zondagsrust uitzonderlijk op andere dag

Koenh
Topic Starter

zondagsrust uitzonderlijk op andere dag

#1 , 21 apr 2016 21:37

In het bedrijf heeft iedereen een werkweek van maandag tot vrijdag.
Nu moet er een interventie in het buitenland gedaan worden (arabische landen gedurende 3 weken) waarbij men wil dat de zondag naar de vrijdag verplaatst wordt. De zaterdag blijft zaterdag en de vrijdag wordt zondag. Feestdagen blijven gewoon het Belgische systeem volgen.
Hierdoor zouden we onze uren op zaterdag aan zaterdaguren betaald krijgen (150%) en de zondaguren aan vrijdaguren (100%). Indien er toch op vrijdag zou moeten gewerkt worden, is dit dan aan 200% (omdat dit zogezegd de zondag is)

Ik vraag me af of dit wettelijk is. Het lijkt me dat we normaal op vrijdag gewoon zouden moeten werken (en als dit niet mogelijk is, dit wachturen zijn) en de zaterdag aan 150% betaald wordt, de zondag aan 200%.

Bestaan er hier regels voor in het belgische rechtsysteem?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 apr 2016 09:04

welk paritair comité, wat staat er expliciet van uurrooster in je arbeidsovereenkomst?

Koenh
Topic Starter

#3 , 23 apr 2016 07:36

PC209 voor bedienden.
In het arbeidsreglement staan meerdere uurroosters vermeld, telkens van maandag tot vrijdag. De uren verschillen bv het begin uur of meerdere pauzes voor mensen die roken.

alvast bedankt.

Reclame

JPV

#4 , 25 apr 2016 08:00

En wat staat er in je ao?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2016 09:16

En wat staat er over werken in het buitenland?

Koenh
Topic Starter

#6 , 26 apr 2016 06:42

Ik zou alles in detail moeten opzoeken, maar letterlijk staat er niet echt iets in.
Eerder iets in de trant van: "verplaatsingen naar het buitenland zijn mogelijk".

Alvast bedankt!

JPV

#7 , 26 apr 2016 07:10

Opnieuw: wat staat er over uurroosters in je eigen arbeidsovereenkomst (dus niet in het arbeidsreglement)? spreekt men over variabel uurrooster, flexibel uurrooster, is er een vast uurrooster, ...?

Terug naar “Andere”