Zekf dagvaarding opstellen voor vrederechter

Jean1961
Topic Starter

Zekf dagvaarding opstellen voor vrederechter

#1 , 04 okt 2010 12:20

Hallo,

Omdat geen enkele deurwaarder voor mij een dagvaarding wil opstellen vraag ik mij af of ik dit niet zelf kan doen. Het gaat namelijk om een geschil van rond de 700 euro en indien ik daar een advocaat voor moet nemen ben ik straks nog meer kwijt dan ik kan winnen. De zaak zelf is vrij eenvoudig maar ik zou enkel zelf de dagvaarding moeten maken en dat zou vrij moeilijk zijn. Waar staat dat ergens in het gerechtelijk wetboek? Zijn er zaken waar ik zeker aandacht aan moet besteden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2010 13:09

Een gerechtsdeurwaarder is er om de dagvaarding te betekenen. Dit wil zeggen aan de tegenpartij af te geven. Het is niet zijn werk om de inhoud van de dagvaarding op te stellen. Dat doet de advocaat. Je mag dat ook zelf doen. Je moet dan rekening houden met het volgende:
Behalve de vermeldingen bepaald in artikel 43, bevat het exploot van dagvaarding, op straffe van nietigheid, de volgende opgaven :
1° de naam, de voornaam en de woonplaats van de eiser;
2° de naam, de voornaam en de woonplaats of, bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de gedaagde;
3° het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering;
4° de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt;
5° de plaats, de dag en het uur van de terechtzetting.
Met de verwijzing naar art. 43 Ger. W. moet u geen rekening houden. De gerechtsdeurwaarder moet ervoor zorgen dat hieraan voldaan is.

Plaats dag en uur van de terechtzetting wordt ook door de gerechtsdeurwaarder ingevuld.

U moet dus zorgen dat u de feiten uiteenzet waarop de vordering gesteund is, eventueel (dit is niet verplicht maar u doet het best) de rechtsregels die volgens u van toepassing zijn èn tenslotte dat u duidelijk formuleert wat u vordert van de rechtbank.

janu

#3 , 17 okt 2010 18:40

gij kunt ook de andere partij voor een gratis minnelijke schikking uitnodigen.En zo krijgt de tegenpartij je standpunt en een data via een brief van de vrede rechter.
Als gij de tegenpartij dagvaarden, moet gij zeker zijn dat gij gelijk hebt en kunt winnen want een dagvaarding brengt onkosten mee,ik ken niet de exacte kosten, maar de rolrecht kost ongeveer 35 euro, de dagvaarding door een deurwaarder waarschijnlijk 150 euro en als gij verliest moet gij nog de onkosten van de advocaat van de tegenpartij betalen , ongeveer 150, als gij verliest zijt gij minstens 335 euro kwijt. sommige geschillen kunt gij beginnen met een verzoekschrift(gewoon een brief),en dus moet gij alleen de rolrecht betalen.

Reclame

fenerus

#4 , 17 okt 2010 19:07

Je kan ook een verzoeningspoging doen. Dit is gratis. De andere partij wordt uitgenodigd bij de vrederechter en daar wordt geprobeerd via bemiddeling een oplossing te vinden. Er wordt een proces-verbaal opgemaakt. Komt er vb geen verzoening, stuurt de tegenpartij zijn kat, of leeft de tegenpartij de verzoenigsvoorwaarden niet na, kan je later bij de dagvaarding de vrederechter aantonen dat jij meerdere keren de moeite gedaan hebt om een oplossing te vinden. Een ideale oplossing volgens mij en het is gratis !

Terug naar “Consumenten Koop”