Ziekteuitkering , medisch ontslag en opleiding

ingridw63
Topic Starter

Ziekteuitkering , medisch ontslag en opleiding

#1 , 18 aug 2016 16:26

Ik ben nu 9 maanden thuis na een operatie aan de schouder, kalk verwijdert, slijmbeurs verwijdert en dak afgevlakt, de operatie is gebeurt op 3 mei, daarvoor kon ik al niet meer werken wegens teveel pijn, sinds 2 maanden heb ik een Frozen Shoulder, weinig beweging nog in de schouder, allemaal heel pijnlijk.
Ik ben eind juni naar de controle arts van het ziekenfonds geweest en hij heeft me een verwijsbrief gegeven voor het GTB, voor aangepast werk of een opleiding te volgen, ik zou graag een opleiding volgen voor begeleider-animator voor bejaarden. De opleiding duurt 2 jaar, en daar wringt nu het schoentje, ik ben deze morgen terug naar de controle arts geweest, en hij zie, dat ik maar tot 1 september op ziekte kan blijven, dat het het beste is dat ik mijn ontslag vraag bij mijn werkgever om medische redenen en me daarna laat inschrijven bij de VDAB als werkzoekende, terwijl ik nog helemaal niet arbeidsgeschikt ben, is dit een manier om van mij af te raken bij het ziekenfonds. Hij zegt, ja, als je voor het RIZIV moet verschijnen, die zullen je zomaar geen invaliditeit toekennen, terwijl hij bij mijn vorig bezoek wel zijn goedkeuring gaf voor de opleiding en nu niet meer.
Terwijl hij als dokter toch zou moeten weten dat een frozen shoulder niet zomaar over gaat op een korte tijd.

Als ze me nu ontslag geven wegens medische redenen en ik wordt werkzoekende, maar kan niet gaan werken, wat moet ik dan doen? De controle arts zegt ook, als ik ontslag vraag wegens medische redenen kan ik niet meer genieten van ziekteuitkering maar moet ik automatisch gaan stempelen.

Kan er mij iemand raad geven, ik weet niet goed of ik op het GTB kan vertrouwen, zijn er andere instanties tot wie ik me kan wenden?

Alvast bedankt

ps, op het einde van ons gesprek heeft hij dan wel nog toegestaan dat ik verder ziekteuitkering zou ontvangen, maar dat hij me volgende maand weer oproept.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 aug 2016 11:30

De vraag is eigenlijk gewoon of u arbeidsongeschikt bent of niet. Momenteel bent u nog arbeidsongeschikt, het is onmogelijk voor een niet-dokter om te oordelen of je nadien nog arbeidsongeschikt bent. Contacteer hiervoor je huisarts, die kan dat oordelen.

GTB is te vertrouwen, maar wil u natuurlijk wel zo vlug mogelijk in het werk krijgen (al zullen ze wel kijken naar aangepast werk via eventueel opleiding). Indien u "van de ziekenbond gegooid wordt" kan u ook naar de vakbond om in beroep te gaan (of zelf via een advocaat).

ingridw63
Topic Starter

#3 , 19 aug 2016 12:59

Een controle arts is toch een dokter? Hij leest zelfs de verslagen niet van de speciallist? Het zal wel aan de nieuwe wetten liggen zeker, dat iedereen zo vlug mogelijk terug aan het werk moet ook al kun je niet :(

Ik ben van plan als hij in september zegt dat ik arbeidsgeschikt ben om beroep aan te tekenen, ik kan mijn arm met moeite bewegen, een Frozen Shoulder is niet op 1,2,3 opgelost. Spijtig genoeg.

De controle arts heeft me zelf wel een formulier gegeven voor het GTB, voor werk of eventueel opleiding, opleiding mag niet meer denk ik, en werk, ja, bij de meeste werken heb je beide armen nodig.

Reclame

haelewyn
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2016 19:40

Mijn ervaring (lokaal en van medewerker tot medewerker verschillend) is dat ze het kafkaiaans of de onzin niet vrezen om iemand te duwen naar nieuw werk.
Als ze je bv moeten doorverwijzen naar een job die veel minder verdient, zal men dat bij GTB niet vrezen.
Als je afstompend werk zou moeten doen dat totaal niet in de lijn ligt van wat je vroeger deed, ook geen probleem voor hen.
De nieuwe tendens is nu eenmaal dat je eender wat moet gaan doen en er nog blij mee zijn ook.
Enkel over de afstand die je zou moeten rijden (ik dacht 1 uur maximum) is er een regeltje gemaakt.

Als je vakbond zo lief wil zijn om in beroep te gaan tegen een eventuele doorverwijzing naar de werkloosheid ben je 2 jaar gerust ongeveer. Hangt af van regio tot regio en de vertraging bij, ik dacht de Arbeidsrechtbank.
Je wordt tijdens de behandelingstermijn van dat beroep namelijk niet doorverwezen naar werkgevers.
Het is niet mooi om voor deze piste reclame te maken. Aan de andere kant is het ook niet netjes dat je in jouw geval (en er zijn er zo wel velen) alle onzin moet slikken die men je in je boot wil duwen.
GTB zegt wel eens (naar mijn ervaring) dat de RVA je zal schorsen als je niet voldoende meewerkt.
Je kan echter niet meer doen dan solliciteren zoals zij het zeggen of waar zij het je opdragen. Aangenomen worden is geen verplichting want dat ligt niet in jouw keuzes. Als je bv 3 jaar thuis bent en 50 jaar oud bent, krijg je nog heel weinig respons op sollicitaties. ALS je er dan één krijgt en je zegt dat je 3 jaar invalide was maar nu naar de werkloosheid werd doorverwezen, is de interesse bij een potentiele werkgever weg.
Maar dat ene dingetje verzwijgen zou bijna misdadig zijn naar jezelf en die werkgever toe.
Niet alle opleidingen die in de computer van de VDAB staan worden daadwerkelijk door iedereen aangeraden om de eenvoudige reden dat sommige beroepen nagenoeg geen uitzicht geven op een aanwerving. Begrijpe wie het kan, maar het is zo.

Om maar aan te tonen dat een oplossing voor deze situatie niet voor de hand ligt en dat je niet per se de situatie van Jan en Alleman snapt na het zien van een debat tussen de Nieuwe VA en de S partij anders.

Terug naar “Andere”