old timer garantie ?

wilmar
Topic Starter

old timer garantie ?

#1 , 18 dec 2013 11:19

Halo,
Ik heb een old timer gekocht voor 6500 euro ,,, oldtimerkeuring dus ?
Na een bezoek aan de VAB was de diagnose dat de wagen ongeschikt was voor het verkeer maw een waslijst van verborgen gebreken ,,, echt niet normaal

Mijn vraag ; bestaat er ook een garantieregeling van 1 jr op oldtimers als deze in een garage gekocht is ?

dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2013 12:32

Hangt ervan af wat de opmerkingen waren. VAB keurt de wagen zoals deze wettelijk verplicht op de openbare weg moet komen.
Bij een Old timer zijn de achterlichten of de richtingsaanwijzers soms niet volgens de wettelijke voorschriften. Zijn er mogelijks geen gordels. Zal de uitstoot zeker te hoog zijn enz.....
denk niet dat de garage hiervoor een waarborg dient te geven

giserke

#3 , 18 dec 2013 14:30

Ik denk ook dat de VAB de officiële hedendaagse wettelijke normen hanteert om een voertuig te inspecteren.
In dit opzicht beantwoord bijna geen enkele oldtimer aan de normen. Vandaar dat je die moet laten inschrijven als Oldtimer (met O plaat dus).

Als je een oldtimer aanschaft bij een garage, kan de garantie enkel slaan op abnormale breuken.

Reclame

wilmar
Topic Starter

#4 , 18 dec 2013 17:13

Het is niet mijn eerste oldtimer die ik gekocht heb ,,,
Ik vraag me alleen af hoe het wettelijk is ,,,, moet een garagist 1 jr garantie geven zoals bij jongere wagens het geval is , of is het wettelijk niet verplicht voor old timers ?

wilmar
Topic Starter

#5 , 18 dec 2013 17:23

Ik weet ook wel dat een old timer bijna nooit in orde is ,, het is immers een hobby , maar er zijn wel grenzen
Even een opsomming van de gebreken
Uitlaat is er af gevallen
De rubbers van de torsieslangen zijn er niet meer ?
Achteraan rechts totaal geen demping , versleten schokdempers
Tijdens een rit dacht ik door rookontwikkeling , dat de wagen in brand stond ,,, het was echter olie die op de uitlaat lekte
Koppeling van de cardanas versleten ,,,
2 wielen waren met een moer te weinig gemonteerd
De automaat schakelt in derde pas bij 3200 tr en lekt veel olie
De spiegels zijn niet meer verstelbaar
De benzinemeters werken niet
De kilometerteller werkt niet
Ben ondertussen al 3x in panne gevallen ,,, amper 200 km gereden
En dat voor een wagen van 6500 euro ?
De garagist heeft me mooi voor de gek gehouden ,,, lang verhaal

denlowie

#6 , 18 dec 2013 20:07

Heeft u een bestelbon getekend ?
Zo ja is er een garantie tijd er op vermeld ?
Dan is er geen garantie in dien een bestelbon zonder garantie vermelding.
Er is garantie zoals op de bestelbon !

Maar als er geen bestelbon is dan heb je garantie zoals bij een ander tweedehandswagen.

Wel te verstaan als de verkoper een erkend garagehouder is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#7 , 18 dec 2013 20:58

U hebt de auto gekocht ZONDER proefrit.
Een aantal van de gebreken zijn zo wie zo al geen verborgen gebreken.

wilmar
Topic Starter

#8 , 18 dec 2013 21:18

Heeft u een bestelbon getekend ?
Zo ja is er een garantie tijd er op vermeld ?
Dan is er geen garantie in dien een bestelbon zonder garantie vermelding.
Er is garantie zoals op de bestelbon !

Maar als er geen bestelbon is dan heb je garantie zoals bij een ander tweedehandswagen.

Wel te verstaan als de verkoper een erkend garagehouder is.
Ik heb een verkoopovereenkomst zonder vermelding van een garantie ,,, wel de gebruikelijke eindzin " in de staat waarin deze zich bevind en goed gekend is door de koper "

Wat is eingelijk het verschil tussen een bestelbon en een factuur ,,, ik heb een verkoopovereenkomst

wilmar
Topic Starter

#9 , 18 dec 2013 21:29

U hebt de auto gekocht ZONDER proefrit.
Een aantal van de gebreken zijn zo wie zo al geen verborgen gebreken.
Toen ik een testrit maakte stonden er te brede banden op de wagen , deze raakten achteraan de wielskassen , dus een hoge snelheid zat er niet in , vandaar ik niet gemerkt heb dat hij slecht schakelde
De uitlaat hing los, dat had de verkoper gezegd , dus ik dacht dat het gerammel van de uitlaat kwam ,,,, het was dus niet alleen van de uitlaat , maar ook van de afwezigheid van de rubbers van de stabilisatorstang en van de te grote speling op de cardanas
Dat de spiegels niet meer elektrisch werken ,,, zo'n kleine gebreken storen niet echt
Maar die verborgen gebreken die ervoor zorgen dat het een gevaar op de baan worden ,,, dat is toch wel te grof , vind ik
Na de aankoop heb ik de wagen naar een garage gebracht voor een algemeen onderhoud ,,, daar zijn al enkele gebreken tevoorschijn gekomen wat me ertoe heeft aangezet om een diagnose te laten stellen bij de VAB
Daar viel de knalpot eraf en zijn er nog enkele serieuze gebreken gevonden ,,, het verslag zegt wel genoeg
De staat van de wagen laat niet toe om een testrit te maken
Het betreft een Jaguar xj6 van 1983 ,,, kostprijs. 6500 euro

Ik heb kontakt met de garagist gehad om mijn beklag te doen ,,,, hij ging me terug bellen ,,, maar nooit iets van gehoord natuurlijk

denlowie

#10 , 18 dec 2013 21:35

Een verkoopovereenkomst is ook een bestelbon, maar uitgebreider kan je zeggen, dus een bestelling tussen twee partijen.

Een factuur is het zelfde als een kassabon, waar de prijs op vermeldstaat, en ook al de gegevens van de verkoper en de koper.
Alles wat met auto's betreft moet een handelaar ook een factuur uitreiken, maar niet alles is onderworpen aan facturatie plicht bij verkoop aan consumenten daar bestaat een lijst van wat wel moet.

De gegevens die ik hier eerder naliet kwam van een oldtimer club forum.

Je kan altijd even dreigen bij de verkoper dat je klacht gaat neerleggen ook al haalt het niet veel uit, veel verkopers houden niet van controles ook al zijn ze soms wel in orde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wilmar
Topic Starter

#11 , 18 dec 2013 21:41

Een verkoopovereenkomst is ook een bestelbon, maar uitgebreider kan je zeggen, dus een bestelling tussen twee partijen.

Een factuur is het zelfde als een kassabon, waar de prijs op vermeldstaat, en ook al de gegevens van de verkoper en de koper.
Alles wat met auto's betreft moet een handelaar ook een factuur uitreiken, maar niet alles is onderworpen aan facturatie plicht bij verkoop aan consumenten daar bestaat een lijst van wat wel moet.

De gegevens die ik hier eerder naliet kwam van een oldtimer club forum.

Je kan altijd even dreigen bij de verkoper dat je klacht gaat neerleggen ook al haalt het niet veel uit, veel verkopers houden niet van controles ook al zijn ze soms wel in orde.
Ik heb het artikel uitgebreider gevonden ,,, als ik het begrijp moet een handelaar 2 jr garantie geven op eendere welke tweedehandswagens , ook op een oldtimer

Dus als ik het allemaal een beetje begrijp , kan ik mijn verhaal bij de rechtbank doen

Het is helemaal niet mijn bedoeling om het onderste uit de kan te halen , maar dit is toch een beetje te gortig om zomaar te laten gebeuren , dacht ik

Franciscus

#12 , 18 dec 2013 21:46

garantiewetgeving toch eens goed lezen
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

' In de staat waarin hij zich bevind en GEKEND door de koper' .... en u zegt zelf dat u iets van oldtimers kent.....

wilmar
Topic Starter

#13 , 18 dec 2013 22:05

garantiewetgeving toch eens goed lezen
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

' In de staat waarin hij zich bevind en GEKEND door de koper' .... en u zegt zelf dat u iets van oldtimers kent.....
Ik ken wel iets van oldtimers maar dat wil nog niet zeggen dat ik een helderziende ben die alle verborgen gebreken kan opmerken ,,, zeker niet als ze door een vriendelijke garagist op een misleidende wijze worden verborgen

Opmerkelijk was ook dat mijnheer niet aanwezig was bij de overhandiging van de sleutels

Enfin ,,, we kunnen nog wel even doorzeuren. ,,, ik wilde alleen maar weten wat mijn rechten zijn en die weet ik nu wel een beetje denk ik , bedankt

wilmar
Topic Starter

#14 , 18 dec 2013 22:06

Iedereen bedankt voor de nuttige informatie ,, ik ga deze zeker gebruiken

Grt

Franciscus

#15 , 18 dec 2013 22:28

Consumentenrecht is bedoeld om consumenten te beschermen tegen professionelen.
Een verbintenis - overeenkomst op papier met bepaalde teksten (contract) hebben juridisch ook hun belang wat betreft zichtbare - te ziene - en verborgen gebreken.
Een verkoopovereenkomst houdt in dat er een document is ... bv een factuur waarop algemene voorwaarden van toepassing (kunnen) zijn.

Wat verzekeringsbijstand betreft ...meestal dekt die GEEN contractuele overeenkomsten.

Terug naar “Consumenten Koop”