Beste,
Gezien de sector waarin ik werk - IT - zijn er regelmatig overuren gepresteerd. Dit gezien de infrastructuur herstart moet worden wat downtime met zich meebrengt. Daarom doen we dit dus regelmatig 's avonds en/of in het weekend. Deze prestaties worden uiteraard betaald door de klant, we proberen het ongemak tot een minimum te herleiden en ik word hiervoor gecompenseerd in uitbetaling en/of recup.
Bij mijn vorige werkgevers werd de optie aangeboden 100%recup+50% uitbetaald, 100%uitbetaald+50%recup, 150% uitbetaald of 150% verlof met uitzondering van zon- en feestdagen waar het tarief op 200% lag. Mijn huidige werkgever daarentegen stelt de recup 1:1 op. 1uur gewerkt = 1uur recup. Ik heb het arbeidsreglement doorlezen en vond er geen nuttige informatie over, google liet me helaas in de steek met verschillende antwoorden afhankelijk van de sector.
Mogelijks was ik iets te verwend bij mijn vorige werkgevers, ik ben reeds ten rade gegaan bij HR en die konden me enkel vertellen dat het altijd zo gedaan is in het verleden. Gezien dit om 20+ dagen aan overuren gaat (1:1) op jaarbasis had ik graag wat extra advies ingewonnen.