problemen met nieuwe auto

mgtdke
Topic Starter

problemen met nieuwe auto

#1 , 10 okt 2007 17:28

Ik richt me tot u met de volgende vraag ,na enige verduidelijking:
in juni 2007 kocht ik een nieuwe auto,na enkele weken stelde ik een penetrerende reuk vast .Na kontrole ,door de dealer van de wagen ,bleek dat de isolatie aan passagierszijde nat was.Men beschuldigde mij van nalatenschap door een raam te laten openstaan.Na zogezegde herstelling kreeg ik de auto terug .Groot was mijn verbazing toen enkele weken later de isolatie terug nat was.Om het verhaal kort te schetsen :Men heeft nogmaals een lekkage gevonden en zogezegd hersteld en mondeling toegegeven dat er een fabricagefout was.
Nu vandaag stel ik weer vast dat er waterinsijpeling heeft plaatsgevonden.ik vrees dat hert verhaal nog niet ten einde is dus
nu mijn vraag:hoe kan ik de ontbinding van de koop verkrijgen of een nieuwe auto.Regelmatig heb ik de vraag gesteld aan de dealer en de klantendienst van het merk maar ik krijg geen reactie.
wat moet ik doen?Nogmaals de herstelling laten uitvoeren?De auto heeft al meer dan vier weken in de garage gestaan.
mvg
Jacques

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 okt 2007 11:08

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dit ‘bewijs van het tegendeel’ is door de VERKOPER te leveren.

“Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...”(B.W.).

Vermits herstelling blijkt te falen,maan de verkoper aangetekend aan de nieuwe auto te vervangen of de overeenkomst te ontbinden,binnen een redelijke termijn daarin door u te bepalen.Deel hem daarin mee dat bij in gebreke blijven na die termijn u de zaak aanhangig maakt bij de rechtbank en handel ernaar.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

mgtdke
Topic Starter

#3 , 12 okt 2007 15:59

Bedankt J.Demoor voor de respons en goede raad :D .
Testaankoop gaat een email verzenden naar dealer en inporteur om zodoende druk uit te oefenen.Zij garanderen geen succes.
Wel de raad gekregen, via advocaat ,een procedure te starten tot ontbinding van de koop.
Wat staat de consument toch zwak :x
Mijn wagen heeft sinds aankoop 13/07/07 reeds 26 dagen in de garage gestaan.Als je met de auto rijdt is de stank niet te harden(isolatie die nat wordt) en krijg je hoofdpijn.
mvg

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”