mobistar abonnement verlengd, niet getekend

Gandalf
Berichten: 51

Re: mobistar abonnement verlengd, niet getekend

#16 , 05 dec 2010 14:14

En wat als ik als malafide dienstverlener deze factuur lekker niet verzend, 14 dagen later een herinneringsfactuur waar ik dit alles niet vermeld, enkel het geclaimde bedrag en een verwijzing naar het (nietverzonden) origineel (factuurnummer)?
Uit de statistieken van mijn malafide medewerkers blijkt dat 98% van de mensen hun herinneringsfactuur gewoon betalen, ook al stuurden we geen origineel. Dit heeft de commerciële dienst uitgetest. Alweer verdere uitholling van de verkoop op afstand ?

Dit als denkoefenig uiteraard, ik verdenk de communiezieltjes van Belgacom, Mobistar enz niet van deze praktijken... uiteraard ...

Maar ik dwaal af. Deze persoon had het oorspronkelijk niet gezien, enkel zijn factuur betaald. Geen wilsovereenstemming dus (vermits niet gelezen), tenzij je de betaling in aanmerking neemt ...
Laatst gewijzigd door Gandalf op 05 dec 2010 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#17 , 05 dec 2010 14:25

Dan zal de provider moeten bewijzen dat hij u op de hoogte heeft gebracht als er discussie over ontstaat.

Gandalf
Berichten: 51

#18 , 05 dec 2010 14:26

Daarvoor verwijst hij uiteraard gewoon naar de factuur!

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#19 , 05 dec 2010 14:56

Hij kan niet bewijzen dat die factuur is aangekomen hé. Dat kan al een argument in uw voordeel zijn waarom er een herinnering is gestuurd.

GumGum
Berichten: 55

#20 , 05 dec 2010 16:22

Vraagsteller heeft enkele mogelijkheden.

1 Alle zaken die de waarde van 375 euro te boven gaan kunnen slechts bewezen worden aan de hand van een onderhandse akte (B.W. art 1341)
Uitzondering is het begin van bewijs door een geschrift die uitgaat van degene waartegen de vordering is ingesteld.(B.W. art 1347) (een factuur van de schuldeiser is dit niet)
De rechter zal m.i. een factuur betreffende een eerdere overeenkomst niet als 'onderhandse akte' aanvaarden als bewijs van een nieuwe overeenkomst.

B.W. Art. 1325. Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben.
Eén origineel is voldoende voor allen die hetzelfde belang hebben.
In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt.
Echter kan het ontbreken van de vermelding dat de originelen in tweevoud, drievoud enz., zijn opgemaakt niet ingeroepen worden door hem die zijnerzijds de overeenkomst heeft uitgevoerd, welke in de akte is vervat.



2. Handelspraktijkenwet Art. 32. In de overeenkomsten gesloten tussen een verkoper en een consument, zijn onrechtmatig de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden die ertoe strekken : <W 1998-12-07/35, art. 3, 011; Inwerkingtreding : 01-02-1999>
.....
15. het bedrag vast te leggen van de vergoeding verschuldigd door de consument die zijn verplichtingen niet nakomt, zonder in een gelijkwaardige vergoeding te voorzien ten laste van de verkoper die in gebreke blijft;

.....

3. Handelspraktijkenwet AFDELING 8. - Afgedwongen aankopen.
Art. 76. Het is verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enig produkt toe te zenden met het verzoek dit tegen betaling van zijn prijs te verwerven of het anders, zelfs kosteloos, aan de afzender terug te zenden.
Het is eveneens verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enige dienst te verlenen met het verzoek die dienst, tegen betaling van zijn prijs, te aanvaarden.
...
In geen geval is de geadresseerde verplicht de verleende dienst of het toegezonden produkt te betalen noch het produkt terug te zenden, zelfs niet indien een vermoeden werd geopperd dat men de dienst of de aankoop van het produkt stilzwijgend had aanvaard.


Ik zou zekerlijk de aanrekening van de verbrekingsvergoeding (aangetekend) protesteren.
Niet protesteren is zoveel als instemmen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#21 , 05 dec 2010 19:55

Ik vraag mij af of artikel 1325 en 1341 wel van toepassing zijn. Dat is een algemene regeling, maar normaal heeft een specifieke regeling zoals in de WMPC voorrang op de algemene.
De WMPC stelt bij de afdeling met betrekking tot de overeenkomsten op afstand die geen betrekking hebben op financiële diensten dat de consument schriftelijk of op een andere duurzame drager, te zijner beschikking staand en voor hem toegankelijk, volgende informatie moet ontvangen. (art. 46, §1 WMPC)
Een factuur lijkt mijn inziens toch schriftelijk te zijn.

Het zou wel tof zijn mocht er correct verwezen worden naar de WMPC en niet meer naar de WHPC die werd opgeheven.

GumGum
Berichten: 55

#22 , 05 dec 2010 20:15

Het zou wel tof zijn mocht er correct verwezen worden naar de WMPC en niet meer naar de WHPC die werd opgeheven.
De WMPC is van toepassing sinds 12 mei 2010.
De aangehaalde feiten situeren zich hieraan voorafgaand, toen de WHPC van toepassing was

GumGum
Berichten: 55

#23 , 05 dec 2010 20:26

Ik vraag mij af of artikel 1325 en 1341 wel van toepassing zijn. Dat is een algemene regeling, maar normaal heeft een specifieke regeling zoals in de WMPC voorrang op de algemene.
De WMPC stelt bij de afdeling met betrekking tot de overeenkomsten op afstand die geen betrekking hebben op financiële diensten dat de consument schriftelijk of op een andere duurzame drager, te zijner beschikking staand en voor hem toegankelijk, volgende informatie moet ontvangen. (art. 46, §1 WMPC)
Een factuur lijkt mijn inziens toch schriftelijk te zijn.
.
De schriftelijke bevestiging wordt aanzien als een onderhandse akte, maar in casu werd de bedoelde informatie NIET door de vraagsteller ontvangen.
M.i. is de betaling van een factuur enkel de instemming van wat er hierin werd aangerekend.

WHPC Art. 78. <W 1999-05-25/42, art. 20, 013; Inwerkingtreding : 01-10-1999> (§ 1.) Bij de tekoopaanbieding op afstand moet de consument ondubbelzinnig, op heldere en begrijpelijke wijze ingelicht worden door elk middel dat aangepast is aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand, meer bepaald over de volgende elementen : <W 2007-06-05/36, art. 6, 027; Inwerkingtreding : 01-12-2007>
1° de identiteit van de verkoper en zijn geografische adres;
2° de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst;
3° de prijs van het product of de dienst;
4° de leveringskosten, in voorkomend geval;
5° de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst;
6° het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht;
7° de wijze van terugneming en teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten;
8° de kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie of afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend;
9° geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs;
10° waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.
Bovendien moet in geval van telefonische communicatie de identiteit van de verkoper en het commerciële oogmerk van de oproep aan het begin van elk gesprek met de consument expliciet duidelijk worden gemaakt.
(§ 2. Onverminderd de artikelen 55, 56 en 57, is elk gratis aanbod van producten, van diensten of van enig ander voordeel enkel toegelaten als de vraag om deze te verkrijgen voorkomt op een document dat gescheiden is van enige bestelbon van producten of diensten.) <W 2007-06-05/36, art. 6, 027; Inwerkingtreding : 01-12-2007>


Art. 79. <W 1999-05-25/42, art. 20, 013; Inwerkingtreding : 01-10-1999> § 1. De consument moet schriftelijk of op een andere duurzame drager, te zijner beschikking staand en voor hem toegankelijk, volgende informatie ontvangen :
1° bevestiging van de inlichtingen, vermeld in artikel 78, 1°, 3° tot 6° en 10°, evenals de identificatie van het product of van de dienst;
2° in voorkomend geval, de voorwaarden en de uitoefeningswijze van het verzakingsrecht, evenals het volgende beding, in vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de eerste bladzijde :
" De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen.. werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomst. ".
Dit beding wordt aangevuld met het aantal werkdagen, dat niet lager mag zijn dan zeven.
Bij ontstentenis van dit laatste beding, in de voorwaarden zoals bedoeld in het § 2, wordt het product of de dienst geacht te zijn geleverd aan de consument zonder voorafgaande vraag zijnerzijds en is deze laatste niet gehouden tot het betalen van het product of de dienst, of tot het teruggeven ervan;

......

Nu is dit geregeld in de WMPC art. 45 e.v.

GumGum
Berichten: 55

#24 , 05 dec 2010 20:40

WHPC Art. 80. <W 1999-05-25/42, art. 20, 013; Inwerkingtreding : 01-10-1999>
§ 1. ......
§ 2. Wanneer de verkoper niet heeft voldaan aan de verplichtingen van artikel 79, § 1, is de verzakingstermijn drie maanden. Deze termijn gaat in :
- voor de producten, te rekenen vanaf de dag na levering aan de consument;
- voor de diensten, te rekenen vanaf de dag na het afsluiten van de overeenkomst.
Indien binnen deze termijn van drie maanden de inlichtingen, bedoeld in artikel 79, § 1, verstrekt zijn, begint de termijn van zeven werkdagen, vermeld in § 1, te lopen de dag na de ontvangst van de inlichtingen.
.....


Mobistar speelt hierop in, maar ontslaat haar hiermee m.i. niet van haar verplichtingen om aan eerder vermelde artikelen te voldoen.


Art. 102. Met geldboete van 250 tot 10 000 frank worden gestraft, zij die de bepalingen overtreden :
...

(6ter.) (van de artikelen 78 tot 83decies betreffende de overeenkomsten op afstand, en van de besluiten genomen ter uitvoering van artikel 83undecies;) <W 2005-08-24/34, art. 20, 022 ; Inwerkingtreding : 01-01-2006> <W 2007-06-05/36, art. 39, 027; Inwerkingtreding : 01-12-2007
....>

Art. 103. Met geldboete van 500 tot 20 000 frank worden gestraft, zij die te kwader trouw de bepalingen van deze wet overtreden, met uitzondering van die welke bedoeld zijn in de artikelen 102, 104 en 105 (en met uitzondering van de inbreuken (bedoeld in de artikelen 30, 94/3 en 97) ). <W 1999-05-25/42, art. 26, 013; Inwerkingtreding : 01-10-1999> <W 2007-06-05/36, art. 40, 027; Inwerkingtreding : 01-12-2007>


Vraagsteller zou, nog steeds m.i., kunnen klacht indienen tegen de operator met burgerlijke partijstelling (eis tot het bezorgen van een creditnota ten belope van de aangerekende bedragen)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#25 , 06 dec 2010 08:47

Het zou wel tof zijn mocht er correct verwezen worden naar de WMPC en niet meer naar de WHPC die werd opgeheven.
De WMPC is van toepassing sinds 12 mei 2010.
De aangehaalde feiten situeren zich hieraan voorafgaand, toen de WHPC van toepassing was
Idd :D Oeps :-)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#26 , 06 dec 2010 09:42

WHPC Art. 80. <W 1999-05-25/42, art. 20, 013; Inwerkingtreding : 01-10-1999>
§ 1. ......
§ 2. Wanneer de verkoper niet heeft voldaan aan de verplichtingen van artikel 79, § 1, is de verzakingstermijn drie maanden. Deze termijn gaat in :
- voor de producten, te rekenen vanaf de dag na levering aan de consument;
- voor de diensten, te rekenen vanaf de dag na het afsluiten van de overeenkomst.
Indien binnen deze termijn van drie maanden de inlichtingen, bedoeld in artikel 79, § 1, verstrekt zijn, begint de termijn van zeven werkdagen, vermeld in § 1, te lopen de dag na de ontvangst van de inlichtingen.
.....


Mobistar speelt hierop in, maar ontslaat haar hiermee m.i. niet van haar verplichtingen om aan eerder vermelde artikelen te voldoen.


Art. 102. Met geldboete van 250 tot 10 000 frank worden gestraft, zij die de bepalingen overtreden :
...

(6ter.) (van de artikelen 78 tot 83decies betreffende de overeenkomsten op afstand, en van de besluiten genomen ter uitvoering van artikel 83undecies;) <W 2005-08-24/34, art. 20, 022 ; Inwerkingtreding : 01-01-2006> <W 2007-06-05/36, art. 39, 027; Inwerkingtreding : 01-12-2007
....>

Art. 103. Met geldboete van 500 tot 20 000 frank worden gestraft, zij die te kwader trouw de bepalingen van deze wet overtreden, met uitzondering van die welke bedoeld zijn in de artikelen 102, 104 en 105 (en met uitzondering van de inbreuken (bedoeld in de artikelen 30, 94/3 en 97) ). <W 1999-05-25/42, art. 26, 013; Inwerkingtreding : 01-10-1999> <W 2007-06-05/36, art. 40, 027; Inwerkingtreding : 01-12-2007>


Vraagsteller zou, nog steeds m.i., kunnen klacht indienen tegen de operator met burgerlijke partijstelling (eis tot het bezorgen van een creditnota ten belope van de aangerekende bedragen)
De 'sanctie' voor het niet geven van die inlichtingen is een verzakingstermijn van drie maanden. Dat is burgerrechtelijk.
Euhm een burgerlijke partijstelling voor zo'n zaak?

Gandalf
Berichten: 51

#27 , 06 dec 2010 11:33

Evengoed eigenaardig 'sanctie'.
Als je niet op de hoogte bent, is er toch ook geen overeenkomst gesloten? En wat heb je dan aan een verzakingstermijn van 3 maanden? Je weet toch niet dat je iets moet verzaken ?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#28 , 07 dec 2010 08:10

Dan zal de tegenpartij moeten bewijzen dat ze u dat wel schriftelijk hebben bevestigd hé :-)

Gandalf
Berichten: 51

#29 , 07 dec 2010 15:15

En dat doen ze doorgaans nooit aangetekend.

Terug naar “Consumenten Koop”