Hoge herstellingskosten auto , verzuim garage ?

Chanta
Topic Starter

Hoge herstellingskosten auto , verzuim garage ?

#1 , 23 aug 2007 14:47

Graag had ik willen vernemen welke onze rechten zijn in volgende vervelende situatie:

betreft: BMW 318 - 5 jaar

onderhoud steeds gebeurd bij officiele BMW garage

vorige maand: groot onderhoud , alles in orde voor vertrek verlof

week voor vertrek: raar geluid in motor, dus terug binnen in garage..

diagnose: motor stuk door niet genoeg olie !!! ? 8000 kosten !!!

Volgens mij ligt de schuld bij de garage. Deze wordt toch verondersteld
alles goed na te checken bij een groot onderhoud, en zeker als de klant
vraagt van de auto klaar te maken voor een grote trip..
In de computer van de BMW garage kunnen ze alle onderhoudsbeurten
na checken. Nooit heeft een andere garage aan deze auto gesleuteld.

Garage wacht nu op toelating van ons om reparatie uit te voeren.

Wat moeten we doen?
laten uitvoeren , en daarna faktuur betwisten?
of nu al betwisten?

dank om ons vlug goede raad te geven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
oldie69

#2 , 23 aug 2007 15:52

diagnose: motor stuk door niet genoeg olie !!! ? 8000 kosten !!!
Ik zou eerst advies inwinnen in een andere garage. 8000? kosten vind ik nogal aan de hoge kant en hoe kunnen ze weten dat de schade voortkomt door te weinig olie op de motor te doen. Als de schade binnenin de motor is, kan je de schade enkel bepalen door de motor te openen.

Een revisie van de huidige motor, afhankelijk van de schade, zou ik schatten op 2000 tot 2500?, of je zoekt een goede motor van een ongevalwagen. Voor het uithalen en terug inbouwen van de motor mag je een dag werk rekenen en het uurloon moet uithangen in de garage.

Indien je de schuld bij de garage wilt leggen, zou je best een expert aanstellen op jouw kosten en met diens advies kan je de garage (als de schuld bij hen ligt) verantwoordelijk stellen. Je mag je dan wel verwachten aan een tegenexpertise van een expert aangesteld door de garage. Indien deze niet tot een akkoord komen, kan eventueel een onafhankelijke expert aangesteld worden, wiens besluit de doorslag zal geven. Maar dan zijn we alweer enkele maanden verder.

Chanta
Topic Starter

#3 , 23 aug 2007 16:32

Bedankt voor vlugge antwoord.

Ik was wel vergeten te zeggen dat ze de moter al geopend hebben ... en inderdaad dat was een dag werk!
Nu zeggen ze dus dat het komt door te weinig olie.

Vermits de motor openligt , kunnen we geen advies meer inwinnen in een andere garage..

Waar kan ik een expert vinden? Kan dat eventueel via rechtsbijstand van de verzekering?

Dank

Reclame

Chanta
Topic Starter

#4 , 23 aug 2007 16:33

Ik was wel vergeten te zeggen dat ze de moter al geopend hebben ... en inderdaad dat was een dag werk!

Vermits de motor openligt , kunnen we geen advies meer inwinnen in een andere garage..

Waar kan ik een expert vinden? Kan dat eventueel via rechtsbijstand van de verzekering?

Dank

Help_wanted

#5 , 23 aug 2007 16:50

Dank
Dit is een van de meest klassieke dossiers van de rechtsbijstandsverzekeringen... Contacteer als de bliksem je verzekeringsmakelaar, of bij gebrek daaraan, rechstreeks je rechtsbijstandsverzekeraar. Zij zullen u met raad en daad bijstaan.

Hou je ons op de hoogte?

Chanta
Topic Starter

#6 , 23 aug 2007 17:27

Ok dank u!

wordt vervolgd....

Chanta
Topic Starter

#7 , 15 okt 2007 20:48

Zoals beloofd: het vervolg en het einde.. we rijden terug sinds vorige week....met een andere wagen!

Ik volgde uw raad, en ging hulp zoeken bij de rechtsbijstand.
Alles leek heel goed te beginnen.
Een expert werd naar de BMW garage gestuurd, welke een prachtig verslag samen met foto's van de opengelegde motor, maakte.
Volgens hem moest gewoon de krukas vervangen worden en meer niet.
Maar zo dacht de garage niet, en zij gingen hiermede niet akkoord.
De motor werd volledig gedemonteerd en naar een inspectiebedrijf gebracht, om hun oordeel te kennen. Dit bedrijf zag ook niet echt welk het probleem was, en stelde voor gewoon de motor volledig te reviseren voor € 2920 excl btw, en dit zonder garantie!
De BMW garage bleef erbij dat het een smeringsprobleem geweest is uit het verleden.. zelfs al doe je het groot onderhoud regelmatig, toch moet je tussen 2 onderhoudsbeurten het niveau blijven controleren...Dus zij troffen geen enkele schuld!
De expert bleef erbij dat er niets mis was met de motor, maar BMW wilde
niet naar hem luisteren. Dus, ik begrijp echt niet welke rol een expert heeft?! Hij heeft tóch niets te zeggen!!
Uiteindelijk hebben we geopteerd om op het eerste voorstel van de garage in te gaan : de wagen in te ruilen voor € 4000 , min de uren aan herstellingskosten ( !!) ( gezocht om niets te vinden!) met als voorwaarde een andere wagen in die garage te kopen.
Ja, we hebben dat gedaan! We stonden al meer dan 2 maanden verder.We hadden geen keus. Het zag er niet naar uit dat de motor ging hersteld worden, en we kregen toch geen waarborg.
Wat geleerd?
Koop nooit een BMW als partikulier! De herstellingskosten zijn onbetaalbaar in BMW garage!

Help_wanted

#8 , 15 okt 2007 22:57

De garage is niet gebonden aan het oordeel van JOUW expert.
Moest dit een gerechtsdeskundige (aangeduid door de rechtbank), of arbitragedeskundige (3de expert overeengekomen tussen uw eigen expert en de expert van de garage) dan is de beslissing wel bindend.

Als deze minnelijke oplossing voor jou geschikt is, dan heeft de rechtsbijstand zijn job gedaan... Wilde je er verder in gaan (arbitrage of via het gerecht), dan kon het resultaat misschien helemaal anders zijn... Het resultaat ging echter wel niet voor vandaag of morgen zijn.

Een ervaring rijker zeker?!

Mvg

Chanta
Topic Starter

#9 , 16 okt 2007 09:26

Ja inderdaad , ik heb geleerd dat ge toch maar heel klein zijt tegenover zo'n grote garage!
De tussenkomst van de expert heeft misschien niet effectief geholpen, maar we hebben toch onze tanden laten zien!
En, inderdaad , we wilden zo vlug mogelijk terug kunnen rijden, we konden ons niet meer tijd permiteren, daarom deze beslissing.

Bedankt in ieder geval voor de duidelijke uitleg.

mvg

Michel Moto

#10 , 11 okt 2008 03:14

Beste, spijtig dat ik dit zo laat lees.
Je had eigenlijk direct een aangetekend schrijven moeten sturen.
Gericht aan BMW Belgium, klantendienst.
Elke invoerder van gelijk welk merk stuurt direct een kopie naar de dealer van uw schrijven en zal meer uitleg verwachten.
Je kan daar rustig in zetten als er geen gevolg wordt gegeven aan uw klacht dat u niet zal twijfelen hiermee verder te gaan.
Het zij juridisch en/of de media.
Ze zullen snel zijn om te reageren, dat is het laatste dat een constucteur nodig heeft. Op de rechtbank krijgt u altijd gelijk!
Tenzij het een geweten gebrek was door u.
Maar dan had de verdeler u moeten inlichten over het olie gebruik van uw voertuig, op de factuur vermeld en door u te laten handtekenen.
Daar boven op, gelezen en goedgekeurd ook geschreven.
Als garagehouder ben je verplicht een aanneembare tijd garantie te geven op herstellingen, een telefoontje had het minste geweest.
Het is uw auto u zal zelf wel beslissen wat daar aan gedaan wordt ja dan neen.
Mijn excuses voor de late reactie, hoop u toch verder geholpen te hebben.
Met sportieve groeten.

Terug naar “Consumenten Koop”