Verkoper ziet af van bestelling

JeffRevenge
Topic Starter

Verkoper ziet af van bestelling

#1 , 30 jul 2014 15:40

Hopelijk plaats ik dit op de juiste plaats op het forum, zoniet mijn excuses.

Ik schets even het scenario:

Enkele maanden geleden hebben wij een eettafel besteld op een beurs. Hierbij sloten wij op de beurs zelf een contract af waarbij wij een bepaald voorschot hebben betaald aan de verkoper. In dit contract werd eveneens opgesteld dat de levertermijn eind juni/begin juli zou zijn.

Na maandenlange moeilijke communicatie, kregen wij vorige week EINDELIJK onze tafel geleverd. Dit dus enkele weken later dan voorzien. Nu bleek bij de levering dat de tafel niet in een perfecte staat was, waardoor wij deze geweigerd hebben. Er waren kleurverschillen en kleine beschadigingen op te merken, wat wij niet aanvaardbaar vonden gezien de prijs die we betalen voor deze tafel. Wij weigerden dus de tafel en spraken telefonisch af met de eigenaar van het bedrijf die de tafel verkocht dat we de week erna (deze week dus) een nieuwe tafel zouden krijgen op donderdag 31 juli. Nu kreeg mijn vriendin vandaag een telefoontje van de eigenaar waarin hij liet weten dat hij afziet van de verkoop. Hij vindt ons als klant te veeleisend en heeft geen tijd om nog een nieuwe tafel te leveren aan ons. Hij liet mijn vriendin weten dat hij het voorschot zal terugstorten en hing meteen erna op. Dit vind ik persoonlijk echt schandalig!

Nu is mijn vraag:
Waarop hebben wij als klant recht op? Ik vermoed dat wij eigenlijk het dubbel van het voorschot zouden moeten terugkrijgen, aangezien het de verkoper is die het contract verbreekt. Maar klopt dit? En zoja, hoe krijgen wij het voor mekaar om dit voorschot te krijgen, want ik heb zo'n voorgevoel dat die eigenaar niet zomaar het dubbel zal terugstorten.
Wij hebben wel geen zin in juridisch getrouwtrek of rechtzaken.

Graag duidelijk informatie hieromtrent, want wij voelen ons echt tekort gedaan als consument.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 30 jul 2014 15:56

Als u geen zin hebt in juridisch getrouwtrek (alle begrip daarvoor), dan haalt het niets uit. Als de verkoper niet akkoord gaat, moet u steeds via de rechtbank passeren om uw gelijk te halen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2014 16:01

Geen idee of dreigen met een melding bij de economische inspectie een optie is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken

#4 , 30 jul 2014 16:02

Dit is een koop op afstand, je kan binnen de 14 dagen na ontvangst afzien van de koop dit meld u met een AS. Vervoerkosten zijn voor de verkoper.
Schadevergoeding eisen zal denk ik niet lukken.

Bron: http://www.navem.be/popup.php?action=te ... elwaarborg" onclick="window.open(this.href);return false;

KWALITEIT EN GEBREKEN
A. Definitie
Art.10 De verkoper waarborgt dat de meubelen in overeenstemming zijn met het contract. Hij verklaart dat de
meubelen stroken met hetgeen in de overeenkomst bepaald is, met de normale eisen van bruikbaarheid,
betrouwbaarheid en levensduur, met de bestaande veiligheidsnormen en met de publicitaire mededelingen en andere
documenten die door de verkoper worden uitgedeeld, overgenomen of waarnaar hij verwijst. De verkoper verklaart
dat de meubelen geschikt zijn voor elk bijzonder door de koper gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het
sluiten van de overeenkomst heeft meegedeeld en dat de verkoper schriftelijk heeft aanvaard. Elke nietovereenstemming
met deze gegevens wordt hierna "gebrek" genoemd.
Worden niet als gebrek beschouwd, verkleuren van hout, textiel, vezelstoffen en leder, plooivorming en structuurverschillen
eigen aan leder, nerven, artisanale voorwerpen en barsten. Alsook het "werken" van hout, voorzover deze
verkleuring of dit werken vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn, of volgens de gebruiken in de meubelsector
algemeen aanvaard worden of eigen zijn aan de gebruikte materialen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#5 , 30 jul 2014 16:14

Dit is een koop op afstand, je kan binnen de 14 dagen na ontvangst afzien van de koop dit meld u met een AS. Vervoerkosten zijn voor de verkoper.
Schadevergoeding eisen zal denk ik niet lukken.
Speelt niet mee, aangezien het gaat over een gebrek aan het geleverde, geen afzien van de koop. Het is trouwens enkel de koper die bovenstaande kan inroepen, verkoper kan dit niet.

TS heeft inderdaad recht op het dubbel van het voorschot, en kan dit opeisen. Zodra het geld teruggestort is, verkoper aanschrijven en melden dat u gemerkt heeft dat hij dit gedaan heeft, en vragen waarom. Dat indien hij wenst af te zien van de verkoop u verwacht dat hij u een schadevergoeding betaalt gelijk aan het voorschot zoals voorzien in art. 1590 BW. Dat indien dit een fout was van zijn kant u gerust bereidt bent om het voorschot terug te storten.

Dit zal hem waarschijnlijk doen schrikken, en mogelijks levert hij toch nog, of wil hij zelfs de schadevergoeding betalen. Indien niet, moet TS afwegen of het bedrag waar hij recht op heeft de moeite is om een zaak voor te maken.

JeffRevenge
Topic Starter

#6 , 30 jul 2014 18:13

Bedankt voor de antwoorden.

Het is inderdaad geen koop op afstand (zoals bij onlineshops), dus dat is hier niet van toepassing.

Wat Turaki zegt, had ik mijzelf ook voorgenomen te doen. Een AS sturen van zodra ik het voorschot terug heb. Zo heb ik al zeker mijn eigen geld terug en kan ik nog zien wat hij vervolgens als antwoord geeft.

sloeberken

#7 , 30 jul 2014 18:43

Het is inderdaad geen koop op afstand (zoals bij onlineshops), dus dat is hier niet van toepassing.
Dit is zeker een koop op afstand, daar het niet op zijn adres is gekocht (beurs)

Turaki

#8 , 30 jul 2014 19:11

Dit is zeker een koop op afstand, daar het niet op zijn adres is gekocht (beurs)
Of dit een koop op afstand is of niet, doet niet ter zake. TS beroept zich op de wettelijke garantie, en verkoper kan zich niet beroepen op bedenktijd bij koop op afstand.

sloeberken

#9 , 30 jul 2014 19:14

Of dit een koop op afstand is of niet, doet niet ter zake. TS beroept zich op de wettelijke garantie, en verkoper kan zich niet beroepen op bedenktijd bij koop op afstand.
200% mee akkoord.

snellemichiel

#10 , 30 jul 2014 20:00

Ja voor de topic starter is er wel noch bedenktermijn maar voor iemand die "nu"(OP en VANAF 31 mei 2014) iets koopt op een beurs of salon luidt het antwoord, neen. Deze personen hebben GEEN bedenktermijn meer!
Dus opletten als u zich daar nog niet van bewust bent. ;)
De invoeging van het WMPC naar het WER als BOEK VI was niet zomaar een kopietje en plakken er zijn wijzigingen in gebeurd!
Voor de volledigheid, het WMPC bestaat noch steeds al zijn het slechts enkel artikelen. De meeste artikelen zijn verhuisd naar boek VI van het WER, die al dan niet gewijzigd zijn.

En zoals eerder aangehaald doet bovenstaande er niet toe, TS maakt inderdaad aanspraak op zijn wettelijke garantie.
Ik haal het enkel aan wegens de reactie van sloeberken over herroepingstermijn op beurzen. ;)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 jul 2014 23:38

Waar staat dat? Gaat toch alleen maar over het mogen vragen van een voorschot ... volgens mij niet over de herroepingstermijn.

§ 2. Onverminderd artikel VI. 68 verstrijkt de in paragraaf 1 bedoelde herroepingstermijn 14 dagen na:
1° voor dienstenovereenkomsten, de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
2° voor verkoopovereenkomsten, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit neemt of :
a) indien de consument in dezelfde bestelling meerdere goederen heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, het laatste goed fysiek in bezit neemt;
b) indien de levering van een goed bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel fysiek in bezit neemt;
c) voor overeenkomsten betreffende regelmatige levering van goederen gedurende een bepaalde periode, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, het eerste goed fysiek in bezit neemt.
3° wat betreft overeenkomsten voor de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of in een bepaalde hoeveelheid, van stadsverwarming, de dag van de sluiting van de overeenkomst.
Onder geen enkel voorwendsel mag een voorschot of betaling, in welke vorm ook, van de consument worden geëist noch ontvangen voor het verstrijken van een termijn van zeven werkdagen, te rekenen vanaf de dag volgend op de dag van de ondertekening van de overeenkomst. Dit lid is niet van toepassing op buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst gesloten in salons, beurzen en tentoonstellingen.
Art. VI. 68. Indien de onderneming de consument niet de ingevolge artikel VI. 64, § 1, 7°, verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt, loopt de herroepingstermijn af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke in artikel VI. 67, § 2, vastgestelde herroepingstermijn.
Indien de onderneming de in het eerste lid van dit artikel bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de in artikel VI. 67, § 2, bedoelde dag, verstrijkt de herroepingstermijn veertien dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

sloeberken

#12 , 30 jul 2014 23:59

Ja voor de topic starter is er wel noch bedenktermijn maar voor iemand die "nu"(OP en VANAF 31 mei 2014) iets koopt op een beurs of salon luidt het antwoord, neen. Deze personen hebben GEEN bedenktermijn meer!
Klopt niet geheel, enkel als het een vast verkoop kraam is, zoals marktkraam en dergelijke. Maar niet als dit op beurzen en salons maar sporadisch gebeurd.

http://www.lachambre.be/FLWB/PDF/53/301 ... pdf#page=6" onclick="window.open(this.href);return false;

snellemichiel

#13 , 11 aug 2014 16:48

Waar staat dat? Gaat toch alleen maar over het mogen vragen van een voorschot ... volgens mij niet over de herroepingstermijn.

§ 2. Onverminderd artikel VI. 68 verstrijkt de in paragraaf 1 bedoelde herroepingstermijn 14 dagen na:
1° voor dienstenovereenkomsten, de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
2° voor verkoopovereenkomsten, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit neemt of :
a) indien de consument in dezelfde bestelling meerdere goederen heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, het laatste goed fysiek in bezit neemt;
b) indien de levering van een goed bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel fysiek in bezit neemt;
c) voor overeenkomsten betreffende regelmatige levering van goederen gedurende een bepaalde periode, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, het eerste goed fysiek in bezit neemt.
3° wat betreft overeenkomsten voor de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of in een bepaalde hoeveelheid, van stadsverwarming, de dag van de sluiting van de overeenkomst.
Onder geen enkel voorwendsel mag een voorschot of betaling, in welke vorm ook, van de consument worden geëist noch ontvangen voor het verstrijken van een termijn van zeven werkdagen, te rekenen vanaf de dag volgend op de dag van de ondertekening van de overeenkomst. Dit lid is niet van toepassing op buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst gesloten in salons, beurzen en tentoonstellingen.
Art. VI. 68. Indien de onderneming de consument niet de ingevolge artikel VI. 64, § 1, 7°, verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt, loopt de herroepingstermijn af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke in artikel VI. 67, § 2, vastgestelde herroepingstermijn.
Indien de onderneming de in het eerste lid van dit artikel bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de in artikel VI. 67, § 2, bedoelde dag, verstrijkt de herroepingstermijn veertien dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Excuses voor het latere antwoord maar heb eerst nog wat verder onderzocht/gevraagd.

Heb dit nog eens gaan na vragen omdat ik dit dus Europees wel las en die richtlijn werd opgenomen.
Dan maar mailtje gestuurd naar het ECC die ook dezelfde redenering voerden op hun website.
Deze hebben dus ook gezien dat in onze wetgeving het dus niet duidelijk is ... zij hebben contact gelegd met de FOD.
En daar luidt dat deze dus niet meer van toepassing is.

Zij verwijzen hier naar de richtlijn: 2011/83/EU bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 088:NL:PDF
Wetboek van Economisch recht - boek VI bron: http://economie.fgov.be/nl/binaries/Wet ... 248042.pdf

Ik denk dat men dus kan spreken over een toch niet geval ...

Geachte,

We verwijzen naar uw e-mail hieronder.

Het punt over het herroepingsrecht in geval van aankoop op een beurs of een salon is niet duidelijk in de nieuwe wet.

De nieuwe wet omzet een Europese richtlijn die de volgende voorziet

Afbeelding

We hebben contact opgenomen met de FOD Economie.

Volgens FOD Economie is het herroepingsrecht niet meer van toepassing voor aankoop op beurs en salons.

Op dit moment hebben we geen andere informatie.

Met vriendelijke groeten,

Terug naar “Consumenten Koop”