Opzeggen Fitnessabonnement

Davey
Topic Starter

Opzeggen Fitnessabonnement

#1 , 25 mei 2012 11:46

Hallo iedereen,

Ik ben in September 2011 een fitnessabonnement aangegaan bij Easy-Fit.
Nu door omstandigheden en een nieuwe job, heb ik sinds januari geen tijd meer gehad om nog te gaan fitnessen.
Ik heb al verschillende malen het hoofdbureau proberen contacteren via mail en telefoon, en geen van beiden is in gebruik :?
Nu wil ik weten of er een manier is om dit abonnement toch op te zeggen, aangezien ik anders nog tot september 2013 maandelijks 55euro moet betalen voor iets waar ik geen tijd meer voor heb.

Hieronder vindt u het contract:

Klantnaam: Davey ...
Adres:...
Postcode:....
Gemeente:....
Geb.Dat:...
Lidnummer:...
Verder genoemd 'de klant'.

Partij 2:
Easy Fit Hamme, Sint Janststraat 27, 9220 Hamme.

* Dit abonnement wordt gesloten voor een minimumduur van 24 maanden.
Het maandelijks te betalen bedrag via domiciliatie bedraagt hierdoor 54,90 euro.
Dit bedrag zal telkens de eerste werkdag van de maand van de rekening afgeboekt worden.

* Bij de aanvang van dit abonnement wordt de instap, het resterende bedrag van de lopende maand + de daaropvolgende maand contact of bankcontact afgerekent.

* Na aflopen van de minimumlooptijd van het abonnement wordt het abonnement maandelijks opzegbaar door persoonlijk uit te tekenen in het sportcentrum.

* Overschakelen naar een voordeliger maandbedrag kan ten alle tijden door het ondertekenen van een nieuw abonnement met een langere minimumlooptijd. De looptijd begint opnieuw te tellen vanaf de maand volgend op de ondertekening van het nieuwe abonnement, ook het nieuwe maandbedrag gaat dan in voege.

* Bij het niet doorgaan van een domiciliatie opdracht door een reden bij de bank van de klant zal een week later deze opdracht nogmaals ingegeven worden. Het maandbedrag zal dan evenwel verhoogd worden met een administratieve toeslag van 5 euro. De klant kan deze toeslag echter vermijden door in het sportcentrum het maandbedrag in contanten of vie bankcontact te betalen. Dit dient evenwel te gebeuren voor de 7de van de maand.

* De abonnementen zijn in principe persoonlijk. Wij staan evenwel toe dit binnen de familie, wonend op hetzelfde adres, over te dragen. Het eventueleinstapgeld dient dan wel door de nieuwe klant betaald te worden.

* Dit abonnement kan enkel via een geldig medisch attest tijdelijk onderbroken worden, met een maximum termijn van 3 maand. Bij een definitieve stopzetting door medische reden of door een verhuis naar een adres verder dan 20km van de sportclub kan het contract voortijdig beëndigd worden mits een stopzettings vergoeding te betalen van 50 % van het resterende bedrag.

Opgemaakt in tweevoud te Hamme,

Voor akkoord Datum: 16/09/2011

De klant X Voor EasyFit Hamme

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
knokkie

#2 , 25 mei 2012 16:03

Contract lijkt me zo opgesteld dat de 'verkoper'(fitnessuitbater) er zeker geen verlies zal bijdoen als u het contract vroegtijdig stopzet.....

Sowieso zult u altijd moeten betalen!

Meer info: https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... p-opzeggen
Of direct opzeggen: https://www.jureca.be/juridische-produc ... p-opzeggen

knokkie

#3 , 25 mei 2012 16:03

Doorgeven aan iemand anders is ook geen optie??
Laatst gewijzigd door knokkie op 25 mei 2012 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2012 17:57

bel eens naar : Meer informatie over Easy Fit?
Bel dan naar 050 / 312 612
trouwens niet bereikbaar St. Jansstraat 21 9220 Hamme
052 41 50 15 een minuut geleden werd direct opgenomen.

U hebt een contract getekend .... volg de voorwaarden ....

jknevels

#5 , 20 mei 2014 16:20

Weet er iemand of je wel kan opzeggen bij een verhuis?

giserke

#6 , 20 mei 2014 16:25

Wie verhuist er, jij of die fitness?

jknevels

#7 , 20 mei 2014 16:39

Ik verhuis :-)

giserke

#8 , 20 mei 2014 18:01

Waarom zou jij dan het recht moeten hebben een overeenkomst te verbreken? Want dit zal in dit geval niet lukken.

Mensen moeten toch echt eens leren wat een contract is.

spinoza

#9 , 30 mei 2014 20:31

Sommigen gaan toch nogal kort door de bocht:

1) Er staat dat de overeenkomst werd opgemaakt in tweevoud. Maar voor wie zijn die exemplaren? Dat staat er niet. Dus art.81 WMPC. De consument kan om een bewijs vragen. Krijgt hij dit niet dan moet hij enkel betalen bij afgifte van het bewijsstuk dat hij exemplaar gekregen heeft.

2) Bedingen die de aangekondigde prijs verhogen omdat de sportieve consument niet met domiciliëring wil betalen zijn evenmin geldig. Art.74,32° WMPC
Dit is in dit geval al duidelijk zo.

3)Als het contract van onbepaalde duur is, dan moet het een duidelijke opzegtermijn bevatten. (art.74,18 WMPC)
Is het van bepaalde duur maar met stilzwijgende verlenging moet het in VETTE letters in een KADER los van de tekst, op de voorzijde van de EERSTE bladzijde. (Art.82§1 WMPC)
Er moet staan hoe en tegen welke termijn men zich kan verzetten tegen deze stilzwijgende verlenging.
Na deze stilzwijgende verlenging mag de consument de overeenkomst opzeggen me een opzegtermijn van maximaal twee maanden. (art.82 §2 WMPC)
In casu werd dit allemaal fijn omzeild door een minimumduur van 24 maanden te bedingen....

4) Je verbindt je bij een fitnesszaak niet tot het fitnessen, enkel tot het betalen. Dat is in principe geldig. Maar bij letsel e.d. OF bij laattijdige betaling (zie contract) voorzien ze voor henzelf een schadevergoeding.
Dit is geldig, op voorwaarde dat voldaan in aan de vereiste van wederkerigheid. Bv. als het fitnesscentra zou instorten, afbranden, of geen toestellen meer kan leveren, moet voorzien zijn in een gelijkwaardige sanctie. Dat lees ik op dit contract ook nergens.
De stopzettingsvergoeding van 50% is dus alleszins nietig. Want er is niet voldaan aan de wederkerigheidsvereiste. Art.74,27° WMPC.

snellemichiel

#10 , 31 mei 2014 11:45

Sommigen gaan toch nogal kort door de bocht:

1) Er staat dat de overeenkomst werd opgemaakt in tweevoud. Maar voor wie zijn die exemplaren? Dat staat er niet. Dus art.81 WMPC. De consument kan om een bewijs vragen. Krijgt hij dit niet dan moet hij enkel betalen bij afgifte van het bewijsstuk dat hij exemplaar gekregen heeft.

2) Bedingen die de aangekondigde prijs verhogen omdat de sportieve consument niet met domiciliëring wil betalen zijn evenmin geldig. Art.74,32° WMPC

3)Als het contract van onbepaalde duur is, dan moet het een duidelijke opzegtermijn bevatten. (art.74,18 WMPC)
Is het van bepaalde duur maar met stilzwijgende verlenging moet het in VETTE letters in een KADER los van de tekst, op de voorzijde van de EERSTE bladzijde. (Art.82§1 WMPC)
Er moet staan hoe en tegen welke termijn men zich kan verzetten tegen deze stilzwijgende verlenging.
Na deze stilzwijgende verlenging mag de consument de overeenkomst opzeggen me een opzegtermijn van maximaal twee maanden. (art.82 §2 WMPC)
In casu werd dit allemaal fijn omzeild door een minimumduur van 24 maanden te bedingen....

4) Je verbindt je bij een fitnesszaak niet tot het fitnessen, enkel tot het betalen. Dat is in principe geldig. Maar bij letsel e.d. OF bij laattijdige betaling (zie contract) voorzien ze voor henzelf een schadevergoeding.
Dit is geldig, op voorwaarde dat voldaan in aan de vereiste van wederkerigheid. Bv. als het fitnesscentra zou instorten, afbranden, of geen toestellen meer kan leveren, moet voorzien zijn in een gelijkwaardige sanctie. Dat lees ik op dit contract ook nergens.
De stopzettingsvergoeding van 50% is dus alleszins nietig. Want er is niet voldaan aan de wederkerigheidsvereiste. Art.74,27° WMPC.

Je spreekt over wetsartikelen die allemaal vandaag geschrapt zijn. ;)
Voor referentie doeleinde;

Art.74, 32°, WMPC - Art. VI.83, 32°, WER.
Art.74, 27°, WMPC - Art. VI.83, 27°, WER.
Art.74, 18, WMPC - Art. VI.83, 18°, WER.
Art.82, §1, WMPC - Art. VI.91, §1, WER.
Art.82, §2, WMPC - Art. VI.91, §2, WER.

BS, 30 december 2013, 182.
Wetboek van economisch recht

spinoza

#11 , 04 jun 2014 16:00

Je spreekt over wetsartikelen die allemaal vandaag geschrapt zijn. ;)
Voor referentie doeleinde;

Art.74, 32°, WMPC - Art. VI.83, 32°, WER.
Art.74, 27°, WMPC - Art. VI.83, 27°, WER.
Art.74, 18, WMPC - Art. VI.83, 18°, WER.
Art.82, §1, WMPC - Art. VI.91, §1, WER.
Art.82, §2, WMPC - Art. VI.91, §2, WER.

BS, 30 december 2013, 182.
Wetboek van economisch recht
'Geschrapt' niet... Verplaatst. Maar je wist wel wat ik bedoelde. Op het moment dat de topicstarter de vraag stelde stonden ze nog waar ze moesten staan.... :P

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jun 2014 17:13

Wet is nu gewijzigd van toepassing maar bij ophalen van de tekst WMPC heb ik meer rond de 20 mei al vastgesteld dat ze daar niet meer stonden.

Had een 'klein probleem' met een abonnement dat een 93 jarige telefonisch zou afgesloten hebben op ....moet zeggen was snel opgelost. 8_)
Brief voor abonnement blad X op 9/5 .... bij bejaarde gevonden op 24 mei - abonnement in voege van 10 mei en in de brief stond dat men niet beschikt over het recht om van aankoop af te zien art 46 §1 3° WMPC) Algemene voorwaarden te vinden op uw X abonnement.
Was een van de 30 bedelbrieven die ik tot op op heden adres 93-Jarige heb laten uit schrappen.

Hier staat de oude en nieuwe wet ...niet alle artikels zijn opgeheven en verplaatst dus beide steeds best vermelden.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;

snellemichiel

#13 , 04 jun 2014 19:27

'Geschrapt' niet... Verplaatst. Maar je wist wel wat ik bedoelde. Op het moment dat de topicstarter de vraag stelde stonden ze nog waar ze moesten staan.... :P
Wel ja verplaatst vandaar de referentie naar hun nieuwe thuis. ;)
Was meer bedoeld voor een algemene heads up te geven naar personen die wel vaker eens een commentje droppen in dit gedeelte van het forum.
En bij deze dus best gebruik maken van de nieuwe referentie waar nodig.

Hier staat de oude en nieuwe wet ...niet alle artikels zijn opgeheven en verplaatst dus beide steeds best vermelden.
Inderdaad niet alles is verplaatst maar de aangehaalde artikels in dit topic wel.

Redrum

#14 , 05 jun 2014 09:07

Een dergelijk beding zie ik nochtans niet staan. Het betreft een administratieve kost bij laattijdige betaling.

Terug naar “Consumenten Koop”