Verkoop auto TC OK maar eerst voorschot graag. Hoe opstellen

trader
Topic Starter

Verkoop auto TC OK maar eerst voorschot graag. Hoe opstellen

#1 , 22 apr 2014 16:13

Hallo,

Straks komt er een particulier koper naar mijn auto kijken. De bedoeling is dat ik in elk geval verkoop MET technische controle OK voor verkoop. De keuring is nog niet gebeurd.
De bedoeling is een voorschot te vragen straks bij akkoord alvorens mijn auto langs de keuring te brengen voor verkoopskeuring.

Welk document moet ik hiervoor opstellen? Ik heb geen flauw benul hoe ik zoiets opmaak? Ik heb wel al de standaardovereenkomst verkoop auto gevonden maar niks rond verkoop.

Alvast bedankt!

M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2014 16:29

Voertuig dient VOOR dat u voertuig verkoop gekeurd te zijn 'VOOR VERKOOP '+ carpass.
Het inschrijvingsboekje zal eveneens geperforeerd worden 'VOOR VERKOOP'.
U moet de zaak niet omdraaien
Wetgever heeft dit net gedaan om misbruik en fraude te voorkomen.
Stel uw voertuig wordt definitief afgekeurd dan zit de koper met een probleem want voertuig is niet meer verkoopbaar en dient u Twee maal het gegeven voorschot terug te betalen ... daar al eens aan gedacht. U kan nl uw produkt niet meer leveren.

Benny D

#3 , 22 apr 2014 16:56

Een auto eerst verkopen dan keuring ,is bij elke garage zo ,nogal logisch stel dat uw auto niet verkocht wordt binnen de 60 dagen dan is de keuring voor niets geweest.Men kan op het verkoopdocument eventueel met voorbehoud van technische controle plaatsen ,maar de algemene regel is eerst verkopen dan technische controle.

Reclame

LeenW

#4 , 22 apr 2014 17:14

Zonder de carpass is de verkoop ongeldig, dus het is in uw belang dat u een carpass hebt die u bij ondertekening kan afgeven.

trader
Topic Starter

#5 , 22 apr 2014 17:45

Franciscus: Misschien heeft u mijn vraag anders geïnterpreteerd. Ik wil TC Ok verkopen maar ga niet naar controle vooraleer er interesse is die echt is. Anders zadel ik mezelf toch op met een probleem dat er nu niet is in geval hij afgekeurd wordt op iets doms als de lichtenafstelling (doen ze graag) en als er na 60 dagen geen koper is.

Benny: idd. Ik dacht ook aan zoiets, probleem is dat ik niet weet hoe dat te formuleren.

jajutho

#6 , 22 apr 2014 21:32

Ik heb geschreven in het contract:

"
In de staat waarin het voertuig zich bevindt en tegen de prijs van: 3.400 Euro. (drieduizend en vierhonderd Euro)

Aan de hierna vermelde koper:

Naam/ voornaam: _

Adres: _

Betalingsmodaliteiten:
Voorschot van 200 Euro (tweehonderd Euro) ter reservatie. Na betaling en tekening zal dit bedrag in geen geval geretourneerd worden.
De verkoper zal in week 39/2011 het voertuig voor de verkoopskeuring aanbieden om de wettelijke papieren te verkrijgen.

Handtekeningen voor akkoord voor het voorschot:

Het saldo bedrag 3.200Euro (drieduizend en tweehonderd Euro) zal voldaan worden tegen overdracht van sleutels en de volgende documenten:
1. Gelijkvormigheids attest
2. Inschrijvingsbewijs
3. Keuringsbewijs geldig tot ________________
4. Aanvraag tot inschrijving van een voertuig (roze formulier)
5. Car-Pass
6. Staat van het voertuig voor verkoop

Het saldo zal minimaal ten laatste op 17/10/2011 voldaan worden. Na die datum heeft de verkoper het recht om het voertuig aan een andere koper te verkopen.
De verkoper verbindt zich ertoe vanaf de dag van de verkoopskeuring het voertuig niet meer te gebruiken.

"

Nu, of dit wettelijk is dat weet ik niet, maar het is zeker duidelijk voor beide partijen.
succes, J

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 apr 2014 00:16

Bent u particulier of handelaar.
Dit eens lezen is toch duidelijk denk ik
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7938,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;.
en
Anders zijn volgende artikels geldig.

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“art 870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).
(met dank aan J.demoor)

Terug naar “Consumenten Koop”