Wordt ik grensarbeider?

danijel
Topic Starter

Wordt ik grensarbeider?

#1 , 07 mar 2015 21:37

Beste

Ik heb twee vragen. Een belg die in Nederland werkt voor een Nederlandse werkgever wordt ziek en nadien verhuist naar Belgie ( hij krijgt nog steeds loon vanuit Nederland). Wordt die persoon dan een grensarbeider ondanks dat die niet meer naar Nederland gaat om te werken?
Mijn tweede vraag is wat gebeurd als die werknemer in een dergelijke situatie ontslagen wordt? Krijgt die dan een uitkering in Belgie of?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sousske

#2 , 17 mei 2015 15:26

Volgens de Nederlandse wetgeving moet een Nederlandse werkgever zijn werknemer gedurende 2 jaar loon doorbetalen (indien het contract van onbepaalde duur betreft).

Een Nederlandse werkgever mag een werkgever nooit ontslaan tijdens ziekte, werknemer is hier beschermd. Ontslag kan pas na 2 jaar ziekte, dan pas mag een werkgever ontslaan. Als de werknemer in België woont dient hij/zij werkloosheidsuitkering aan te vragen in het woonland, België dus.

Reclame

Terug naar “Andere”