Garantie ook op verlichting?

sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

Garantie ook op verlichting?

#1 , 08 nov 2007 16:39

Wij vragen ons af of de 2 jaar wettelijk verplichte garantie ook geldt op verlichting?Wij hebben grondinbouwspots aangekocht en nu blijken die defect.De lampjes zelf zijn niet vervangbaar dus de hele spot moet vernieuwd worden.Ze zijn pas enkele maanden oud.Bovendien is hetzelfde type en model niet meer te verkrijgen..
Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
master in law
Berichten: 55

#2 , 09 nov 2007 11:45

Beste,

Die twee jaar is van toepassing op de consumentenkoop , dus ja.
damihi factum dabo tibi ius

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 10 nov 2007 10:20

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :5° ‘GARANTIE’: elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame.Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat u met ‘wettelijk verplichte garantie’ niet voornoemde GARANTIE bedoelt.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...”(B.W.).

Dit ‘bewijs van het tegendeel’ is door de VERKOPER te leveren.

“Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in...”(B.W.).

Maan de verkoper aangetekend aan het gebrek te verhelpen op de wijze en binnen de redelijke termijn gesteld in die brief.Deel hem daarin mee dat bij in gebreke blijven na die termijn u de zaak aanhangig maakt bij de rechtbank en handel ernaar.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht of rechtbank van koophandel.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”