Zelfstandig helper zonder BTW-nummer

123dave321
Topic Starter

Zelfstandig helper zonder BTW-nummer

#1 , 11 apr 2008 16:35

Ik ben onderwijzer en in mijn vrije tijd ga ik graag wat bijverdienen in de bouw.

Omdat ik dit graag geregulariseerd had, ging ik mezelf hierover informeren bij enkele boekhouders, doch zij spreken elkaar tegen.

Volgens de ene boekhouder dien ik een BTW-nummer aan te vragen om zelfstandig helper te kunnen worden. Dat brengt met zich mee dat ik kwartaalaangiften moet doen, een jaarbalans moet opstellen, facturen moet opmaken voor de zelfstandige die ik help, ... dus een hoop werk én hogere kosten (meer werk voor mijn boekhouder). Ook dien ik me aan te sluiten bij een sociale kas voor zelfstandigen.

Volgens een andere boekhouder is het veel gemakkelijker: ik sluit mij gewoon aan bij een sociale kas voor zelfstandigen, link mezelf aan de BTW-nummer van de zelfstandige die ik help en geef op het einde van het jaar gewoon mijn inkomsten aan op mijn belastingbrief. (Dus geen kosten voor de boekhouder en veel minder werk voor mij (geen facturen opstellen)).

Wie kan mij vertellen welke boekhouder gelijk heeft?

Mocht ik kiezen voor de tweede boekhouder (die het mogelijk niet bij het juiste eind heeft), kan ik daarna verantwoordelijk worden gesteld voor het feit dat het niet klopt? Hij zou over de expertise moeten beschikken en niet ik als leek.

Dank bij voorbaat voor jullie reacties!

Dave

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 apr 2008 11:35

“Art.4.§ 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend...”(Wetboek BTW 3 juli 1969).

‘in mijn vrije tijd ga ik graag wat bijverdienen in de bouw‘ houdt in dat u belastingplicht bent,indien dit niet onder gezag van een werkgever en geregeld gebeurt.

“Art.50.§ 1. De administratie van de BTW, registratie en domeinen kent een BTW-identificatienummer toe dat de letters BE bevat :1° aan elke belastingplichtige gevestigd in België, met uitzondering van de belastingplichtigen bedoeld in de artikelen 8 en 8bis, van de belastingplichtigen op wie de in artikel *56, § 2, bepaalde regeling van toepassing is en...”(Wetboek BTW).

* “Art.56...§2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de **Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(Wetboek BTW).

** “Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56, § 2, van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5.580 EUR...”(K.B. nr.19,29 december 1992).

“Art.5.De natuurlijke personen die koopman zijn, de vennootschappen onder firma en de gewone commanditaire vennootschappen waarvan de omzet over het laatste boekjaar, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, een door de Koning bepaald bedrag niet overschrijdt, behoeven geen boekhouding te voeren volgens de voorschriften van de artikelen 3 en 4, indien zij alle verrichtingen zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde inschrijven in ten minste (drie dagboeken) zodanig ingericht dat in bijzonderheden kunnen worden gevolgd :...”(17 juli 1975 Wet met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen).

Zie ook :
-K.B. nr.38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen(beneden een bepaald inkomstenbedrag is geen bijdrage verschuldigd).
-16 JANUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen.
-http://www.unizo.be/

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

david444

#3 , 16 apr 2008 14:54

HEB NET HETZELFDE PROBLEEM.MIJN BOEKHOUDER ZEGT ZELF ALS IK MIJ INSCHRIJF ALS ZELFSTANDIGE IN BIJBEROEP ER SPRAKE ZAL ZIJN VAN SCHIJNZELFSTANDIGE DAAR IK SAMEN MET EEN COLLEGA GA WERKEN EN IK NAAR HEM TOE GA FACTUREREN.

Reclame

wuotan

#4 , 22 apr 2008 12:40

Als helper is idd. enkel de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds vereist.

Ga als leraar wel na of je niet eerst toelating moet vragen. (Voor ambtenaren is dat in ieder geval zo.)

Op de tweede vraag: zolang je niet onder "gezag" staat, en dus voldoende vrijheid hebt in de planning en uitvoering van je werk, ben je geen schijnzelfstandige.

Terug naar “Andere”