zonnepanelen - wespennest

phantomtwister
Topic Starter

zonnepanelen - wespennest

#1 , 17 aug 2011 11:20

Vandaag gingen ze onze zonnepanelen leggen, maar ze zijn moeten stoppen omdat er wespen onder de pannen zaten.
Ze hebben natuurlijk wat uren verloren hierdoor.

Kan ik hierdoor een meerprijs moeten betalen op een faktuur met afgesproken prijs voor levering en plaatsing?
Ik zie nergens iets op de faktuur hierover.

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TTom

#2 , 11 sep 2011 11:09

Wij hadden iets soortgelijks aan de hand en hebben gewoon voet bij stuk gehouden dat we niet meer betaalden omdat er vooraf een expert van hen langs geweest is om de situatie te bekijken. Dat wil zeggen dat hij een prijs gemaakt heeft voor de situatie zoals deze was. Hier zijn ze overigens twee dagen verloren zonder dat dit ons een meerkost opleverde. Ik vermoed dat dit soort situaties ook wel ingecalculeerd zitten in de totale prijs. Elke aannemer weet dat zijn werken mogelijk de snelst mogelijke deadline niet halen wegens onvoorziene omstandigheden en houdt daar bij zijn prijsbepaling en planning rekening mee. Een paar uur verlies lijken me niet zo'n drama.

ganapathi tantra

#3 , 12 sep 2011 17:29

Wij hadden iets soortgelijks aan de hand en hebben gewoon voet bij stuk gehouden dat we niet meer betaalden omdat er vooraf een expert van hen langs geweest is om de situatie te bekijken. Dat wil zeggen dat hij een prijs gemaakt heeft voor de situatie zoals deze was. Hier zijn ze overigens twee dagen verloren zonder dat dit ons een meerkost opleverde. Ik vermoed dat dit soort situaties ook wel ingecalculeerd zitten in de totale prijs. Elke aannemer weet dat zijn werken mogelijk de snelst mogelijke deadline niet halen wegens onvoorziene omstandigheden en houdt daar bij zijn prijsbepaling en planning rekening mee. Een paar uur verlies lijken me niet zo'n drama.

Ik denk niet dat uw éénmalig verhaal en einde een voorbeeld kan zijn voor een veralgemeende manier van werken.
Dergelijke voorvallen zoals wespenesten vallen wel degelijk buiten de normale voorwaarden van een aannemingskontrakt.
Daar is al voldoende rechtspraak over geweest met evenveel precedenten. Bovendien bestaat er zelfs regelgeving dit bepaalde
situaties wel degelijk bepaald waarop aannemers van welk vak ook duidelijk recht hebben op meerprijzen.
Dat u insinueert dat dergelijke voorvallen zowieso worden extra vooraf ingecalculeerd doet mij sterk vermoeden dat u helemaal
niks afweet van de prijsstelling voor een opdracht of offerte berekening van een aannemingsopdracht.
Het is aan de aannemer in kwestie hoe hij dit soort situaties oplost.
uw voorbeeld met betrekking tot het langskomen van een expert is in dit soort situaties nogal bij de haren getrokken. Een wespenest
kan zich installeren over het weekend heen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

4ringsdude

#4 , 13 sep 2011 11:58

het verdelgen van een wespennest kost 35€ en de brandweer komt normaal gezien binnen de 2 u. Dus in het slechtste geval 3u verloren.
Ik ben van mening dat als een aannemer gaat liggen vitten omdat hij 3u langer nodig heeft dan voorzien hij niet echt goed bezig is. Het is in ieder geval geen service naar de klanten toe.

Ze zijn hier net zonnepanelen aan het plaatsen en heb het gevraagd... en die zeiden dat dit kan gebeuren maar dat het geen effect heeft op de aflevering noch op de prijs (tenzij ze niets meer kunnen doen en dus voor de rest van de dag werkloos zitten toe te kijken.) maar voor een uurtje of 2... ze kunnen verdere voorbereidingen treffen. Maar wat hij ook zei vond ik goe... een wespennest zie je aan de wespen die aan en af vliegen. Als wij dit zien als we een dak op gaan, dan bellen we direct de centrale om te zien of we nergens anders in de buurt kunnen starten en ook de brandweer om te weten of ze direct kunnen komen.

De aannemer hier houd daar dus wel degelijk rekening mee zei hij.

Een ongeval op de baan is ook een onvoorziene omstandigheid: dus als plaatsers dan 4u te laat bij u aankomen en dus 4u langer moeten werken zou het in uw logica ook de klant zijn die het moet betalen want dit is toch ook een onvoorziene omstandigheid.

Nee hier primeert het gezond verstand. En als het bedrijf een naam heeft hoog te houden zullen ze dat zeker ook doen... hun gezond verstand gebruiken.

ganapathi tantra

#5 , 13 sep 2011 17:01

Gezond verstand wil ook zeggen de regels volgen.

1. Een wespennest zit op UW !!! dak en niet op dat van iemand anders. Een vergelijking doortrekken met een ongeval op de autostrade is totaal niet van toepassing gezien er geen enkel maar dan ook geen enkel verband bestaat tussen het ongeval en het dak. Met zo'n nest is dat wel even anders.
2. Net alsof iemand van een bedrijf gaat toelaten om ergens 2 uur op een ander te gaan werken en dan terug te keren.
3. De meeste bedrijven zullen idd een oponthoud waar ook een klant niet echt iets kan aan doen niet doorrekenen. Tenzij de kosten exessief zijn bijvoorbeeld een speciaal transport. Maar daar gaat het ook niet om.
De TS vraagt OF hij iets kan verwachten. En volgens de regels kan hij idd wel iets verwachten en zal hij daar als het bedrijf dat wel wenst niks kunnen tegen doen.
Dat zijn nu éénmaal de regels en die zijn objectief. Een aannemer houd idd wel rekening met een aantal risicofactoren maar dat zijn factoren die eigen
zijn aan de uitvoering van de job. Zoals bijvoorbeeld een dorpel die kan breken bij uitbraak en gewenste herplaatsing. File- kosten door ongeval zitten daar niet bij en kunnen ook niet verrekend worden aan de klant. Maar zodoende zal een bouwheer zichzelf natuurlijk wel op kosten gaan jagen. Dus ja de prijzen zijn de afgelopen jaren ook fel gestegen omdat de particuliere markt denkt en veronderstelt dat alles maar dan ook alles maar moet voorzien zijn. En je kan er dan ook van uitgaan dat door dergelijke denkpistes in een prijs ongeveer 10 % aan onvoorzienigheden zit.
Ik bespreek dan ook liever een aanbieding tot in detail over de inhoud en wat ik krijg voor mij geld dan alleen te kijken naar de prijs en te veronderstellen dat alles er wel in zit. Want als je zo denkt dan ben je gegarandeert 10 % slechter af
Er verder vraag ik mij af of een service echt een service kan worden genoemd omdat het dan maar voor niks is of moet . Service is voor mij nog altijd iets komen doen nadien waar voor beide partijen niet aansprakelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het extra afregelen van een deur zoveel maanden nadien omdat het gebouw zich heeft gezet.
En voorlopig is het nog altijd zo dat alleen de zon op gaat voor niks maar ook dat blijft niet eeuwig duren. Ergens betaald iemand de rekening. En dat is
wat ik bedoel met die 10 %
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Consumenten Koop”