Reizen

Frans
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Waregem

Reizen

#1 , 21 dec 2005 17:17

In september moesten wij onze reisbestemming naar New Orleans veranderen wegens de overstromingen. Dit kostte 10 ? per persoon administratiekosten, doch de reis zelf was goedkoper en daarvoor kregen we van American Airlines 4 stuks "agent refund vouchers" van 46 $/stuk.
Nu blijkt dat die vouchers slecht 1 jaar geldig zijn en alleen kunnen gebruikt worden bij een volgende reis met AA en alleen door onszelf.
De stelling van American Airlines is : "Omdat zij niet kunnen verantwoordelijk gesteld worden voor die overstromingen (sic !!) zijn deze vouchers niet refundable.
Onze vragen: Is dit een gangbare, aanvaardbare praktijk ??
Wat zijn onze middelen om onze centen terug te krijgen ?? (Wij zijn niet van plan om binnen het eerste jaar nog te vliegen met AA.)
Bij voorbaat dank voor Uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2005 21:52

16 FEBRUARI 1994. - Wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling

Art. 14. ? 1. Indien de reisorganisator, v??r de aanvang van de reis, het contract verbreekt wegens een niet aan de reiziger toe te rekenen omstandigheid, heeft de reiziger de keuze tussen :
[...]
2? ofwel de terugbetaling, zo spoedig mogelijk, van alle door hem op grond van het contract betaalde bedragen.
? 2. De reiziger kan eveneens, in voorkomend geval, aanspraak maken op een schadeloosstelling voor het niet-uitvoeren van de overeenkomst, tenzij :
[...]
b) de annulering het gevolg is van overmacht, waaronder overboeken niet is begrepen. Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.

Ik begrijp dit als volgt:

Je hebt altijd recht op terugbetaling van wat je betaalt hebt. Als er overmacht is heb je geen recht op een bijkomende schadevergoeding.

Dit alles natuurlijk onder voorbehoud dat niet jij, maar de reisorganisator de reis geannuleerd heeft.

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 22 dec 2005 22:45

Mijns inziens is art. 14 van de Wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling (16 feb. 1994) NIET van toepassing!

Het contract werd niet verbroken...het werd gewijzigd...art. 13. van diezelfde wet,...

Indien, v??r de aanvang van de reis, een van de wezenlijke punten van het contract niet kan worden uitgevoerd, dient de reisorganisator de reiziger zo spoedig mogelijk, en in elk geval v??r de afreis, daarvan op de hoogte te brengen en hem in te lichten over de mogelijkheid het contract te verbreken zonder kosten, tenzij hij de door de reisorganisator voorgestelde wijziging aanvaardt.
De reiziger dient zo spoedig mogelijk, en in elk geval v??r de afreis, de reisbemiddelaar of de reisorganisator van zijn beslissing in kennis te stellen.
Zo de reiziger de wijziging aanvaardt, dient er een nieuw contract of een bijvoegsel bij het contract te worden opgesteld waarin de aangebrachte wijzigingen en de invloed daarvan op de prijs worden medegedeeld.
Zo de reiziger de wijziging niet aanvaardt, mag hij de toepassing vragen van artikel 14.

De reiziger heeft (gevlogen, naar een andere,goedkopere bestemming) wel degelijk de wijzigingen aanvaard....

Reclame

Gast

#4 , 23 dec 2005 18:13

Hartelijk dank aan Scorpioen en Lex voor hun antwoorden.
Wij stellen vast dat het reisagentschap een nieuw contract gestuurd had, met de nieuwe bestemming, doch de prijzen waren niet aangepast.
De "agent refund vouchers" kregen we in Zavemtem uit handen van American Airlines, zonder eigenlijk te weten dat we teveel betaald hadden.
Blijft de vraag: Mag AA eisen dat wij het teveel betaald bedrag enkel kunnen recupereren door binnen het jaar nogmaals van hun diensten gebruik te maken ??
Met vriendelijke groeten en beste wensen voor gezellige feestdagen.

Terug naar “Consumenten Koop”