Vreemde vermeldingen in nieuwsbrieven

neetro
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vreemde vermeldingen in nieuwsbrieven

#1 , 11 mar 2016 19:35

Ik heb even zitten zoeken en kan niet direct een 'precedent' vinden in voorgaande topics, tenminste geen waar er officiële brieven van de werkgever aan te pas komen.

Mijn vriendin combineert studies met een part time job als huishoudhulp, ikzelf werk binnen HR en vond onderstaande 'quotes' in de officiële nieuwsbrief best grappig, volledig onethisch en ik heb geen idee wat de wetgeving erover zegt:

Nieuwsbrief Januari 2016:
Met trots delen wij graag mee dat de volgende collega's -(namen van 4 collega's)- die langer dan 6 maanden in dienst zijn, het afgelopen jaar niet afwezig geweest zijn door ziekte! Proficiat .... Jullie krijgen een attentie
Nieuwsbrief Februari 2016:
De laatste afgelopen 3 maanden is ons ziektecijfer sterk gestegen. Er zullen maatregelen getroffen worden. Zoals je kon zien op onze vorige nieuwsbrief waren er slechts 4 mensen die afgelopen jaar niet ziek waren.
Nieuwsbrief Maart 2016:
Wij begrijpen dat het niet altijd eenvoudig is om opvang te voorzien wanneer een kindje ziek is. Probeer er toch voor te zorgen dat het niet altijd jij bent die moet thuis blijven. Ook je partner heeft recht op X aantal dagen familiaal verlof. De diensten van de mutualiteiten zijn ook zeer goed om op zieke kindjes te passen.
Los van het feit dat dit not done zou zijn in het bedrijf waarvoor ik werk en als HR medewerker ik zoiets ronduit onethisch vind, ben ik benieuwd wat jullie vanuit een juridisch oogpunt hiervan denken.

Disclaimer: Alles wat binnen de quotes staat is letter voor letter overgenomen vanuit de officiële nieuwsbrieven. Ik ben niet verantwoordelijk voor schrijffouten, inbreuken op grammaticaregels. Enige fouten gemaakt buiten de quotes zijn fair game. :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 11 mar 2016 19:42

Bij ons op het werk zijn ze toch ook een paar jaar bezig, met mensen proficiat te wensen die niet ziek zijn geweest gedurende een jaar.

Blijkbaar is het iemands schuld als die wel ziek wordt.

Als de werkgever de namen geeft van degene wie niet ziek geweest zijn, kan daaruit afgeleid worden wie er wel ziek is geweest. Zou dit een schending van het beroepsgeheim zijn. ?

Weet niet of het geven van cadeaus aan iemand die niet ziek is geweest, geen verboden discriminatie is ?

Tegenwoordig mag de werkgever niemand meer ontslaan omwille van ziekte, maar blijkbaar valt niemand erover als de werkgever iemand die ziek geweest is ontslaat omwille van de vele afwezigheden die het functioneren van een bepaalde dienst negatief beïnvloedt.

Bepaalde werkgevers zouden ze eens een tijdje in de bak mogen steken.

LeenW

#3 , 11 mar 2016 21:43

Moreel uiteraard verwerpelijk. Juridisch.. men zou kunnen argumenteren dat men openbaar over (gebrek aan) ziektes communiceert.

Reclame

denlowie

#4 , 11 mar 2016 21:50

Er zijn bedrijven die jaarlijks een premie geven aan mensen die geen ziekte dagen hebben dit jaar, daar is toch niks mis mee!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007

#5 , 11 mar 2016 21:56

( Ik ben maar eens om de zoveel jaar ziek )

Van een werkgever die premies geeft voor mensen die geen ziektedagen hebben, moet ik kotsen.
Mensen die de tegenslag hebben om af en toe eens ziek te zijn, of zelfs zelden ziek te zijn , worden bij zo een werkgever niet gewaardeerd.

Sommige werkgevers eisen dat hun zieke werknemer hen elke dag opbelt, en zuchten als ze na een paar dagen nog niet genezen zijn. Dit stond ooit eens op dit forum.Buiten het feit dat het een onwettelijke eis is, verdient die werkgever niet om ooit één werknemer te vinden die voor hem/haar wil werken.

JPV

#6 , 11 mar 2016 23:26

Er zijn bedrijven die jaarlijks een premie geven aan mensen die geen ziekte dagen hebben dit jaar, daar is toch niks mis mee!!
niet als het individueel gebeurt. het probleem met de eerste mededeling is echter dat door het melden van 4 personen die géén dag thuis waren, je direct meldt dat alle anderen wél ziek thuis waren. Daar heeft echter niemand, behalve de betrokken personen zelf, zaken mee.

Mededeling 2 & 3 zijn op zich niet problematisch (op juridisch vlak)

FreelancerIT

#7 , 12 mar 2016 02:01

Ooit een werkgever gehad die zijn personeel maandelijks € 100 in het zwart gaf als ze die maand niet ziek waren geweest. Diezelfde werkgever was uitermate vijandig als je eens wegen ziekte thuis zat.

Zijn rechtvaardiging? Als hij ziek is komt hij ook werken...

neetro
Topic Starter

#8 , 12 mar 2016 09:35

Ooit een werkgever gehad die zijn personeel maandelijks € 100 in het zwart gaf als ze die maand niet ziek waren geweest. Diezelfde werkgever was uitermate vijandig als je eens wegen ziekte thuis zat.

Zijn rechtvaardiging? Als hij ziek is komt hij ook werken...
Mijn werkgever eist dat werknemers thuisblijven als ze ziek zijn... Anders maak je de rest van het kantoor ziek... Ik zie hier een logica in.
niet als het individueel gebeurt. het probleem met de eerste mededeling is echter dat door het melden van 4 personen die géén dag thuis waren, je direct meldt dat alle anderen wél ziek thuis waren. Daar heeft echter niemand, behalve de betrokken personen zelf, zaken mee.

Mededeling 2 & 3 zijn op zich niet problematisch (op juridisch vlak)
Wat met het nemen van 'maatregelen' tegen ziekte?

Ik ben iig blij dat mijn gevoel gedeeld wordt en vermoedde ook dat juridisch dit een schemerzone / correct zou zijn. Moesten mensen er nog aan twijfelen, mijn vriendin heeft haar ontslag ondertussen al ingediend en werkt haar laatste weken af :).

JPV

#9 , 12 mar 2016 10:30

een maatregel tegen teveel ziekteverzuim kan het systematisch sturen van een controledokter zijn. Zowel juridisch als moreel kan je daar weinig tegenhebben.

Er zijn natuurlijk ook minder goede maatregelen, maar als ze vaag blijven kan je daar geen juridisch probleem in zien.

eylis

#10 , 12 mar 2016 16:32

Dit soort nieuwsbrieven getuigt van een HR-beleid dat stenen ruzie doet maken. :shock: Erg bevorderlijk voor een optimale werksfeer. In communicatie-opleidingen worden dit soort "bedrijfsberichten" met de grond gelijkgemaakt. wie dit soort bedrijfsberichten in een intern communicatieplan giet (tijdens zijn opleiding) die buist straal. Ik geef niet snel de raad naar de pers te stappen, maar ik zou deze nieuwsbrieven eens laten rondlsingeren op het bureau van een journalist. Laat De HR-manager zijn toffe leuke communicatiebeleid" maar eens toelichten voor het publiek. Het zal mij benieuwen of na een stuk in krant of radioprogramma de HRbaas nog zo'n berichten zal rondsturen. :mrgreen:

eylis

#11 , 12 mar 2016 16:36

en nog even een bedenking in de praktijk: een medewerker Z zal maar kotsmisselijk van de chemo aan z'n thuiscomputer zitten en een beetje contact met het bedrijf willen houden en dus de website even bezoeken om dan dat soort bedrijfsberichten lezen: proficiat X en Y!! jullie zijn dit jaar niet ziek geweest; jullie krijgen een attentie. Ik zou me als communicator diep schamen voor het bedrijf...

Terug naar “Andere”