Zware kosten na commerciele garantieperiode

Escfactory
Topic Starter
Berichten: 1

Zware kosten na commerciele garantieperiode

#1 , 21 sep 2007 22:47

Ik ben eigenaar van een Renault Megane CC, nieuw aangekocht in maart 2004.

De commerciele garantie periode was 2 jaar. Gedurende deze 2 jaar is het voertuig tot 7x toe voor verschillende defecten hersteld, telkens onder garantie.

Nu is de wagen 3,5 jaar en heeft hij 110 000 km (voor een diesel, valt dit mee).

Vorige week viel de wagen plots stil en deed niets meer. Nu blijkt dat de garage weinig kan antwoorden over de schade en de kosten. Volgens hen gaat het om een gebarsten injectiepomp , een probleem dat een hele tijd aan de gang is, waardoor heel wat onderdelen van de motor zijn ondergespoten met brandstof en naar de vaantje zijn. De herstelfactuur zou een paar duizend euro bedragen.

Gedurende de garantieperiode zijn de herstellingen in een erkende garage gebeurd, de enige onderhoud tot hier toe na de garantieperiode werd in een niet Renault garage gedaan. (wel stempel in onderhoudsboekje). NU verschuilt Renault zich daarachter om geen tussenkomst te moeten doen.

Garagisten die ik over mijn probleem aanspreek zijn het erover eens dat dergelijke breuk uitzonderlijk is voor een wagen van die leeftijd en met dat aantal kilometers.

Intussen staat de wagen al één week stil in de garage, weet ik nog steeds niet hoeveel de kosten precies gaan zijn en wat de oorzaak van de schade is.

Het enige waarmee men zwaait is dat ik geen aanspraak kan maken op garantie.

Wat kan ik ondernemen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 sep 2007 10:28

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :5° ‘GARANTIE’: elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame.Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek dus vooraf zorgvuldig de tekst van uw garantiebewijs en de daarmee in de samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.

Onafhankelijk van voornoemde ‘garantie’ geldt : “Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :..4° het de kwaliteit en de prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijker wijs mag verwachten...”(B.W.).

‘Gedurende deze 2 jaar is het voertuig tot 7x toe voor verschillende defecten hersteld‘ KAN geacht worden voornoemde kwaliteit niet te bezitten.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van TWEE jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt OPGESCHORT tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking...§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.”(B.W.).

Onderzoek of rekening houdend met de opschortingen de termijn van twee jaar overschreden is.

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.”(B.W.).

Indien u zich hierop beroept dan dient u te BEWIJZEN dat de gebreken reeds bestonden bij de levering van het voertuig.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

aksenters
Berichten: 8

#3 , 26 sep 2007 16:29

www.problemcar.nl
Misschien zijn er nog met een dergelijk probleem en dan is het misschien een verborgen gebrek.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”