Allen,
Het bedrijf waar ik momenteel ken, kent zware problemen binnen een afdeling. Al jaren is de relatie tussen deze afdeling en mijn baas slecht.
wekelijks flinke ruzie/gebrul/...
Deze werknemers hadden er genoeg van en hebben maanden op voorhand hun vertrek voorbereid. Allen gaan ze naar een concurrent, allen juist op hetzelfde moment. Nu blijkt dat ze aankoopprijzen, klantenfiches en zelfs leveringen van goederen hebben doorgegeven aan deze concurrent.
Klant bestelt in ons bedrijf, de werknemers (die vertrekken) noteren het order en geven het door aan de concurrent. Deze concurrent levert de goederen en factureert door aan de klant. Blijkt er amper/geen echt bewijs voor te bestaan.
Blijkt dat één van deze frauderende werknemers een kennis van mij is. Een goede vriend van iemand in mijn familie (beste vriend schoonbroer).
Nu heb ik dmv een Facebook gesprek wel een duidelijk bewijs van fraude. Waarbij deze werknemer dit openlijk toegeeft. Vandaag was ik met mijn collega's aan het praten over koetjes en kalfjes, tot de hele fraude affaire ter sprake kwam. Ik vertelde dan vaag over mijn gesprek met deze frauderende werknemer.
Achteraf vroeg één van mijn collega's dit gesprek door te sturen naar hem of mijn baas (eigenaar). Ikzelf wil mij niet moeien met de hele zaak, waardoor ik dit geweigerd heb.
Nu moet ik voor mijn job dagelijks Facebook gebruiken (ik ben automatisch ingelogd).
Nu heb ik volgende vragen. Mag een werknemer van ICT zich inloggen op mijn account om zo toch het bericht te kunnen vinden? Het gaat hier over een privé account, dat ik ook gebruik om professionele activiteiten van het bedrijf mee te beheren. Ik mag op het werk dus wel degelijk op Facebook actief zijn. Ik heb daarnaast dit privé gesprek na mijn werkuren gehouden.
Kan mijn baas mij verplichten het gesprek naar hem door te sturen?
Reden dat ik mij niet wil moeien met de situatie, is omdat de frauderende persoon mijn familie kent. Werk en privé wil ik gescheiden houden. ik wil geen problemen in familiale kringen doen ontstaan doordat ik als "verklikker" zou worden gezien.