drukker om te zeggen dat mijn zending vertrokken waren naar het afhaalpunt. Gelukkig dat ik zelf nog eens checkte op de website, want daar zag ik dat deel 1 (essentieel voor de bestelling) niet mee vertrokken was. Ik kreeg per mail antwoord van contactpersoon 2 dat dat klopte, en dat ze mij op de hoogte zou houden. Gezien de dringendheid van de bestelling, heb ik na enige tijd dan zelf opgebeld om te weten hoe het nu effectief zat. Het saldo van de bestelling kon gisteren niet meer verstuurd worden en zou dus sowieso te laat toekomen. Ik zorgde zelf voor een oplossing zorgen door te zeggen dat mijn vriend het zelf kon ophalen op donderdagavond (18/09) en dat werd na enige aarzeling dan toch toegestaan. Dat doet hij ook niet voor zijn plezier natuurlijk, een halfuur omrijden, maar het was echt nodig. Vanmorgen kreeg ik een mailtje dat de kaarten in productie waren en zouden opgestuurd worden naar het afhaalpunt. Daarop reageerde ik onmiddellijk met een mailtje met wederom de mededeling dat we ze zelf zouden ophalen. Daarop kreeg ik telefoon van contactpersoon 2 die me vertelde dat het dan toch niet klaar zou zijn vandaag. Wederom was ik flexibel door te zeggen dat ik er eventueel morgen ten laatste tegen de middag zou kunnen omkomen. Dat kon niet gegarandeerd worden, integendeel, het ging bijna zeker later zijn. Ik kan niet blijven wachten, ik heb al veel tijd verloren en mijn klant zal alvast geen reclame meer maken voor mij. Daarom heb ik een andere drukker gezocht en gevonden, die de bestelling nu aan het klaarmaken is voor mij. Ik belde daarom naar contactpersoon om te zeggen dat het order mocht geannuleerd worden, maar dat kan blijkbaar niet meer. Dat begrijp ik niet: het kan niet geproduceerd worden maar annuleren is onmogelijk?!
De drukker schermt nu met de algemene voorwaarden en weigert te annuleren.
Wat kan ik doen?

Sowieso zal ik het niet gaan afhalen in het afhaalpunt moesten ze toch besluiten om te produceren en op te sturen. Ik kan VISA ook de opdracht geven om de opdracht terug te vorderen indien nodig.
Ik hoop dat ze het niet zo ver laten komen, maar zou toch graag weten wat jullie ervan denken.
Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 18 sep 2014 16:39

Niet ga afhalen zal geen oplossing zijn, ben jij die steeds aandringt om vroeger te leveren waar een gedeelte aan voldaan is. In u geplaatste order staat levering 19/09.
Ik weet uit ervaring dat die drukwerken hier niet gedaan worden (meestal in Polen) zij plaatsen daar ook die bestelling en kunnen die ook niet meer annuleren.
U geld terug eisen van visa terwijl er al een deel geleverd is, weet niet of dit zomaar gaat daar de ontvanger over de door u geplaatste opdracht beschikt.
Je hebt maar recht van spreken als het morgen 19/9 niet geleverd is, en u daardoor schade hebt geleden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 13355

#3 , 18 sep 2014 16:41

Wat staat er dan in die algemene voorwaarden?

Staat de overeenkomst op papier, met de uiterlijke leveringsdatum expliciet vermeld? Dan kunt u de koop laten ontbinden omdat zij zich niet aan de overeenkomst hebben gehouden. Eventueel een schadevergoeding eisen.

Niets doen is zeker geen optie!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 18 sep 2014 16:55

Wat staat er dan in die algemene voorwaarden?

Staat de overeenkomst op papier, met de uiterlijke leveringsdatum expliciet vermeld? Dan kunt u de koop laten ontbinden omdat zij zich niet aan de overeenkomst hebben gehouden. Eventueel een schadevergoeding eisen.

Niets doen is zeker geen optie!
De leveringsdatum is maar voorzien, morgen 19 september, dus zal u voorstel niet lukken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 13355

#5 , 18 sep 2014 17:25

Dan is het inderdaad wachten tot morgen. Als het af is, moet u betalen. Als het morgen niet af is, verbreekt u meteen de koop, zie mijn vorige post

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 18 sep 2014 17:43

Dan is het inderdaad wachten tot morgen. Als het af is, moet u betalen. Als het morgen niet af is, verbreekt u meteen de koop, zie mijn vorige post
Zal ook veel afhangen van de verkoopsvoorwaarden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 18 sep 2014 17:48

Dan is het inderdaad wachten tot morgen. Als het af is, moet u betalen. Als het morgen niet af is, verbreekt u meteen de koop, zie mijn vorige post
Dat wil ik nog wel een keer zien gebeuren, de koop ontbinden.

Om duizend-en-een-redenen, niet in het minst omdat de TS zelf al de planning van de drukkerij in de war heeft zitten sturen door vroeger te laten leveren, … omdat er in de kleine lettertjes ongetwijfeld zal staan dat data altijd richtdata zijn, enz. En die kleine lettertjes heeft ze niet expliciet moeten aanvaarden aangezien ze spreekt over 'haar klant', zij dus 'handelaar' is. Misschien had de TS zelf wat realistischer moeten zijn tegenover haar klant wat betreft de leveringsdatum. Het feit dat ze bij een andere drukker is langsgeweest die het wel kan leveren is hierin niet relevant.

En zelfs al zouden er geen verkoopsvoorwaarden beschikbaar zijn, kan ze de koop niet zomaar verbreken. Dan valt ze terug op de wet.

Nanne___
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 22 sep 2014 16:46

De drukker heeft uiteindelijk pas vandaag geleverd bij het afhaalpunt. Sowieso te laat dus.
Helaas staat er inderdaad in de algemene verkoopsvoorwaarden dat levering die te laat is geen reden is voor niet betalen.
Ik vrees dat ik dus inderdaad best alles ga afhalen, de betaling gewoon zo laat en dit voorval klasseer onder (dure) "beginnersfouten".
Het is enorm frustrerend, maar ik weet nu dus dat ik nooit meer bij die drukker mag bestellen.

Bedankt voor jullie antwoorden!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 22 sep 2014 17:35

Eind goed alles goed, door ondervinding gebeurt dit bij alle online drukkers deze drukken zelf niet en word gewoon doorgestuurd naar grote drukkerijen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”