Overuren

playmaker
Topic Starter
Contacteer: Website

Overuren

#1 , 14 sep 2015 17:26

Hallo,

ik werk in een winkel waar er regelmatig na sluitingstijd nog wordt door gewerkt. Nu is het zo dat iedereen per week een half uur minder moet werken om de uren die na sluitingstijd worden gepresteerd op te vangen.
Nu is het zo dat deze uren na sluitingstijd steeds door dezelfde worden gedaan en dit met regelmaat over meer dan 2u per week gaat. De werkgever is op de hoogte van dit probleem maar weigert hier iets aan te doen.

Hoe pak je dit nu best aan?

thnx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 sep 2015 17:55

bedoel je dat de werkgever de arbeidsovereenkomst van jou aanpast omdat iemand anders te veel werkt?

playmaker
Topic Starter

#3 , 15 sep 2015 16:26

Nee, in principe hebben wij een vast contract van 38 uur per week. Daar worden er 37u30 op papier gezet. En dat half uur dat overblijft die zijn er om de uren dat de winkel na sluitingstijd open blijft te compenseren. Wat met regelmaat meer dan 2 uur kan zijn. Dus die week doen we dan bijna 40 uur en worden we dus 38 betaald.

Reclame

JPV

#4 , 15 sep 2015 16:27

Ik versta het nog altijd niet. Dat iemand 2 uur teveel werkt, verplicht je toch niet om zélf ook 2 uur teveel te werken?

playmaker
Topic Starter

#5 , 15 sep 2015 20:27

Ok moeilijk uit te leggen.

Ik werk in een winkel die sluit om 18u. Wanneer er op die moment klanten zijn MOETEN die nog geholpen worden. Dwz dat je dus tot half zeven of soms langer werkt. Op mijn contract staat dat ik tot 18u (net zoals mijn collega's) moet werken. Op die moment presteer ik dus overuren. Dit gebeurt helaas meerdere malen per week.

Om de overuren die gepresteerd worden krijgt elke collega een half uur in de week dat hij er niet moet zijn. Dus een contract van 38 uur op papier maar effectief 37.5 uur. Dwz dat iedereen ergens een half uurtje later start en dan tot 18 u blijft TENZIJ er nog klanten zijn. Volgens mijn baas moet dit ruim voldoende zijn om de extra uren te compenseren. Wat dus helaas niet het geval is.

Dus wanneer ik op een week in totaal 2 uur langer blijf om klanten te bedienen krijg ik dus een half uur terug. Dwz dat ik op die moment dus 1.5 uur gratis heb gewerkt. Deze uren worden niet gecompenseerd (niet financieel of als verlof).

Iedereen krijgt dit half uur maar niet iedereen blijft als er nog klanten zijn. Dus enkele collega's doen al de extra uren en andere gaan gewoon om 18u naar huis en laten dus klanten staan. Maar mijn baas ziet er geen graten in en wil dit dus niet veranderen.

Hoop dat het nu al wat duidelijker wordt.

alvast bedankt

JPV

#6 , 15 sep 2015 20:58

ok, die overuren (1,5 uur) MOET de werkgever uitbetalen. Je kan die, mits je die kan bewijzen, ook nog met terugwerkende kracht eisen (bvb via verkoopsoverzichten).

Overuren ben je wél verplicht om te maken indien deze enigszins redelijk zijn én niet continu. Dat laatste lijkt wel het geval. Je moet dus de werkgever verwittigen dat deze overuren een continu karakter hebben en dat je ze dus moet kunnen inhalen.

playmaker
Topic Starter

#7 , 16 sep 2015 21:05

Ok thnx

Let the zever begin.

Terug naar “Andere”