vraag aangaande offerte

paulus4605
Topic Starter

Re: vraag aangaande offerte

#31 , 20 mar 2012 16:43

Beetje laat advies (dat ik hier al meermaals gegeven heb), maar ik laat in een offerte steeds opnemen dat de uiteindelijke factuur maximum 10% hoger is dan de offerteprijs. Als een aannemer / leverancier / ... hier niet mee akkoord gaat, teken ik niet..
Bedankt voor de tip is er een die ik erin moet houden, heb nog meer renovatie werken te doen.

Een onderdeel van deze firma doet ook nog in renovatiewerken, waar we het ook nog over gehad hebben, dus als hij het een beetje slim had gespeeld had hij er een klant bijgehad(en dan spreek ik hier over vervangen van alle ramen en deuren, plus renovatie van het dak(deze kost wordt geraamd op +/- 68000€) maar gezien de manier waarop hij hier tewerk is gegaan bedank ik voor de eer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#32 , 22 mar 2012 09:16

Kan je het niet op een akkoordje gooien? Als hij de extra kosten laat vallen, krijgt hij de opdracht ivm de ramen en deuren? Tenzij je uiteraard helemaal niet meer met deze partij wil werken (waar ik wel zou kunnen inkomen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

paulus4605
Topic Starter

#33 , 22 mar 2012 09:22

dat was in eerste instantie ook de bedoeling maar gezien de "soepele" afwerking van zijn administratie denk ik niet dat ik nog gebruik ga maken van zijn diensten.

ps kan je me een voorbeeld geven van de clausule van 10% waar je het eerder overhad

alvast bedankt

Reclame

Gebruiker21

#34 , 22 mar 2012 10:07

dat was in eerste instantie ook de bedoeling maar gezien de "soepele" afwerking van zijn administratie denk ik niet dat ik nog gebruik ga maken van zijn diensten.

ps kan je me een voorbeeld geven van de clausule van 10% waar je het eerder overhad

alvast bedankt
Ik laat het er zo gewoon bij zetten: "De uiteindelijke factuurprijs exclusief BTW kan maximaal 10% hoger liggen dan de offerteprijs exclusief BTW". Op gedrukte offertes laat ik het er bijdrukken, niet bijschrijven, zodat er achteraf geen discussie kan bestaan van "jamaar die clausule heeft de klant er achteraf zelf bijgeschreven". Op offerten die door de aannemer / leverancier geschreven worden, laat ik het hem of haar het er zelf bijschrijven, zodat dit toch in het handschrift is van de aannemer / leverancier.

Hou er wel rekening mee dat er aannemers zijn die dit niet zullen willen opnemen. Maar ik ga er vanuit dat zo iemand dit niet wil tekenen omdat hij zelf niet deftig zijn kosten kan inschatten. En als die persoon dan een inschattingsfout maakt, aan wie gaat hij die dan factureren? Juist... 'k Heb zo iemand gehad die kwam kijken om een badkamer te betegelen. Maakte een offerte op. Ik vroeg hem hoeveel de factuur van de offerte zou kunnen afwijken. Antwoord: "Goh, echt niet veel. Normaal zitten we er hooguit een paar tientallen euro's naast." Toen ik dan zei: "OK, kan je op de offerte dan ook even vermelden dat de factuurprijs maximum 10% hoger kan liggen dan de offerteprijs." bekijk deze persoon me even raar en vroeg "Geloof je me niet, misschien?". Ik zei dat ik hem zeer zeker geloofde, maar dat ik toch lievern zo'n dingen op papier heb. Hij ging ervoor zorgen zei hij. Nooit een offerte meer van gekregen. De opdracht is uiteindelijk naar een andere betegelaar gegaan die kwa prijs in de buurt lag, en deze clausule zonder probleem wou opnemen. Uiteindelijke facturatieprijs was een kleine 20 € hoger, dacht ik. Perfect binnen budget, dus.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

paulus4605
Topic Starter

#35 , 22 mar 2012 10:19

hoe dek je je dan in dat de aannemer niet per definitie de 10% extra op zijn eindfactuur zet?

Gebruiker21

#36 , 22 mar 2012 10:51

hoe dek je je dan in dat de aannemer niet per definitie de 10% extra op zijn eindfactuur zet?
Niet. Bepaal op voorhand wat de maximum prijs is die je voor een bepaalde klus wil betalen, trek daar 10% af en dat is de offerteprijs die je wil bereiken. In het beste geval is de factuur uiteindelijk 10% goedkoper dan wat je in gedachten had, in het slechtste geval betaal je effectief de maximumprijs die je op voorhand wou betalen. Niets belet je uiteraard om een kleiner percentage overeen te komen met de aannemer. Maar 10% lijkt me redelijk voor beide partijen.

Maar je loopt in ieder geval niet meer het risico dat je meer moet betalen dan de prijs die je uiteindelijk in gedachten had. Hou er ook wel rekening mee dat een offerte steeds gedetailleerd genoeg is. Ik heb al van een collega vernomen dat een annemer onder een offerte trachtte uit te komen door te beweren dat bepaalde werken helemaal niet in de offerteprijs zaten. (Was iets van het leggen van een vloer, dacht ik. Egalisatiewerken zaten in de offerte in, zo was mondeling meegedeeld, maar dit stond niet expliciet op de offerte. Achteraf beweerde de aannemer dat die egalisatiewerken helemaal niet zo afgesproken waren en dus apart te factureren. Spreek dus niets mondeling af, maar laat alles gedetailleerd op de offerte zetten!)

paulus4605
Topic Starter

#37 , 22 mar 2012 12:06

Bedankt voor de tips

paulus4605
Topic Starter

#38 , 26 mar 2012 06:51

wanneer kan ik deze firma aansprakelijk stellen voor het ingebreke blijven van een correcte afwerking van de omheining?
De omheining is tijdelijk afgewerkt met de leggers om ons in staat te stellen om onze paarden in onze wei te zetten, ik heb nu al 2 mails gestuurd met de vraag wanneer de omheining definitief afgewerkt wordt, helaas blijven deze mails blijven onbeantwoord.
Wanneer maak ik een redelijke kans om zelf de werken te beeindigen rekening houdend met de voorwaarden die in het contract vermeld staan?

Algemene factuurvoorwaarden
1) Algemeen
Bij bestelling aanvaardt de koper te contracteren volgens onderhavige
bepalingen, waarvan slechts afgeweken kan worden mits uitdrukkelijk en
schriftelijk akkoord van de Firma.
2) Annulatie
Ingeval van loutere annulatie van de overeenkomst door de koper, zal deze
een schadevergoeding dienen te betalen aan de Firma. ten belope van
50 % op de waarde van de bestelde goederen te vermeerderen met een
forfaitair bedrag gelijk aan 20 arbeidsuren op de eventueel uit te voeren
werken met een algemeen minimum van 200 EUR.
3) Betalingsvoorwaarden
Alle facturen zijn contant betaalbaar aan de maatschappelijke zetel
en dit zonder afhoudingen op de vastgestelde prijs.
Indien voor de leveringsdatum de BTW wijzigingen ondergaat, wordt de
totale prijs in dezelfde mate aangepast. Behoudens andersluidende bepaling
zijn de transportkosten niet inbegrepen in de vooropgestelde prijs.
4) Wanbetaling
Niet-betaling van een factuur op de vervaldag, brengt van rechtswege en
zonder ingebrekestelling de verplichting mee ten laste van de koper een
bijkomende schadevergoeding voor de berokkende administratieve overlast
en bedrijfsstoornis te betalen die zal gelijk zijn aan vijftien procent
(15 %) van de hoofdsom met een minimum van 200 EUR. Onder dezelfde
voorwaarden zal een intrest aangerekend worden op het nog verschuldigde
bedrag van 9,5 %/jaar en dit vanaf de vervaldag. Ingeval de klant zou
nalaten de eventuele tussentijdse facturen correct te betalen heeft de
Firma. het recht om de voortzetting van de werken te schorsen,
totdat alles correct werd betaald.
5) Modaliteiten en verantwoordelijkheden
1.Alle klachten en opmerkingen moeten op straffe van het verval van het
protest binnen de acht werkdagen na de levering en/of uitvoering der
werken worden gemeld aan de uitbatingszetel bij
wege van een ter post aangetekende brief. Na deze periode van acht
werkdagen worden de leveringen en/of uitvoeringen beschouwd als zijnde
aanvaard, onverminderd de eventuele garantiebepalingen.
2. Niet door de Firma. geplaatste goederen reizen op risico van de
koper.
3.De Firma. behoudt zich het recht voor om haar verplichtingen en
rechten voortvloeiende uit voorliggende overeenkomst over te dragen aan
een derde.
4. Geen enkele objectieve productaansprakelijkheid kan de Firma ten
laste gelegd worden aangezien hij niet de fabrikant is van de door hem
geleverde en/of geplaatste goederen/producten.
5. Worden als gevallen van overmacht beschouwd die de opschorting van de
uitvoering der overeenkomst tot gevolg hebben: oorlog, onlusten, totale of
gedeeltelijke staking, lock-out,onwerkbaar weer en vorst.
6.Oplevering dekt alle zichtbare gebreken en eventuele niet-conformiteit.
De partijen zien af van opleveringsformaliteiten. De inbezitneming van het
werk, na beëindiging der werken, geldt als goedkeuring, behoudens geldige
betwisting (zie 2).
Elke poging tot herstel door de opdrachtgever brengt rechtsverwerking
mede. In geval de Firma. tot herstelling overgaat gebeurt dit steeds
onder voorbehoud van alle recht en zonder nadelige erkentenis
.
7.Voorzieningen als water en elektriciteit worden door de
koper/opdrachtgever gratis ter beschikking gesteld van de Firma.
8.Eventuele meerwerken of bijkomende werken worden slechts uitgevoerd na
voorafgaandelijke schriftelijke overeenkomst. Voor betaling zie 4

9.Werfpubliciteit wordt door de opdrachtgever gratis toegestaan.
10.De vertraging in de uitvoering van de opdrachten geeft de opdrachtgever
geen recht op enige schadevergoeding of vernietiging van de opdracht.
11.Alle aanbiedingen/offertes zijn geheel vrijblijvend en blijven geldig
voor 15 dagen. Een bestelling heeft slechts bindende kracht wanneer zij
schriftelijk werden aanvaard.
6) Bevoegdheid
Ingeval van betwistingen zijn enkel de Rechtbanken van het gerechtelijk
arrondissement Gent bevoegd of in voorkomend geval het Hof van Beroep te
Gent.

Aangaande punt 8 kan ik alleen maar zeggen dat ik nooit geen schriftelijke overeenkomst gekregen heb om de meerwerken aan te kondigen.

Gebruiker21

#39 , 26 mar 2012 08:51

Het gaat wel niet echt om meer"werken", maar om meer "materiaal" om de werken die reeds afgesproken waren, te kunnen uitvoeren.

paulus4605
Topic Starter

#40 , 26 mar 2012 09:02

ok, maar dan blijft de vraag bestaan wat kan ik doen als deze firma nogsteeds in het stilzwijgen gehuld blijft? wat is een redelijke termijn om hem officieel in gebreke te stellen?

paulus4605
Topic Starter

#41 , 03 apr 2012 12:11

IK heb gisteren een aangetekend schrijven naar deze firma gestuurd met de eis om de werken voor 15 april af te werken, indien dit niet het geval is zal ik genoodzaakt zijn andere oplossingen te zoeken. dus afwachten op dit moment.

Gebruiker21

#42 , 03 apr 2012 14:57

Bedankt voor de update. Ik ben wel geïnteresseerd hoe dit afloopt. Laat het zeker weten!

paulus4605
Topic Starter

#43 , 10 apr 2012 20:24

vraag?
Tot op heden geen reactie ook als ik via de e tracker van De post kijk zie ik dat bij mijn aangetekende zending "geen informatie" vermeld wordt.
Wat zijn mijn opties als hij helemaal niet reageert?
alvast bedankt voor jullie suggesties

paulus4605
Topic Starter

#44 , 18 apr 2012 08:14

Vandaag naar de post gebeld met de vraag of ze meer informatie kunnen verschaffen over het aangetekend schrijven aangezien ik tot op heden nog geen reactie van de firma heb mogen ontvangen.
Hoe zit het nu wettelijk in elkaar? ik heb een aangetekend schrijven gestuurd en hem de tijd gegeven tot 15 april om zijn zaken op orde te zetten.
Nu is deze periode verstreken, wil dit zeggen dat ik nu zonder extra kosten de overeenkomst verbreken of moet ik andere stappen ondernemen om er zeker van te zijn dat ik niet nog een afrekening van zijn kant kan verwachten?
alvast bedankt voor jullie reactie in deze

bartvdv

#45 , 18 apr 2012 08:30

Ik denk dat je best een keer langsloopt bij een advocaat met al je documentatie om een en ander door te praten. Zo'n eerste gesprek over de mogelijkheden hoeft niet veel geld te kosten. Dan heb je meteen ook concreet advies. Voorlopig kan je zelf niet echt nog iets doen.

Terug naar “Consumenten Koop”